7 tips som gör dig snabbare i löpspåret

Ta ett kliv mot en bättre löpsäsong! Vi (med hjälp av PT-Fia) ger dig råden som gör dig gladare, starkare och säkrare i spåret.

1. Variera dig!

– Det gäller att våga förnya och förändra för att få maximal effekt, säger bloggaren och författaren Sofia Sjöström, mer känd som PT-Fia. Inte bara springa samma runda, eller samma tid varje gång. Kroppen ska inte vänja sig vid något. Det bästa är också att konditionsträna på varierande sätt: cykla, simma eller köra intervaller

2. Hitta rätt balans

Det är viktigt att pressa sig själv lagom mycket. Att köra för hårt kan minska motivationen att fortsätta, men att köra på i samma tempo ger å andra sidan ingen större utmaning.

– Du bör inte haka upp sig så mycket på prestationen, säger PT-Fia. Utgå från dig själv och din kropp. Hur ofta du bör springa varierar eftersom det är så oerhört individuellt, men tänk regelbundet. Du behöver utmana kroppen och pannbenet med jämna mellanrum. Samtidigt är återhämtningen är oerhört viktig. Ska vi generalisera skulle jag säga att det är bra att springa ett par gånger i veckan, men att passen då bör vara upplagda på olika sätt.

3. Investera i en löpcoach

För den mer rutinerade löparen finns flera sätt att utveckla sin träning.

– Den som verkligen vill satsa kan unna sig en löparcoach eller titta på klipp på Youtube för att få hjälp med teknik, hållning och tyngdpunkt, säger PT-Fia. Det hjälper dig att föra energin framåt och springa smart. Det finns också en viktig poäng ur skadesynpunkt med att se över tekniken och löpsteget. Där är en löpcoach ett perfekt stöd.

LÄS OCKSÅ: Träna efter din ålder – så ska just DU träna för bäst resultat

4. Skaffa en grym låtlista

Forskning från Brunel university i London visar att musik har en positiv påverkan på våra prestationer och gör att träningen känns mindre jobbig, trots att du kanske har tagit ut dig mer än vanligt. Musik med 180 bpm (beats per minut) gör att du får en bra och snabb takt i din löpning.

5. Träna annat

Många gym erbjuder nya träningsformer, som till exempel passet Cirkelfys för löpare på Friskis & Svettis, för att bli en bättre löpare.

– Något som man kanske inte tänker på är att det är viktigt att ha en grundstyrka innan man ger sig ut i spåret. Att stärka bål och koordination minskar skaderisken, säger PT-Fia.

6. Rätt skor är a och o

– Det är väldigt vanligt att man använder fel eller för gamla skor, säger PT-Fia. Skorna slits och blir stela, så du bör uppdatera din skogarderob ungefär vartannat år, beroende på hur mycket och hur ofta du springer.

7. Klä dig rätt

Rätt kläder för just din träning är viktigt. Klä dig inte för varmt om du planerar att springa långt eller fort, då känns det bara extra jobbigt. Att investera i snygga träningskläder kan vara en bra extrapush till träningen.

LÄS OCKSÅ: Nya trenden ansiktsfitness – så tränar du fejset

Vilken typ av löpare är du? Hitta rätt träningskläder för just dig!

 

Löparkläder för lättviktaren:
Trådlösa träningshörlurar med kristallklart ljud. Linne och tights av material som reducerar fukt och håller dig sval under hela löprundan. Skor med anpassningsbar mellansula som låter foten röra sig fritt.

latt

Hörlurar av polyester/plast, 599 kr, Goji. Linne av polyester, stl XS–L, 349 kr, Craft. Tights av polyester/elastan, stl XS–L, 749 kr, Reebok. Skor av polyamid/gummi, stl 35,5–44,5, 1650 kr, Nike.

Löparkläder för hightech-nörden:
Lurar utan störande sladdar och jobbigt bakgrundsljud. Linne i materialet climacool, och tights som håller in och formar figuren. Strumpliknande fotvalvsstöd ger skorna en bekväm och tajt passform.

hightech

Hörlurar H.ear av plast, 1690 kr, Sony. Linne av återvunnen polyester/elastan, XXS–L, 650 kr, Adidas by Stella McCartney. Tights av polyester/elastan, stl S–XL, 499 kr, Röhnisch. Skor av mesh/polyamid/gummi, stl 36–43, 1200 kr, Adidas.

Löparkläder för basanvändaren:
Sladdlösa bluetooth-lurar, redo för 14 timmars speltid. Linne med resår i ryggen för ökad rörlighet, och tights som är högre bak för extra komfort. Skor med tåhätta för stöd och inbäddad innersula för maximal dämpning.

bas

Hörlurar Plattan av polyester/plast, 999 kr, Urbanears. Linne av polyester/elastan, stl XS–XL, 279 kr, Only play. Tights av nylon/elastan, stl XS–L, 799 kr, Nike. Skor av polyamid/gummi, stl 36–42, 1399 kr, Under armour.

Löpsäkra din hud – så här gör du!

Damernas Världs skönhetsredaktör Maria Ahlgren:

– Löpning är på många sätt fantastiskt för din hy. Ökad cirkulation betyder rosighet och lyster, och träningens stressminskande effekt syns även i huden.

– Utomhuslöparen hy blir dock utsatt för en olycklig kombination av avgaser, svett och farliga solstrålar. Produkter som skyddar mot sol och luftföroreningar är dina bästa vänner. Jag älskar Clarins UV plus day screen med solskyddsfaktor 50, som skyddar utan att täppa till.

– Du kan också råka ut för finnar i ansiktet, i nacken eller på ryggen. Rengöring är superviktigt. Min kroppsfavorit är Peter Thomas Roth Strawberry scrub fruit enzyme polisher, som ger en lätt daglig peeling. Även rengöringsborstar som Clarisonic är guld värda för löpare.

scrubb

Krobbsscrub Strawberry scrub fruit enzyme polisher, Peter Thomas Roth, 399 kr. Solskyddscrème multi-protection spf 50, Clarins, 345 kr.

Vill du få mer härlig träningsinspiration? Gilla Damernas Värld på Facebook så missar du ingenting!

NUVARANDE 7 tips som gör dig snabbare i löpspåret
NÄSTA Mindre päls och mer miljötänk – modebranschen sänker tempot