2018 är året då Adidas slopar nyproducerad plast i sina skor – för havens skull. Detta tack vare ett nära samarbete med miljökämpen Cyrill Gutsch.

E

tt möte med en sjökapten förändrade Cyrill Gutschs liv. Innan han träffade Paul Watson, miljökämpen som grundade Sea Shepherd Conservation Society, vars nio fartyg kämpar mot valfångst och överfiske, var Cyrill Gutsch en ”vanlig” designer. Men när Paul Watson förklarade att haven är i ett sådant dåligt skick att de kommer att vara döda 2048 fick han sig en riktig tankeställare.

– Jag tänkte att det inte kunde vara sant. Är det verkligen kört? Har vi redan förstört världen så mycket att det inte finns någon återvändo? säger Cyrill Gutsch.

Parley for the Oceans grundare Cyrill Gutsch.

Men det som Paul Watson hade berättat för honom var tyvärr ingen överdrift.

– Jag kunde inte acceptera att vårt arv till nästkommande generationer skulle vara ett dött hav. Människan kan inte leva utan friska hav, vartannat andetag vi tar kommer från haven. De är jordens lungor.

Allt naturen designat är en del av ett kretslopp – det kommer till, bryts ner och blir till något annat. Samma regel gäller inte för plast.

Något var tvunget att göras. Men vad? Cyrill Gutsch lärde sig snabbt vad den största miljöboven är – plast.

– Plast är dålig design. Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden, även om den har brutits ner till pyttesmå partiklar. Och de är överallt! Hur kan vi få folk att förstå det, och vad kan det erbjudas för alternativ?

Allt som naturen designat är en del av ett kretslopp – det kommer till, bryts ner och blir till något annat. Samma regel gäller inte för plast. Vi visste inte detta för bara fem år sedan, men plasten finns överallt i dag. Om du åker till en obefolkad ö mitt ute i ingenstans kommer du att hitta plast, och djur som dör av den.

LÄS MER: Swedish stockings gör miljövänliga strumpbyxor av återvunna fisknät

Men vad skulle Cyrill Gutsch göra med sin nya kunskap? Han kunde inte ignorera den. I stället avvecklade han sin designbyrå och startade upp ett nytt ideellt företag – Parley for the Oceans. En organisation som sammanför kreatörer, forskare och företag för att de tillsammans ska hitta lösningar på stora problem.

– Vi är inte en protestorganisation, vi utforskar alternativa design- och affärslösningar. Vi vet att vi har pajat planeten, men hur lagar vi den? Nyckeln till att få ett slut på den marina plastföroreningen är samarbete. Vi måste närma oss det från olika vinklar, på ett tvärvetenskapligt sätt. Ansvaret ligger hos den kreativa industrin, följt av stora varumärken, miljöaktivister och slutligen konsumenterna.

Att samla ihop marint avfall och skapa ny Ocean plastic är ett av sätten som Parley for the Oceans vill rädda haven på.

Ett viktigt steg är att sluta producera ny plast, och i stället återvinna, återanvända och till slut ersätta. Vi måste helt enkelt samla in mer plast än vad vi släpper ut.

En av Parley of the Oceans största samarbetspartners är Adidas, som har gått i bräschen för Ocean plastic – ett material som består helt av plast som samlats in från världshaven.

– Det är en materialrevolution. Att Adidas är med oss i detta är stort – ett ledande, världskänt företag som tar miljön på allvar. Vi samarbetar inte med bolag som vill göra någon liten kampanj och inte förstår att detta är något övergripande som måste göras i stor skala.

År 2016 släppte Adidas och Parley of the Oceans en limited edition löparsko gjord av tråd som skapats av ett stort fiskenät som hittats flytande i havet. Sedan dess har de lanserat ett flertal samarbeten, nu senast en ny version av Adidas Originals sneaker EQT support ADV.

– Vi började med 50 par skor som tillverkats av återvunnet fiskenät, men nu har vi hittat nya sätt att återvinna och återanvända plast i betydligt större skala. Den nya skon består av plast som samlats in på stränder och i havet.

Konsumenternas röst är starkare än någonsin.

I juni skrev Adidas på ett avtal om att sluta använda ”virgin” plast, alltså ny plast som tillverkats för ändamålet. Ett stort steg i rätt riktning. Parley for the Oceans har även börjat samarbeta med Stella McCartney.

– Vi vill bli en del av framtidens ledande företags DNA. Konsumenterna har mer makt än någonsin, och de är mer upplysta än tidigare. En åsikt eller ett inlägg på sociala medier kan göra stor skillnad i dag. Kräver kunderna att produktionen ska vara mer miljövänlig har företagen inget val. Då har de inte råd att fortsätta på fel spår.

Så vad kan vi vanliga konsumenter göra?

– Vara krävande, gnälliga och jobbiga. Tjata tills företagen lyssnar, och handla inte av dem som vägrar ändra sin policy gällande plast. Det här är viktigt, och makten ligger hos oss. Varje flaska, sugrör och plastpåse som du vägrar är en protest. Och varje plastprodukt som du plockar upp från stranden och återvinner räddar faktiskt ett djur.

LÄS MER: 6 bästa tipsen för att shoppa miljövänligt (det är enklare än du tror!)

NUVARANDE Adidas slopar nyproducerad plast i sina skor – för havens skull
NÄSTA First Aid Kit: ”Vi var så trötta på varandra att vi höll på att bli galna”