Är trenden död? Vi undersöker framtidens mode och stilsättare

I en modevärld som för länge sedan gått in i den digitala eran snurrar trendhjulen snabbare och snabbare. Gårdagens trendsetters får i dag se sig omkörda av tonåringar på Instagram. Så har trenderna som vi känner dem spelat ut sin roll?

V

äxte du upp under 80-, 90- eller 00-talet ler du säkert igenkännande åt saker som Von Dutch-kepsar, Swatchklockor, Caterpillar-kängor, Nokia 8110, Ulrica Hydman Valliens Open minds-serie (yes, konstglaset i form av ett tecknat huvud) och Juicy Couture-hoodien av velourmaterial.

Men hur står det egentligen till i dag? Vi lever i ett starkt individualiserat samhälle, där kändisar och fotomodeller inte har samma exklusiva stjärnstatus som de hade på 80- och 90-talet, och därmed inte heller samma förmåga att påverka oss vanliga dödliga. Andy Warhol förutspådde som bekant att alla skulle vara kända i framtiden, om än bara för 15 minuter, och det verkar som om han har fått rätt.

Det har alltid varit svårt att förutspå exakt vilken del av en trendbild som ska ta fart och slå kommersiellt, men grundpaletten finns alltid där.

Men själva hype-fenomenet – då specifika saker blir oproportionerligt populära – är inget vi kan förpassa till skämskuddetiden för tjugo år sedan. Många är vi som under det senaste årtiondet har fallit som furor för Swedeseträdet, Isabel Marants kilklackssneakers och Chanels Boy bag (den sistnämnda var det ju många av oss som tack och lov aldrig hade råd att köpa, utan bara suktade efter).

Jesper Ruiz Lindberg/Estrop

Chanels populära Boy bag dök upp på hösten 2011.

Under den senare delen av 2010-talet dominerar influencers våra Instagramflöden och Youtubekanaler, och många av deras följare vill själva agera kändisar, trendsetters och vara jordens mittpunkt.

Alla talar om hur viktigt det är med ”personlig stil”. Med det mantrat i bakhuvudet känns det inte helt modernt att köpa en ananaslampa till hemmet, eller Diors logoprydda väska J’adior flap bag, eller hur? Så frågan är naturlig: är trenden rent av död?

– Om ordet ”trend” är stendött är dock innebörden av ett nyhetsvärde mer levande än någonsin, säger Elin Frendberg, vd för Svenska moderådet.

Det finns i dag snarare större plats för en egen tolkning av trenderna jämfört med förr.

Hon menar att vi aldrig har haft så många som påverkar oss och som berättar hur vi ska se ut, och att det aldrig har funnits så stort genomslag för trenderna som nu. Dock är deras livslängd betydligt kortare än den var förr.

Buffalo-skon var hetare än hetast på 90-talet.

Pim Molin Tegnér är vd för pr-byrån Molino och hävdar att trenden lever i allra högsta grad och påverkar oss mer än vi kanske tror. Hon menar att det ligger i människans natur att följa normen och förmedla vilka vi är med vår klädsel, eftersom det skapar tillhörighet.

ANNONS

– Det finns i dag snarare större plats för en egen tolkning av trenderna jämfört med förr. Den vanliga slutkunden som är måttligt intresserad av trender vill däremot veta att hon har köpt ett säkert kort så att hon lätt smälter in i mängden, säger Pim Molin Tegnér.

LÄS MER: 24 plagg du minns om du var ung på 90-talet

Både Elin och Pim är eniga om att det var lättare att sätta trender med en större träffsäkerhet förr i tiden, före internet och den tekniska utvecklingen, eftersom alla då följde samma källor. Då var inte samhället lika demokratiserat gällande mode- och designtrender, och de kreativa genierna på modehusen fick härja fritt och styra över vad som skulle slå eller ej.

Vem minns inte Juicy Coutures velourset, som bland andra Paris Hilton satte på modekartan under 00-talet?

Det fanns heller inte lika många kollektioner per år som det finns i dag, och en noggrant utvald branschelit bjöds in för att närvara på visningarna. Det tog lång tid innan de tilltänkta trenderna presenterades för målgruppen, och ännu längre tid innan man kunde avgöra om satsningarna var kommersiellt lyckosamma eller ej.

ANNONS

I dagens sociala medier-klimat går allting superfort, och flera mikrotrender lever – och även dör – parallellt. Så är det ens möjligt att förutspå trender långt i förväg längre?

– Det har alltid varit svårt att förutspå exakt vilken del av en trendbild som ska ta fart ute i butikerna och slå kommersiellt, men grundpaletten finns alltid där. Vi vet till exempel redan nu att vi kommer att sälja mycket gula och bleklila toner under våren 2018, precis som vi redan i februari i år visste att slutkunderna skulle söka efter röda plagg och accessoarer till hösten/vintern 2017. Det vill säga en trend som de stora modehusen redan har satt, säger Pim Molin Tegnér.

I ett flöde som ständigt uppdateras och utvecklas har längtan efter en egen stil och långsiktig identitet blivit allt starkare.

Elin Frendberg tycker att it-plagg och accessoarer finns i allra högsta grad i dag, även om trenderna går i snabbare cykler nu.

– Behovet av ikoner är fortfarande aktuellt, absolut. Det kan vara allt ifrån Vetements ojämnt avklippta jeans till den mönstermixade Gucci-blusen som översvämmade publiken på Fashion week. Men i ett flöde som ständigt uppdateras och utvecklas har längtan efter en egen stil och långsiktig identitet blivit allt starkare. I en värld av total tillgång och transparens blir behovet av den egna stilkompassen ännu viktigare, säger Elin Frendberg.

Pim Molin Tegnér håller med och efterlyser nya och ”oförstörda” influencers med bakgrund i subkulturen. Hon säger att man talar mycket om hur viktigt det är att vara unik, men att de flesta stora namn på Instagram bär samma varumärken och även snarlika, specifika stilar. ”Alla vill ha samma typ av annorlunda saker”, som Wille Crafoord sjöng en gång i tiden.

– Vi behöver ett komplement till de trendsetters som finns i dag, annars finns en risk att vi drabbas av likformighet till döds. Det dämpar kreativiteten och inspirationen hos målgruppen, säger Pim och fortsätter:

– Trenden i dag är att vara unik, vilket många tror sig vara. Men de vill egentligen vara lika ”olika” som alla andra. Och inte ens detta är i sig något nytt, utan det tänket initierade Maison Martin Margiela och Commes des Garçons för några år sedan.

Sammanfattningsvis går det att sia om trender ur ett större, mer vetenskapligt perspektiv. Demografi, infrastruktur, globalisering och teknologi är parametrar som kan bedömas på förhand med relativt hög säkerhet.

LÄS MER: Öka din inspiration med digitala moodboards – så gör du

Enligt regeringens trendanalys kommer den nya teknologin att stå för den mest omvälvande utvecklingen 2025. Om du tycker att vi lever i en otroligt uppkopplad värld redan i dag är det inget mot hur framtiden kommer att bli. I dag finns cirka 10 miljarder uppkopplade internetenheter i världen. 2025 kommer siffran troligen att överskrida 50 miljarder.

Så vare sig vi gillar det eller inte lär vi få leva med trender även i framtiden. Förslagsvis marknadsförda av en artificiellt intelligent robotinfluencer i modifierad Von Dutch-keps. Som då har hunnit recyclas och bli retrotrendig igen.

Av: Charlotta Flinkenberg

NUVARANDE Är trenden död? Vi undersöker framtidens mode och stilsättare
NÄSTA Helgens biotips: All Inclusive – filmen som har ALLT