Vi byter kläder och accessoarer efter tillfälle. Men parfymen är ofta densamma. Det är dags att släppa idén om en signaturdoft och bygga en doftgarderob. Bygg din perfekta garderob med DV:s guide efter klicket.

AV: Carin KarlssonPå jobbintervjun vill du kanske förmedla seriositet och energi medan du på dejten mer vill utstråla charm och sensualitet. Olika dofter förmedlar olika saker precis på samma sätt som kläder och frisyrer. Vi klär oss inte på samma sätt i livets olika situationer, så varför strävar så många efter att hitta en doft som passar allt? Du klär dig ju olika beroende på om du är på jobbet, går söndagspromenad eller är ute och tar ett glas vin med vännerna.

– Jag förstår tanken med att ha en signaturdoft som folk känner igen när du kommer in i ett rum, men det är en uttjatad idé. Du är mer än din doft. Folk minns dig ändå. Dofter handlar om vad du vill utstråla och en parfym kan ses som ett verktyg för vad du vill förmedla, säger doftkonnässören Linda Landenberg som håller doftkonsultationer på NK i Stockholm.

Hon berättar om hur kunder kan få panik i blicken när de får höra att deras signaturdoft inte längre finns till försäljning, något som händer ganska ofta då de olika företagen förnyar sig och gör förändringar i sitt sortiment. Det är också vanligt att en doft endast säljs i ett begränsat antal och bara finns att köpa under en kort period.

– Men i ett sådant läge kan vi nästan alltid hitta en bra ersättare till den gamla favoriten, säger hon och berättar vidare att det är stor skillnad mellan olika länder när det gäller parfym.

– Svensken är lågmäld och vill inte ta för mycket plats. De flesta vill inte dofta för starkt, speciellt inte på sitt arbete. Doft­marknaden har visserligen vuxit i Sverige och intresset för parfym ökar hela tiden, men vi är ändå långt efter många andra länder. Vi använder även betydligt mindre parfym. En fransman kan förbruka en hel flaska parfym på tre veckor medan en svensk man kan ha en flaska på trettio milliliter i flera år.

Hon berättar att män ofta är snabbare när de väljer dofter än kvinnor.

– Kvinnor är mer komplexa när de väljer, de funderar mycket kring kvinnlighet och vad de bör utstråla för att bli tagna på allvar. Det har blivit vanligare med unisex-dofter. Många kvinnor vill ge ett starkt intryck och där kan en sådan doft hjälpa. Eller tvärtom så känner de att de till exempel har ett lite väl tufft utseende och vill runda av med en mjukare doft.

Parfymören Christine Nagel som har skapat Jimmy Choos senaste doft Flash, som lanseras i slutet av februari, och tidigare dofter som Miss Dior Cherie och Dolce & Gabbana The one, berättar att arbetet med att skapa en parfym är olika för alla dofter.

– Det börjar alltid med en känsla, ett möte, ett råmaterial eller en sensation. Att överföra inspirationen till en parfym sker sedan av sig självt. När jag skapar för ett märke dyker jag in i det märkets värld och låter mina instinkter guida mig. Jag försöker skapa den perfekta balansen mellan märkets universum, designerns skapelser och mina dofter. Det är en magkänsla, något du upplever och som är svårt att förklara.
När det gällde Flash tänkte hon på en sofistikerad storstadskvinna som är sexig och självsäker.

– Jag hade en bild i huvudet av högklackade skor som klapprade på en asfalterad väg mellan Paris och New York. Jag ville skapa en doft som är stark, chic, sensuell och som har en väldigt feminin personlighet. Direkt tänkte jag då att jag ville arbeta med tuberos eftersom det är en ultrafeminin och väldigt sensuell blomma som inte kan ignoreras, precis som Jimmy Choo-kvinnan!

Även Christine Nagel tycker att en kvinna gärna kan ha flera olika dofter.

– Varför inte? Jag gillar tanken på att en kvinna är fri och alltid har valmöjligheter.

Vid vilket tillfälle skulle då Flash passa?
– Vilken situation som helst som där du vill få uppmärksamhet! Det är en doft som kräver uppmärksamhet.
Att bygga sin doftgarderob ska gärna få ta tid och du kan se det som att du letar efter flera signaturdofter för olika tillfällen i livet.

– En del har i dag flera dofter men då skiljer de kanske enbart på en dag- och kvällsdoft eller en vinter- och sommardoft, säger Linda Landenberg, som tycker att en kvinna gärna kan ha minst fem olika parfymer i sin doftgarderob, en till varje tillfälle.

En doft är en del av din stil.
– Du kanske till exempel klär dig i V Ave Shoe Repair och har valt vilken frisyr du vill ha. Parfymen är som en lyxaccessoar som är en del av dig och din stil.

Parfymören Ann Gottlieb, som ligger bakom bland annat doften Dior J’Adore, har även sagt att du kan tänka på vilket klädmärke du gillar. Många märken har egna dofter som ofta går i samma stil som deras kläder. Så om du gillar kläderna kan du ofta gilla doften från samma märke.

Ta hand om dina parfymer!
Tänk på dina parfymer som årgångsviner. Förvara dem gärna på en mörk plats som har en jämn, sval temperatur. Garderoben eller din kläd­kammare passar perfekt.

Så väljer du dina dofter
Linda Landenberg hjälper dagligen kunder som letar efter en ny doft och vet att det kan vara svårt att hitta rätt.
– Det är fullt begripligt att det kan vara svårt att välja en doft. Parfym­världen är en djungel och det kommer hela tiden nya dofter. När du testar behöver du tid. Fråga gärna personalen om hjälp och förutsätt att de vet vad de pratar om. När du doftar, fråga dig ”är det här jag?”. Om du svarar ja, fundera då på ”när är det här jag?”. Är det du på jobbet, på en fest, på en söndagspromenad?

Du kan fundera på var du tillbringar mest tid, är det på jobbet kanske du ska börja med att hitta den perfekta jobbparfymen?

– Vad vill du lyfta fram hos dig själv? Någon kanske vill ha en glad sprudlande doft som utstrålar positivitet. Någon kanske vill undvika att köpa en doft som känns för kontroversiell, medan det precis är vad någon annan behöver för att framhäva den sidan hos sig själv.

Ett annat tips som den franska parfymören Francis Kurkdjian har gett är att prova parfymen som du funderar på att köpa och sedan gå runt med den en hel dag och se hur den doftar efter några timmar. Alla dofter förändras när de torkat och de luktar inte exakt lika på alla människor eftersom vi har en egen doft som de blandas med.

Följ dina instinkter, tipsar Christina Nagel.
– Du kanske är attraherad av en en viss sorts doft, en parfymflaska eller en historia bakom en doft, oavsett vilket ska du alltid testa parfymen först. Låt den fånga din uppmärksamhet. Vem vet, det kanske blir parfymen som väljer dig?

BYGG DIN DOFTGARDEROB


SERIÖS OCH KARRIÄRSINRIKTAD
1. Van Cleef & Arpels Lys carmin, 1395 kr/75 ml.
2. Acqua di sale Profumum Roma, 1800 kr/100 ml.
3. Calvin Klein Eternity aqua, 485 kr/30 ml.
4. Costume national Scent intense, 465 kr/30 ml.
5. Creed Original vetiver, 1110 kr/30 ml.
Mode: Calvin Klein och Costume National


FLIRTIG OCH CHARMIG
1. Dior Miss Dior eau fraiche, 715 kr/50 ml.
2. Chanel Coco noir, 1040 kr/50 ml.
3. Cacharel Catch me, 499 kr/50 ml.
4. La Perla Divina, 435 kr/30 ml.
5. Marc Jacobs Daisy, 819 kr/50 ml.
Mode: Christian Dior och Marc Jacobs


ELEGANT OCH STILREN
1. Boss Nuit Pour femme, 529 kr/30 ml.
2. Valentino Valentina, 525 kr/ 30 ml.
3. Elie Saab Le parfum, 569 kr/30 ml.
4. Armani Privé Figuire eden, 740 kr/100 ml.
5. Guerlain La petite robe noir, 505 kr/30 ml.
Mode: Valentino och Elie Saab


FÖRFÖRISK OCH SENSUELL
1. Bulgari Mon jasmin noir, 749 kr/50 ml.
2. Dolce Gabbana Pour femme, 640 kr/25 ml.
3. Rochas Eau sensuelle, 499 kr/ 50 ml.
4. Burberry Body, 539 kr/35 ml.
5. Estée Lauder Sensuous nude, 495 kr/30 ml.
Mode: Burberry och Dolce & Gabbana


FRISK OCH FRÄSCH
1. Clean rain, 695 kr/60 ml.
2. L’Eau de Chloé, 449 kr/30 ml.
3. Ralph Lauren Big pony women blue, 379 kr/30 ml.
4. Honoré des prés Nu green, 490 kr/50 ml.
5. DKNY Be delicious eau so intense, 649 kr/50 ml.
Mode: DKNY och Chloé


TRENDIG OCH VÅGAD
1. Maison Martin Margiela Replica, 740 kr/100 ml.
2. YSL Manifesto, 815 kr/50 ml.
3. Balenciaga Florabotanica, 679 kr/50 ml.
4. Balmain Ivoire, 595 kr/50 ml.
5. Jimmy Choo Flash, 395 kr/40 ml.
Mode: Balmain och Saint Laurent

NUVARANDE Bygg din perfekta doftgarderob
NÄSTA Hattdesignern Stephen Jones för Victoria Beckham