Hon gjorde succé med sin första träningsbok ”Kan jag kan du”. I morgon släpps DV-bloggaren och sångerskans efterlängtade andra bok, ”Kickstart – i form på fyra veckor”. Här på Damernas.se bjuder vi på en intervju med Charlotte Perrelli där hon berättar om boken, sin träning och hur allt började.

PSST …I senaste numret av DV får du dessutom ett exklusivt träningsprogram som Charlotte Perrelli satt ihop. Tjuvkika på några av övningarna här.Berätta om din nya träningsbok?
– Boken är en helhet, ett program på fyra veckor med både kost och träning, alltihop i en bok som man kan följa dag för dag för att inte kunna misslyckas. Det är mycket recept och hemmaträning, inget svårt. Det finns två olika träningsnivåer, en väldigt lätt och en lite tuffare.

Hur gick det till när du började träna?
– För fem år sedan kände jag att jag var tvungen att ta tag i träning eftersom jag hade övervikt kvar efter min andra graviditet. Jag hade aldrig tränat en dag i mitt liv men jag fick ett träningsprogram av personliga tränaren Jesper Björk som jag började följa hemma. Samma personliga tränare har jag nu skrivit två träningsböcker med.

Din första bok blev en succé, vad är det som är speciellt med din träning?
– Det jag skrivit är helt utifrån mig själv, det här fungerade för mig. Jag har insett att om det är så här enkelt att komma i form, att det bara handlar om att vara envis så vill jag förmedla det. Det finns så många som mår dåligt och inte förstår hur man ska gå till väga. Kan jag hjälpa till med ett steg i rätt riktning så är jag jättetacksam för det. Jag tror också att det är kul att se en vanlig person ta tag i sin kropp och sin träning, inte bara folk som redan varit dedikerade träningen hela sitt liv. Jag gick upp 30 kilo under mina graviditeter och jag har fått kämpa mig tillbaka, det har inte kommit gratis. Det tror jag är skönt för folk att se. Kan jag så kan vem som helst.

Varför är träning så viktigt för dig?
– Jag mår bra av det, det är skönt att känna att man får röra på sig och så man blir stark och glad efteråt. Det påverkar en väldigt mycket.

Hur håller du uppe motivationen?
– Det gör jag inte alltid. Det kommer perioder när man måste tillåta sig att känna att nu orkar jag inte eller nu är det något annat som är mer viktigt. Det viktiga är att veta när det är dags att sätta igång igen så att man inte tappar konditionen för mycket, då blir steget att sätta igång för stort. Det är svårt att hålla motivationen uppe men man får påminna sig om hur bra man mår när man tränar.

NUVARANDE Charlotte Perrelli släpper sin andra träningsbok
NÄSTA Din Sko ♥ Linda Sundblad