Nu släpps majblomman 2017 – här är storyn bakom unika designen

I dag startade försäljningen av årets majblomma och för första gången någonsin är det en prickig liten blomma som säljs. Majblomman 2017 är nämligen inspirerad av en nyckelpiga – och dessutom designad av en 11-åring.

Majblomman, som säljs till förmån för barn som har det svårt, instiftades 1907 och fyller alltså 110 år i år. Blommans design har skiftat under åren och i år är den för allra första gången prickig. Varje blomma är dessutom unik, då prickarna är placerade på olika ställen på alla blommor. Inspirationen är en nyckelpiga och bakom designen står 11-åriga Miranda Nilsson.

Majblomman 2017 är inspirerad av en nyckelpiga.
Miranda Nilsson har designat majblomman 2017. Foto: Alma Vestlund Studio.

– Under flera år har vi fått in många spektakulära förslag från barn över hela landet, och inför jubiléet kunde vi äntligen ge majblomman ett mönster. Ett konstnärligt designråd fick välja sin favoritblomma och det blev Mirandas fina, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

Majblomman 2017 har tydlig symbolik

Majblommans mål är att alla barn ska få vara med och dela gemenskap med sina kompisar i skolan och på fritiden. Pengarna som kommer in från blomförsäljningen går bland annat till glasögon, fritidsaktiviteter och vinterkläder till barn.

– I år har Majblomman en extra tydlig symbolik, tack vare sitt mönster. Nyckelpigan är  ju ett litet nyttodjur på mikronivå, och Majblomman är en nyttoblomma som gör skillnad i barns vardag, säger Lena Holm.