För 34:e året i rad delar vi ut vårt prestigefyllda pris Damernas Värld Guldknappen för att hylla svenskt mode. Låt oss presentera årets allra starkast lysande designstjärnor!

Stand-guldknappen-2015

Nominerad designer: Nellie Kamras, Stand.

Juryns motivering:
Stand förvaltar ett hantverk som gått i arv i generationer, Nellie Kamras är uppvuxen i en tradition av skinntillverkning och kan branschen i alla led. Hon moderniserar hantverket med en skinnkollektion med modern twist.

För bara två år sedan startade Nellie Kamras Stand black nude, som numera heter Stand. Hennes lika klassiska som nutida skinnkollektioner har redan gett stort eko i modesverige. Nellie Kamras kommer från en stark lädertradition, hennes far har drivit ett stort skinnföretag i över trettio år. Kunskapen och intresset för skinn, läder och päls finns grundmurat hos designern, att arbeta med dessa material var självklart från början, och lyckligtvis ligger det i linje med vad modevärlden vill ha.
– Just nu ligger skinn otroligt mycket i tiden, men traditionellt har det varit väldigt kopplat till skinnjackor och inte så mycket mer. Jag ville visa att det går att skapa hela kollektioner i skinn, det är så uttrycksfullt. Vad du än bär till så kompletterar det på ett så himla fint sätt, du kan ha en otroligt basic topp men med ett par skinnbyxor är du plötsligt perfekt klädd.
Nellie Kamras låter sig gärna inspireras av andra modehus, men ställer sig alltid frågan: hur skulle detta se ut i skinn? Hon beskriver sin design som minimalistisk, men internationell.
– Ett skinnplagg blir alltid unikt, du behöver inte krångla till det med superavancerad design för att det ska bli ett väldigt starkt uttryck. Jag jobbar mycket med skandinavisk minimalism, med rena, raka former. Men gärna i kombination med vad jag känner är en mer europeisk look, den där franska obesvärade elegansen.
Det är även den internationella marknaden som hägrar för Stand. Visionen är att bli ett globalt märke, och då måste man även tänka utanför den skandinaviska boxen designmässigt.
– Den internationella marknaden kräver mer avancerad design än de rena linjer som gäller i Skandinavien, mer färger framför allt. Det blir en utmaning att utvecklas åt det håller, men ändå behålla kärnan i varumärket, säger Nellie Kamras.

På bilden bär Nellie Kamras: Skjorta och fluga hyrda hos Månberg & Bagge. Smokingbyxor av ull, stl 44–56, 1 499 kr, från Oscar Jacobsen. Pumps av läder, 2 895 kr, från Acne och privata smycken. Modell: Skjorta av skinn, stl 34–42, 3 000 kr, kjol av skinn, stl 34–42, 4 300 kr, båda från Stand. Barstol av stål/textil, 5 758 kr, från Gulled.

Nina-guldknappen-2015

Nominerad designer: Nina Bogstedt

Juryns motivering:
När man tänker på svenskt mode så tänker man på Flippa K. Nina Bogstedt har tagit märket vidare även efter att grundaren slutat, och det rena, skandinaviska uttrycket känns relevant och spännande igen.

Filippa K är ett av Sveriges mest väletablerade modeföretag, och har förärats med en Guldknapp 1997 och med Läsarnas pris 2010, men då med märkets grundare Filippa Knutsson vid rodret. I dag är det Nina Bogstedt som håller i designtrådarna på både herr- och damsidan. Chefsdesigner har hon varit sedan 2008, men hade tio år i företaget med sig innan dess.
– Min designfilosofi är på många sätt synonym med Filippa K, jag började jobba inom företaget direkt efter skolan och har vuxit upp med märket, säger hon.
Hur skulle du beskriva den filosofin?
– Vi gör det enkla och rena, med fokus på kvalitet och passform. Även om designen är någonting som självklart utvecklas genom åren, så är det en stomme som alltid finns där. Vi är något som man kan återkomma till tror jag, där man kan hitta den perfekta brallan eller kappan som man älskar under lång tid.
Den bejublade höst- och vinterkollektionen innehåller flera av dessa, på damsidan märks även tydliga 1970-talsinfluenser.
– Men på ett uppdaterat sätt, aldrig retro. Filippa K är inte tillbakablickande på det sättet, påpekar Nina Bostedt.
Företaget har under sina 22 levnadsår blivit till ett av Sveriges största modemärken, och med storlek kommer ansvar, menar Nina Bogstedt. I år har de presenterat flera satsningar för hållbarhet inom mode, från plagg som tagits fram för att vara så hållbara som möjligt, till ett leasing-koncept där man hyr kläder istället för att köpa dem.
– Jag känner nu att vi har möjligheten att gå i bräschen för en förändring i modevärlden när det gäller hållbarhet. Som mindre företag har man inte samma genomslagskraft, men när Filippa K gör det så lämnar det avtryck, säger hon.

På bilden bär Nina Bogstedt: kavaj, skjorta, fluga, gördel och smokingbyxor hyrda hos Månberg & Bagge. Sandaletter av läder, 2 800 kr, från Filippa K. Mimmi bär tröja av ull, stl XS–XL, 1 800 kr, från Filippa K. Kjol av läder, stl XXS–XL, 4 200 kr, från Filippa K. Skor av läder, 2 900 kr, från Flippa K. André bär kavaj av ull/polyamid/kashmir/polyester stl 46–56, 3 500 kr, från Filippa K. Polotröja av ull, stl XS–XXL, 1 200 kr, från Filippa K. Kostymbyxor av ull/polyamid/kashmir/polyester stl 46–56, 1 700 kr, Filippa K. Skor av läder, 2 500 kr, från Flippa K.

frame-guldknappen-2015

Nominerade designers: Jens Grede och Erik Torstensson

Juryns motivering: Frame
Frame har tagit ett nytt grepp på jeans, och befäster att Sverige är bäst på denim. De har blivit otroligt framgångsrika på kort tid, inte minst i USA där konkurrensen är oerhört hård.

Med en fot i sjuttiotalet och en fot i vad en nutida kvinna vill bära, har Frame blivit en internationell framgångssaga på bara tre år. Bakom märket står Jens Grede och Erik Torstensson som på olika sätt verkat inom modeindustrin sen en lång tid tillbaka, med allt ifrån marknadsföring till modemagasin. Till slut kände de båda att det var dags att göra något helt eget, ett projekt där de själva kunde styra över den kreativa processen. Resultatet är ett märke som satsar på vad de kallar för ”chic essentials”.
– Många gör minimalism, vi skiljer oss från det. Det här låter kanske töntigt, men det finns något varmare i vårt uttryck. Vi tar inte oss själva och det vi gör på alldeles för stort allvar, och det syns tror jag, säger Erik Torstensson.
Hittills är det deras jeans som gjort mest väsen av sig, burna och älskade av hela modelleliten och halva Hollywood.
– Jeansen var bara första kategorin, men planen har aldrig varit att stanna där, säger Jens Grede.
Höstens kollektion är full av mocka, läder och kashmir. Kollektionen bär namnet 1978, året då de båda föddes.
– Vi är väldigt inspirerade av 1970-talet. Till skillnad från många andra så finns den ådran alltid hos oss, sedan är det förstås bra för oss att det är en trend nu, säger Erik Torstensson.

På bilden bär Erik och Jens sina privata smokings. Foto: Johanna Nyholm.

Valerie-guldknappen-2015

Nominerad designer: Valerie Aflalo

Juryns motivering:
Valerie Aflalo har en unikitet i sitt formspråk, och bidrar till en spridning i den svenska modebilden med sina dekorerade och feminina plagg, som presenteras i en väl sammanhållen kollektion.

När Valerie Aflalo startade sitt märke 2006, gick hon i motsatt riktning från resten av modebranschen, på mer än ett sätt.
– Det lite mer feminina fanns nästan inte på marknaden. När jag började fanns det inte en enda paljettklänning i butik.
Själva uppstarten skedde också i något omvänd ordning från hur svenska nystartade märken brukar presentera sig. Istället för att först lansera en tongivande kollektion på catwalken, utgick Valerie Aflalo från vad konsumenterna efterfrågade snarare än från inspiration.
– Det har varit viktigt för från början att det är en business och inte ett konstprojekt. Jag vill lyssna på kvinnan som ska använda mina kläder.
Vem är den kvinnan?
– Hon är ganska feminin. Till skillnad från många andra svenska märken är vi inte så minimalistiska. Formen kanske är det, men inte tyget. Jag tror att mitt halvfranska arv lyser igenom där, hur jag än gör. Mitt mål är att detaljerna ska göra avsändaren tydlig, man ska se att på plagget att det är från Valerie.
Höst- och vinterkollektionen 2015 är inspirerad av skådespelaren Elsie De Wolfe, som på 1920-talet var en revolutionerande kvinna för sin tid. Tydligast syns höstens musa i detaljer som guldblad på klänningar, som tagits från hennes egen garderob, men allra mest har kollektionen märkts av hennes livsfilosofi.
– Det är inte en 1920-tals kollektion, vi har snarare inspirerats av att hon var en kvinna som vågade vara sig själv, klä sig som hon ville och struntade i vad andra tyckte. I dag vågar fler vara den här kvinnan, det vill vi belysa och uppmuntra.

På bilden bär Valerie Aflalo: Smokingkavaj, skjorta och smokingskjorta hyrd hos Månberg & Bagge. Privata smycken och pumps. Modellen bär hatt av kaninhårsfilt, 1 200 kr, från Hattbaren. Pullover av ull/polyester, stl 34–44, 2 300 kr, från Valerie. Skjorta av siden, stl 34–44, 2 200 kr, från Valerie. Kjol av ull/polyester, stl 34–44, 2 200 kr, från Valerie. Skor av läder, 3 995 kr, från Acne.

Anine-guldknappen-2015

Nominerad designer: Anine Bing

Juryns motivering:
Anine Bing visar med sitt livsstilskoncept prov på stort entreprenörskap. Märket lanserades först på nätet och hon adderar hela tiden nya plagg till den stomme som är rockchic jeanstjej. Det är ett nytt sätt att lansera mode, och en stil som tilltalar många kvinnor.

När Anine Bing gick bet i jakten på de perfekta jeansen, tog hon helt enkelt saken i egna händer och 2012 startade hon sitt eget märke. Det som till en början var tänkt som något småskaligt, finns idag i 300 butiker runt om i världen.
– När jag startade så jobbade jag i hemlighet tillsammans med min man, vi lanserade webbsidan från den ena dagen till den andra. Jag hade inte berättat om det för någon och tänkte hålla det litet. Men intresset växte väldigt snabbt, märket togs in av fantastiska butiker i Los Angeles och Stockholm, och då växte även min kreativitet, berättar hon.
Kärnan i Anine Bing är enkelhet. Det ska gå snabbt att klä sig på morgonen, ett par perfekta jeans och en skinnjacka, eller en t-shirt och ett par skinnbyxor och du är klar.
– Det är basickläder som de flesta kan relatera till, men med en udd och personlighet. Mina kunder känner sig bekväma men inte uppklädda eller utklädda, det är enkelt och användbart, inga konstigheter.
Till skillnad från många andra märken så jobbar Anine Bing inte i två säsonger, utan nyheter kommer löpande varje månad.
– Det är kul att utmana branschen lite, och göra något annat än vad alla andra gör. Eftersom att jag är rastlös tycker jag om när det händer nya saker hela tiden. Det är kul för kunden också, som alltid erbjuds något nytt och inte behöver vänta ett halvår för att det som just presenterats ska finnas i butik. Det som lanseras finns här och nu, säger hon.
Anine Bing kan ändå avslöja att vi i höst kommer att se en hel del sjuttiotalsrock, blandat med bohemiska influenser, och självklart de klassiska plagg som hon alltid håller fast vid, som skinnjackan, bootsen och de där perfekta jeansen.

På bilden bär Anine: Skjorta och fluga privat. Kavaj av ull/polyester, stl XS–L, 2 510 kr, smokingbyxor av viskos, stl XS–L, 2 090 kr, pumps av läder, 3 345 kr, allt från Anine Bing. Angelina N: T-shirt av siden, stl XS–L, 1 080 kr, mockakjol, stl XS–L, 5 025 kr, spetsbehå av nylon/elastan, stl XS–L, 665 kr, läderkängor, 5 865 kr, allt från Anine Bing. Foto: Meredith Bruner.

Gilla Damernas Värld på Facebook så missar du inget kring Sveriges viktigaste modepris!

Styling Av: Lisa Pettersson
Foto: Daniel Stigefelt
Modeassistent: Lina Johansson, Marielle Westerlund
Fotoassistent: Gustaf Söderblom
Hår: Elin Eriksson/Agent Bauer
Makeup: Alexandra Aronsson/Agent Bauer
Modell: Mimmi S/Mikas
Modell: André B/Mikas
Köpställen: damernasvarld.se/kopstallen
Tack till Gulled möbler.

I samarbete med

GK-2015-Sponsorbalk-v5

NUVARANDE De nominerade till Damernas Värld Guldknappen 2015 är …
NÄSTA De nominerade till Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015 är …