Vi hyllar Sveriges allra bästa ögon för detaljer. Här är de designers som förgyller modet extra mycket i år med juveler, bågar, strumpor och skor.

ANNONS
ANNONS

ac-at

Nominerade designers: Maj-La Pizzelli och Jonas Clason, ATP Atelier Designers.

Juryns motivering:
ATP Atelier har vidareutvecklat sitt sandalimperium med nya produktgrupper, som stövlar och väskor. Fortfarande med samma höga krav på kvalitet och tidlös stil.

Svenskarna lägger allt större fokus på skor och ATP Atelier är delvis skyldiga. Duon grundade märket 2010, efter en semester i Italien där de inspirerades till att göra den perfekta sandalen.
– I Sverige finns så mycket mode, men inte alls lika mycket accessoarer, säger Maj-La Pizzelli.
– Det är bättre i dag, men vi är fortfarande familjen Hedenhös i jämförelse med Frankrike och Italien. Det har inte funnits någon skotradition här, säger Jonas Clason och förklarar att de satsar på stil snarare än modets svängningar.
– Vi försöker att inte jobba med snabba trender och korta cykler, utan mer med en personlig look.
Till hösten ser vi mer av deras blandning av skandinavisk minimalism och italienskt hantverk.
– Vi har bland annat en del ormskinnsprint i grönt och konjak, en klassiker som samtidigt ligger rätt i tiden, det passar ATP-kvinnan väldigt bra, säger Maj-La Pizzelli.

ANNONS
ANNONS

På bilden bär Jonas Clason: Smoking, skjorta, smycken och skor privata. Fluga hyrd hos Månberg & Bagge. Maj-La Pizzelli: Smoking och skjorta hyrda hos Månberg & Bagge. Smycken privata. Pumps av läder, 2 300 kr, från ATP Atelier. Mimmi S: Klänning av siden, stl 32–42, 11 495 kr, från Acne. Stövlar av läder, 5 200 kr, från ATP Atelier. Barstol av stål/textil, 5 758 kr, fåtölj av trä/stål/textil, 17 438 kr, båda från Gulled.

ac-s

Nominerad designer: Sophie Gyllenhammar Mattsson, Sophie by Sophie.

Juryns motivering:
Sophie Gyllenhammar Mattsson var en av de första i Sverige som gjorde
äkta juveler till en modeaccessoar att bära varje dag. Hon har gjort
en lång smyckesresa med sin höga kvalitet och modegrad.

När Sophie Gyllenhammar Mattsson var föräldraledig bestämde hon sig för att äntligen satsa på ett yrke hon drömt om länge. 2006 lanserade hon Sophie by Sophie med smycken som är stilrena i sin design, men alltid har en lekfull detalj.

ANNONS
ANNONS

– Jag jobbar mycket med kontraster, en blandning mellan hårda och mjuka material. Min design är klassisk, men med en twist.
Ur berg kan vackra och färgstarka stenar utvinnas. I den processen hittar Sophie Gyllenhammar Mattsson inspiration till sina smycken.
– Jag fascineras så av ädelstenar, att man kan slipa fram stenar med sådan otrolig lyster ur det karga berget, säger hon.
För henne är det viktigt att göra accessoarer som bäraren vill använda länge.
– Trender kommer och går, men ett smycke är så personligt, det är ett uttryck för vem man är.

På bilden bär Sophie Gyllenhammar: Skjorta, smokingbyxor och fluga hyrda hos Månberg & Bagge. Privata smycken, från Sophie By Sophies tidigare säsonger. Mimmi S: Klänning av siden, stl 32–42, 11 495 kr, från Acne. Örhänge av guldpläterat silver, 1 700 kr, sick-sackformat örhänge av rosépläterat guld med bruna diamanter, 12 500 kr. Modellens högra hand: Lejonring av guldpläterad mässing, 3 500 kr, sick-sackformat armband av guldpläterat silver, 2 000 kr. Modellens vänstra hand: Armband med tre stenar av guldpläterat silver/peridot och topaz-stenar, 1 950 kr, D-format armband av guldpläterat silver, 2 000 kr, pilformad ring av rodiumpläterat guld med vita diamanter, 14 300 kr, hjärtformad ring av mörkgrått rodiumpläterat guld med rosa safirer, 14 300 kr, allt från Sophie By Sophie.

ac-ee

Nominerade designers: Emilia Lindmark och Erik Lindmark, E&E Glasses.

Juryns motivering:
Det är spännande med ett svenskt glasögonmärke som visar att bågar kan vara en modeaccessoar och inte bara ett bruksföremål. E&E glasses värnar om det norrländska, både i presentation och i materialval.

ANNONS
ANNONS

Glasögon som inte bara är ett nödvändigt ont, utan även en accessoar? När Emilia och Erik Lindmark startade E&E Glasses 2010 fick de höra att det inte fanns en tillräckligt stor marknad. Det visade sig att olyckskorparna hade fel.
– Vi såg att det fanns en lucka på marknaden för ett svenskt renodlat glasögonmärke. Från början var optikerna ganska skeptiska, men det gick jättebra i klädbutikerna så nu har det börjat förändras, säger Erik Lindmark.
E&E Glasses tar avstamp i den norrländska naturen och kulturen, på ett handfast sätt. Bågarna är inspirerade av blommor, stenar och orter i Norrland.
– Det norrländska speglas även i materialvalet. Det kan vara trä från norrländska björkar eller svenskt stål i bågarna, och de heter saker som Lappspira eller Sidensjö, beroende på var vi varit eller vad vi sett just när den bågen togs fram, säger Emilia Lindmark.

På bilden bär Emilia Lindmark: Skjorta, gördel och smoking hyrda hos Månberg & Bagge. Glasögon av ekologiskt acetat/svenskt stål, 2 300 kr, från E&E. Erik Lindmark bär: Smoking, skjorta och skor privat. Hatt av kaninhårsfilt, 1 200 kr, från Hattbaren. Glasögon av ekologiskt acetat/svenskt stål, 2 500 kr, från E&E. Mimmi S bär: Skjorta och hängslen hyrda hos Månberg & Bagge. Smokingbyxor av ull, stl 44–56, 1 499 kr, från Oscar Jacobsen. Solglasögon av ekologiskt acetat, 1 600 kr, från E&E. Pumps av läder/strutsfjädrar, 1 395 kr, från Jennie-Ellen. Barstol av stål/textil, 5 758 kr, från Gulled.

ac-eng

Nominerad designer: Thomas Carlsson, Engelbert.

Juryns motivering:
Ett familjeföretag som kan sin sak in i minsta detalj och som lär nya generationer det gedigna hantverket. De visar hur äkta smycken kan vara en del av en personlig stil och är störst i Sverige på alliansringar.

Thomas Carlsson ville från början bli arkitekt, men som väl är blev det inte så. I stället firar han snart trettio år som designer på Engelbert. Smyckesföretaget som bildades 1920 satsar på långsiktighet på mer än ett sätt.
– Engelbert är ett familjeföretag som nu tagits över av fjärde generationen. Det är trevligt att jobba i familjeföretag, grundtanken i juvelerna finns i generna. Med den fjärde generationen Engelbert har ny energi blåsts in i företaget. Grundidén är dock konstant: en avslappnad elegans.
– Smyckena ska kunna förstärka en festklänning, men även fungera lika bra till ett par jeans, säger Thomas Carlsson.
En ring eller ett armband från Engelbert använder man inte en säsong för att sedan gå vidare till nästa trend.
– Med dyrare juveler kan man inte följa de korta trenderna. Du ska kunna se när ett smycke är tillverkat, men det ska för den skull aldrig kännas omodernt. Då har man lyckats.

På bilden bär Thomas Carlsson: Smoking, skjorta och fluga hyrda hos Månberg & Bagge. Mimmi S bär: Skjorta av bomull, stl 37–44, 1 299 kr, från Oscar Jacobsen. Knutformad ring av gult guld, 35 000 kr, ring av guld och vitt guld/diamanter, 87 500 kr, knutformat armband av guld/pavéinfattade briljanter, 19 900 kr, armband av vitt guld/briljant­slipade diamanter, 104 700 kr, allt från Engelbert.

 

ac-hs

Nominerade designers: Mikael Söderlindh och Viktor Tell, Happy socks.

Juryns motivering:
En otrolig framgångssaga. Happy socks hittade sin egen nisch och blev världsledande i ett helt segment. De har vidareutvecklat sitt sortiment med underkläder och fortsätter samtidigt att sprida lekfullt mode.

Nästan vart de är reser i världen kan Mikael Söderlindh och Viktor Tell skymta anklar prydda med deras design. Strumpmärket de grundade för sju år sedan har blivit ett globalt företag som finns i 70 länder.
– Vi kläckte idén och registrerade bolag morgonen efter. Vi mejlade säkert 100 fabriker innan vi lyckades övertala någon om att färgglada strumpor inte bara är för barn, säger Mikael Söderlindh.
Planen var att bli ett företag som kunde växa utanför Sverige.
– Vi gör inte det typiska svenska svarta och grå modet. Vi är väldigt lekfulla och skojbaserade, säger Viktor Tell.
Förutom strumpor har Happy socks utökat sitt färgglada imperium med underkläder och strumpbyxor. Dessutom gör de en rad samarbeten med kända namn och varumärken som Snoop Dogg, David Lachapelle och Adidas.
–Det är häftigt att bara ha ett vitt papper med en strumpa på
och låta kreativa människor få jobba helt fritt, säger Mikael Söderlindh.

På bilden bär Mikael Söderlindh: Skjorta, smoking, skor och klocka privat. Snusnäsduk privat, från Happy socks. Strumpor av kammad bomull/polyamid/elastan, 80 kr, från Happy socks. Viktor Tell bär: Skjorta, smoking, skor och fluga privat. Snusnäsduk privat, från Happy socks. Strumpor av kammad bomull/polyamid/elastan, 80 kr, från Happy socks. Mimmi S bär: Skjorta av bomull, stl 37–44, 1 299 kr, smokingbyxor av ull, stl 44–56, 1 499 kr, båda från Oscar Jacobsen. Zebrarandig strumpa på handen av kammad bomull/polyamid/elastan, 80 kr, kattmönstrad strumpa på handen av bomull/polyamid/elastan, 80 kr. Prickiga strumpor av kammad bomull/polyamid/elastan, 80 kr, allt från Happy socks.

Guldknappens jury består av: Martina Bonnier, Lisa Pettersson, Pär Engsheden, Emilia de Poret och Columbine Smille.

Den 29 augusti delar vi ut ytterligare ett pris, missa inte att klicka dig vidare till de nominerade till Damernas Värld Guldknappen 2015. 

Text av Lisa Stevik
Stylist Lisa Pettersson
Foto Daniel Stigefelt
Modeassistenter Lina Johansson, Marielle Westerlund
Fotoassistent Gustaf Söderblom
Hår Elin Eriksson/Agent Bauer
Makeup Alexandra Aronsson/Agent Bauer
Modell Mimmi s/Mikas
Tack till Östermalms glasmästeri och Gulled möbler.

I samarbete med

GK-2015-Sponsorbalk-v5

NUVARANDE De nominerade till Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015 är …
NÄSTA Galafesten kan börja – följ med in bakom kulisserna på fotograferingen