Mode som tar ställning, ifrågasätter och tydligt står upp för sina värderingar gav K-ourage en vinst i Show up fashion awards samt Swedish fashion talent 2018. Ingen dålig start för grundarna Anna Blomquist, Jacob Bernhardtz och Magnus Klahr.

Hej Magnus Klahr, vad betyder K-ourage?

– K-ourage står för mod. Vad mod innebär är olika för olika människor. För oss betyder det bland annat att vi tror att mode måste ta ställning, ifrågasätta och tydligt stå upp för sina värderingar.

Ryggsträckare, 1 200 kr, och kjol, 2 200 kr, båda ur K-ourages vår/sommar-kollektion.

När kände ni att varumärket och dess värderingar saknades på marknaden?

– Vi startade arbetet med K-ourage tidig höst 2016. Vi anser att modebranschen har saknat det ställningstagande som finns hos andra konstnärliga uttrycksformer, till exempel konst, litteratur och teater. Vi tror att det är fullt möjligt att driva ett modeföretag på såväl konstnärliga som ekonomiska och politiska grunder.

Vad kännetecknar designen?

– Vi tror på enkla plagg. Vi har inget behov av att uppfinna hjulet på nytt. Modet ligger i hur man kombinerar plaggen, i volymerna, kvaliteten, färgerna, hur plaggen bärs. Våra kläder ska bäras utan svårighet. I all framtagning och alla val skalar vi bort det onödiga och försöker komma fram till kärnan. Det övriga lägger varje kvinna till med sin personlighet. Vi vill arbeta med hög kvalitet och lägger stor vikt vid att hitta rätt, oavsett om det gäller vävt, stickat eller jersey.

Vad inspirerar er?

– Alla de fantastiska människor som vi samarbetar med, och våra ambassadörer som dagligen kämpar för ett bättre samhälle.

NUVARANDE Nya svenska märket K-ourage vill att mode ska ta ställning
NÄSTA Ebba von Sydow och Emilia de Poret designar solglasögon ihop