Ole Henriksen – Hollywoods danska hudvårdsguru

Kändisarna vallfärdar till Ole Henriksens spa på Sunset Boulevard i Los Angeles inför galasäsongerna, och hans serum är en bästsäljare på Sephora. Vi har träffat dansken som byggde ett amerikanskt imperium av skandinavisk skönhet.

ANNONS
ANNONS

V

issa entreprenörer är större än sitt företag, deras karisma gör att de tar plats i rummet så fort de visar sig och när de presenterar sitt märke faller allt på plats. Ole Henriksen är en av dem.

OLE HENRIKSEN 
ÅLDER: 66 år.
GÖR: Grundare och ägare av skönhetsmärket Ole Henriksen.
BOR: I Los Angeles.
FAMILJ: Maken Laurence Roberts.
BAKGRUND: Öppnade sitt första spa i West Hollywood 1975 (numera ligger det i Sunset Plaza på Sunset Boulevard). Släppte sin första hudvårdsserie 1983.
AKTUELL: Med en ny linje hudvårdsprodukter, och klassiker i ny design.

Den här morgonen presenterar han hudvårdsnyheter för butikspersonalen på Sephora i Los Angeles. Butiken ligger på den största shoppinggatan i Santa Monica, så presentationen är viktig. Trots att han är omringad av assistenter insisterar han fortfarande på att själv agera ansiktet utåt för märket som bär hans namn.

En smart strategi, för det är svårt att inte ryckas med när han tar entusiastiska danssteg kring förpackningarna medan han pratar om vitaminer och syror. När en ung tjej visar sig vara ett fan av storsäljaren Truth serum hoppar han jämfota av glädje.

Man blir vacker av att njuta av livet och hitta lyckan inom sig.

– Se så vacker din hud är! Så har du sminkat dig så att dina bruna ögon verkligen kommer fram också, hojtar Ole glatt.

Att han redan har varit vaken flera timmar märks inte, men så är han också världens kanske piggaste 66-åring och tränar på sina olympiska ringar hemma på tomten när han inte jobbar med sitt hudvårdsmärke, i dag ett av de största i USA.

I hemlandet Danmark är han en kändis som blir igenkänd på gatan, som inviger Pride och får förfrågningar om att vara med i Vild med dans (danska Let’s dance). Detta trots att han bott i Los Angeles de senaste fyrtio åren. Å andra sidan ser han likadan ut nu som han gjorde när han lämnade arbetarklasshemmet på den danska landsbygden för att ta sina skönhetsidéer till Hollywood.

ANNONS
ANNONS
– Först ville ingen anställa mig, eftersom jag är man, berättar han. Så jag öppnade mitt eget spa. Jag hade samma starka övertygelse då som nu, att vägen till skönhet går via kärlek och omtanke – till sin hud men också till sig själv. Det är min fasta övertygelse att vacker blir man av att njuta av livet och hitta lyckan inom sig.
VÅRDANDE OLJOR 
Det finns torra och feta oljor. De torra är de som snabbt går in i huden, de feta lägger sig som en skyddande hinna. Plantoljor är fulla med antioxidanter och kan verka otroligt mjukgörande för huden. Däremot behövs andra ingredienser i till exempel en hudkräm för att också tillföra saker som fukt och hudvård.

Egentligen är hans koncept busenkelt. Ole Henriksen har alltid betonat helhetsbilden, att ta hand om insidan lika mycket som utsidan. Det låter kanske inte särskilt revolutionerande, men i det utseendehetsande Los Angeles har Ole Henriksen kommit att stå för ett avslappnat, positivt och hälsosamt skönhetsalternativ sedan 1975.

Jag tror på bra kost, less is more, lojalitet mot sig själv och att tillbringa mycket tid utomhus.

Hans spa, med en diskret ingång från Sunset Boulevard, har attraherat stamkunder från Hollywoods A-lista i tre decennier nu: Justin Timberlake, Charlize Theron och Katy Perry är bara några av dem som hjälpt till att ge Ole Henriksenstatus som kändisarnas favorit.

– Min första kändiskund var Barbra Streisand, och när det spred sig kom andra också. Sedan har det fortsatt så, genom att kändisar har tipsat sina vänner och tidningarna har skrivit om det. Sedan gör jag väl någonting rätt i mina behandlingar också, skrattar han.

ANNONS

Oles holistiska approach gör att han vill lära känna kunderna innan han behandlar dem eller väljer produkter åt dem. Förutom att fråga om skönhetsrutiner, motionsvanor och dieter tar han också reda på hur de mår, hur de tar hand om sig själva och vad de gillar med sitt utseende.

Jag kommer alltid att vara skandinav.

Med andra ord: han får kunderna att dela förtroenden med honom, vilket skapar en intimitet. Man kan misstänka att den nära relationen som uppstår är ett av flera skäl till att kändisarna återvänder. Faktum är att när Oscarsgalan närmar sig kommer kunderna till Ole Henriksen Spa lika mycket för avslappningsbehandlingarna som för ansiktsvården.

Man kan förstå varför. Sin enormt höga energinivå till trots har dansken en lugnande inverkan. Han är mån om att se personer i ögonen och lägga en hand på deras underarm eller axel för att betona någonting viktigt som sägs.

LÅT OLJORNA GÖRA JOBBET
Ole Henriksen är en av många som använder naturliga oljor i sina produkter. Här är fem livräddare (eller i alla fall hyräddare) att testa.
KOKOSOLJA
Det är ingen slump att kokosen fått ett uppsving på senare år. Den feta konsistensen gör den väldigt mjukgörande, först och främst, och används därför oftast i hudlotioner.
JOJOBAOLJA
Allroundolja som är mjukgörande och skyddande på egen hand, men framför allt bra i en produkt eftersom den penetrerar huden och tar med sig andra verksamma ämnen ned i den.
MARULAOLJA
Nya favoriten bland skönhetsfantaster är späckad med antioxidanter som E-vitamin. Dessutom är oljan lugnande och inflammationshämmande, och sägs göra huden mer elastisk.
NYPONFRÖOLJA
Klassiker som ansiktsolja eftersom den är torr och absorberas snabbt. Den är mjukgörande och piggar upp trött och torr hy i och med att den också stimulerar cellförnyelsen.
NATTLJUSOLJA
En av de torraste oljorna som nästan känns sträv på huden. Den är å andra sidan oerhört näringsrik och används på egen hand som lindring för eksem. Sägs också förebygga rynkor.

Nylanseringen av märket kommer lägligt. Det danska ordet hygge, som kan översättas till ”hemmamys”, har letat sig över Atlanten och blivit det stora inneordet för heminredare och livsstilsguruer. Tanken om hemmet som en källa till välmående går hand i hand med Ole Henriksens filosofi.

Dessutom sammanfaller hygge-trenden bra med de nya förpackningarna i skandinavisk minimalistisk stil. Med färgkoder delas de in i fyra olika kategorier utifrån hudvårdsbehov. Produkterna bygger på naturliga ingredienser, i synnerhet oljor, som optimeras genom att kombineras med rätt syntetiska inslag.

Bästsäljaren är och förblir C-vitaminrika antioxiderande Truth serum, men kanske får den konkurrens i höst när man också lanserar mer skandinaviskt klingande produkter som Pore-balance facial sauna scrub.

ANNONS

– Jag kommer alltid att vara skandinav, säger Ole. Alla mina hudvårdsknep och råd kommer därifrån. Jag tror på bra kost, less is more vad gäller allt, lojalitet mot sig själv och att tillbringa mycket tid utomhus.

Trots succé i grannländerna Danmark och Norge har Sverige ännu inte förälskat sig i Ole Henriksens produkter på riktigt samma nivå. Men nu hoppas man att också svenskarna ska sukta efter ”the Ole glow”. Vi har trots allt också en tradition av naturlig skönhet och sunt friluftsliv. Något som Ole Henriksen sammanfattar med tanken på en hederlig svensk sommarstuga.

– Det handlar om att ta ett djupt andetag och ta pulsen på den egna insidan. Det gäller att hitta ett lugn, som i en sommarstuga. Det är äkta wellness.

Av: Caroline Hainer

NUVARANDE Ole Henriksen – Hollywoods danska hudvårdsguru
NÄSTA The Cords & Co:s designer om satsningen: ”Vi vill få folk att älska manchester”