ANNONS
ANNONS

Sveriges couturemästare Lars Wallin är just nu aktuell som designer av Jill Johnsons scenkläder. Vi fick en pratstund med Lars Wallin och passade på att ta en närmare titt i hans skissblock.

Hur kommer det sig att alla skisser är svartvita?
– Mina skisser som jag presenterar för kunden är alltid svartvita, det är för att få fokus på form och design. Jag har ofta en tanke om vilken färg det ska vara men om skissen är i färg hamnar fokus oftast där istället för i designen. Istället brukar jag ha tygprover vid sidan om.

Hur går det till när du tar fram en ny designskiss?
– I idéarbetet gör jag många skisser, det är en lång process då jag alltid har med mig skissblocket och skissar ner alla idéer. I det här fallet lyssnade jag mycket på musiken medan jag skissade och så växer idén fram med känslan i plagget och färger som kan passa. När jag sedan gör själva designskissen går det fort, då ritar jag upp den på en gång!

Lars-Wallin-Kill2

ANNONS
ANNONS

Hur var det att designa kläder för en krogshow?
– Min utmaning i showen var att visa publiken en bild av Jill som de känner igen samtidigt som de ska bli lite överraskade. Jill har så vansinnigt snygga ben så det har vi utnyttjat i designen som är glammig med en rockig attityd. Även om jag har känt Jill sedan första gången vi jobbade ihop på Eurovision Song Contest då hon sjöng Kärleken Är, så är det här första gången det blir ett sammanhang där kläderna ska följa och förstärka känslorna i en hel show.

Lars-Wallin-Jill3

Vilken känsla var svårast att gestalta?
– I showen finns ett stycke med en ballad, och det lugnet tyckte jag var svårast att gestalta. Till den delen gjorde jag ett klassiskt och glamouröst fodral i Hollywood-stil. Klänningen är midnattsblå i ett sammetstyg som sväljer ljuset och den är dekorerad med gnistrande paljetter – som en midvinternatt!

Lars-Wallin-Jill4

ANNONS
ANNONS

Har du någon favorit bland klänningarna?
– Klänningen nedan är en av de som Jill kommer att dansa som mest i. Den skulle vara kvinnlig med attityd samtidigt som det tunga fallet i klänningen blir fint när hon är i rörelse. Jag använde en röd, matt paljett som hade lite metallisk känsla över sig och sedan blandade jag in svarta strassdetaljer. Fransarna är i silke och klippta var för sig så att de är i olika längder, det är lite Sex and the city-feeling över den!

Lars-Wallin-Jill

De uppsydda klänningarna kan ni se i Jill Johnsons show som har premiär på Hamburger Börs den 23 januari.

NUVARANDE Ta en titt i Lars Wallins skissblock
NÄSTA ”Han förändrade världen med sin sax”