10 heta träningstrender – hitta träningen som passar just dig

Behöver du hjälp att hitta din inre träningsguru? Vi med! Team DV har spanat in säsongens hetaste träningstrender för att se hur du får kroppen (och knoppen) att må som allra bäst.

Vi tränar inte bara för kroppens skull, utan minst lika mycket för hjärnans.

TRÄNINGSRESA!
27 april-3 maj kan du följa med Damernas Värld på en inspirerande träningsresa till The Hamptons och New York. Träna yoga på stranden med vår chefredaktör Martina Bonnier och vår skönhets- och hälsoredaktör Maria Ahlgren + testa de senaste träningstrenderna. Läs mer här!

Det är inte alltid lätt att hitta sin inre personliga tränare när motivationen tryter. Vilken typ av motivation som behövs för att komma igång är olika från person till person – kanske ett nytt set med snygga träningskläder eller en träningskalender kan sätta igång peppen. Ett annat knep är att våga testa nya saker och utmana sig själv. Det kanske är dags för en ny träningsform, en uppdaterad outfit eller en teknikpryl som hjälpmedel? Varje år undersöker American Sports College of Medicine de främsta träningstrenderna i världen – vi har plockat tio russin ur kakan och listat de roligaste, mest effektiva och inspirerande träningsmetoderna som får din puls ur viloläge denna säsong.


LÄS ÄVEN: Träna hemma – enkla och effektiva övningar (+ snygga träningskläder!)


parkour
Hitta den träningsform som passar dig. Och tänk på: det ska vara kul!

1. Skratta dig i form

Skratt framkallar endorfiner, och det hävdas att ett hjärtligt skratt på en minut motsvarar 15 minuters träning. I år ska träningen helst vara så rolig att vi inte tänker på att vi gör det. Vi vill dansa, träna parkour, ta oss igenom hinderbanor, hoppa på studsmattor, springa i lerbad och leka oss i form. Vi håller tummarna för att hopprepstrenden tar sig från New York, över Atlanten och fyller de svenska parkerna med skuttande vuxna i sommar. Du som verkligen vill skratta och har vägarna förbi London kan ansluta dig till gruppen Laughter Lovers. Som namnet antyder går träningsmetoden ut på att ses och skratta tillsammans. Blotta tanken är säkerligen en smula skrattretande för många, men lite extra glädje kan väl aldrig skada?


LÄS OCKSÅ: Träna efter din ålder – så ska just DU träna för bäst resultat


2. Kör så det ryker

Högintensiv träning är fortsatt populärt. Det ska gå fort och kännas rejält – vi vill köra järnet. Kalorier ska brännas på minsta möjliga tid, så att du sedan kan njuta av livet med gott samvete. I år handlar mycket om att ta ut sig till max, gärna genom intervallträning. En intensiv löptur är aldrig fel, men i Sverige kan vädret som du vet variera. De dagar då vädergudarna sätter sig på tvären kan du i stället välja mellan en mängd intervallpass på gymmet – Sats erbjuder exempelvis klasserna Cycling interval och Indoor running. För dig som vill återuppleva barndomens glada dagar kan spökboll – det där gympapasset i skolan med två lag och mjuka bollar som for kors och tvärs – vara en rolig aktivitet. Facebookgruppen Stockholm dodgeball association arrangerar spökbollsträning under sommarsäsongen. Spelet är fullt av stopp, skutt och hopp, och perfekt för dig som vill träna intervaller. Bor du inte i Stockholm kan du spela med kompisgänget, familjen eller kollegerna – tiden kommer garanterat att flyga förbi!

3. Vilsam träning

Lit, lågintenstiv träning, har fått ett uppsving som motpol till de snabba, hårda träningspassen. Här hämtar du kraft och laddar om eller bara njuter av promenader och långsam löpning. Du får också fler återhämtningspass som lugnare yoga, stretchpass och övningar med foamrollers. Äntligen tar vi hand om oss på riktigt, för att hålla oss skadefria och orka med den hektiska vardagen. Vi tränar inte bara för kroppens skull, utan minst lika mycket för hjärnans. Bli medveten om din stressnivå och testa något av gymmens Lit-pass. På Body balance, som finns på många olika gym i Sverige, tränar du till exempel balans och muskler i ett lugnt tempo. Passet är en kombination av pilates, tai chi och yoga. Gymkedjan Nordic Wellness lanserade nyligen träningskonceptet In-trinity som har många likheter med yoga, men här genomförs övningarna på en lutande träbräda.


LÄS OCKSÅ: 5 tips till dig som vill börja med yoga


4. Träna på arbetstid

Tack vare att flera studier visat att arbetsplatser med en god hälsokultur har mer engagerade anställda, mindre stress och högre effektivitet lägger vissa arbetsgivare till träning och mindfulness på schemat. En arbetsgivare som vill hänga med bör även satsa på gående möten, gemensam yoga eller löpning på lunchen. Trots den positiva ökningen är träning under arbetstid fortfarande en lyx som är få förunnad, så många tar saken i egna händer. I dag finns det gott om kortare träningspass vid lunchtid, anpassade för att hinnas med på en begränsad tid. Du som inte vill bege dig till gymmet kan i stället klämma in en promenad på lunchrasten. Vi lovar, det är värt det. Lyssna på musik, rensa tankarna och kom ut i friska luften. Ett kortare avbrott och miljöombyte ger ny energi som håller i sig in på eftermiddagstimmarna.

Söra på dig träningsskorna och ta en promenad på lunchen.
Snöra på dig träningsskorna och ta en promenad på lunchen.

5. Dansa loss

Att dansa som om ingen ser dig är inte bara roligt, det är bra för dig också. Förutom en av de hetaste nya träningsformerna, Barre – där de tonande övningarna utförs vid en balettstång – finns en uppsjö av dansklasser att välja mellan. En av de lite mer udda är Air drum, en koreograferad övning där du slår med trumpinnar i luften, vilket ska bränna 900 kalorier på 45 minuter. Har du svårt för att hänga med bör du hålla utkik efter Groove-pass, där du i stället får dansa precis hur du vill. En annan tacksam dans är den latinamerikanska salsan. De sensuella rörelserna kanske ser svåra ut, men låt dig inte avskräckas. Har du ett glatt humör och lite taktkänsla kommer du inom kort att känna dig som en salsadrottning. Är du i Stockholm och är nyfiken på att testa din talang kan du svänga förbi nöjesparken Gröna Lund (som öppnar för säsongen 29 april). Där arrangeras salsalektioner och dans varje lördag hela sommaren. Slå klackarna i taket och blanda nytta med nöje!


6. Använd kroppen som vikt

Enligt ”back to basics”-devisen är det enkla det bästa. Armhävningar, squats och situps går att variera i oändlighet. När du använder din egen kropp som vikt tränar du muskler och leder, och risken för skador minskar då du inte belastar kroppen med tunga vikter. Vi blickar även mot djurriket och använder oss av djurens rörelsemönster. Balansera som en fågel, kryp som en katt eller hoppa som en hare – övningarna tränar flexibilitet och bålmuskulatur och ger pulsen en skjuts. Se även till att utnyttja utegymmen som dykt upp lite varstans i landet. Redskapen möjliggör en varierad helkroppsträning, och det är dessutom helt gratis. Hitta ett utegym nära dig på utegym.net.

traning
Det viktiga är inte hur du rör på dig, bara att du gör det – för både kroppens och knoppens skull.

7. Testa din PT

När boomen med personliga tränare kom i början av 2000-talet var efterfrågan stor och passen tog snabbt slut. I dag är utbudet större, med många duktiga tränare att välja mellan. Men vad är det egentligen som skiljer en bra PT från en dålig PT? Det är vad du själv känner som räknas. Behöver du den energiska friskusen för att gå den extra milen, eller en avspänd PT som hjälper dig att hitta din motivation? Fundera lite efter ert första möte. Var inte rädd för att byta om det inte stämmer och var tydlig med vad du behöver för att nå det bästa resultatet. Kommunikationen är som i alla relationer A och O. Att träna med en PT ska hjälpa dig att nå dina mål och vara kul och inspirerande!

8. Ta i för laget

Vänskaplig konkurrens får dig att ta i lite extra och lagtävlingar på gympassen ökar motivationen. Lagsporter är ett bra sätt för dig som vill komma ut ur din vardagsbubbla, träna och interagera – på samma gång! I New York är laglekar som ”fånga flaggan” stort bland lekinspirerade pass. Spinningklasser delas i grupper som tävlar mot varandra, så att man tar i extra för lagets skull (studier visar att det fungerar, du blir uthålligare när du tar i för andra). Liknande roddklasser spås bli ”den nya spinningen”. Det är en grym helkroppsträning där cirka 85 procent av musklerna jobbar om du gör det rätt. Och om vi ska vrida till ett känt gammalt ordspråk: delad träning är dubbel glädje!


9. Gå ut (det är fortfarande inne!)

Trött på lerlopp, bootcamps och hurtbullar som springer på dig i parken? Otur för dig, de är här för att stanna. Vi kommer att se ännu fler löpargrupper, cykellag och träningsgäng i parker och på stan – för det är utomhus det händer! Vi vill också njuta mer av naturen och kommer att surfa, klättra, paddla och prova på fler utomhussporter. På sociala medier florerar bilder på höga berg och vida vidder, eftersom det har blivit väldigt populärt att bege sig ut på vandring. Du som vill anta en utmaning kan vandra upp för Sveriges högsta berg, Kebnekaise. Njut av utsikten samtidigt som du tränar din uthållighet. Berget har olika vandringsleder och du som vill kan välja tuffa etapper som innefattar en del klättring. På med vandringskängorna, det är dags för ett riktigt vildmarksäventyr! Mer info finns på bestigakebnekaise.se.


LÄS OCKSÅ: Så kan en stund i naturen göra dig lyckligare och mer kreativ


10. Bli tekniktokig

I år väntas säljrekord för så kallade ”wearables”, teknik som mäter och registrerar hälsan. Gpsklockor, fitnessarmband och chip som för över information till telefonen blir allt vanligare, även på gruppträningspassen. Fler klasser där du jobbar med pulsband och följer din insats på en skärm är på gång. Appar blir räddningen för ”träna när som helst”-begäret. Det ska helst vara interaktivt, då du vill jämföra resultat med dina vänner eller kommunicera med din coach. Det omtalade konceptet virtual reality går ut på att ersätta riktiga sinnesintryck med visuella. VR-glasögonen bjuder in användaren till en alternativ verklighet, fylld av fantasi. Företaget The Boxx Method lanserar snart den första virtuella boxningsupplevelsen. Medlemmar med VR-glasögon betalar en månadskostnad på 875 kronor och kan träna var som helst – så länge det finns wifi-uppkoppling.

LÄS OCKSÅ: Träna hemma – träningsprogram med enkla och effektiva övningar

Av: Sandra Hiort och Jonna Oxell