Ultimata guiden om du har bränt dig i solen – expertens bästa tips

Du ser framför dig hur du kliver ur solstolen vid dagens slut i en klädsamt solkysst nyans. Istället möts du hemma i spegeln av en kräftröd hudkostym, och du vet att det bara är fråga om timmar innan huden börjar strama, klia och hetta. Här är skönhetsredaktör Maria Ahlgrens bästa krishanteringstips när du bränt dig i solen.

Varje gång du bränner dig uppstår skador i hudens DNA som på sikt visar sig som förtida åldrande, som rynkor, pigmenteringar och den fasade strukturen av läderväska (även kallad ”rostbiff i dekolletaget”, kärt barn har många namn). Även risken för hudcancer ökar, hur mycket vi än vill förtränga det. Den dåliga nyheten är att när skadad väl är skedd lagras den i hudens minne. Den goda nyheten är att de akuta symptomen kan lindras.solbrand

Gör så här:

  1. Kyl ner området så fort du kan

    Doppa en handduk i kallt vatten, vrid ur och låt ligga över huden i en kvart, alternativt duscha kallt. Upprepa några gånger om dagen.

  2. Svalka med after sun-produkter med aloe vera

    After sun-produkter med aloe vera svalkar, hjälper reparationsprocessen och verkar inflammationshämmande. Evy technologys fuktgivande After sun-mousse har även berikats med vitamin C och E, som ger inkommande solskador en tuff match. Moussen är suverän återhämtning även när du inte bränt dig, eller för återhämtning efter rakning. På apotek och i hälsokosten finns även rena aloevera-geler som fungerar som en lindrande dröm.

  3. Undvik fett och för mycket näring

    ”Hud som blivit bränd av solen behöver mycket fukt, men undvik fett och för mycket näring”, råder Jessica Leijon, hudvårdsrådgivare på Apoteket. Om fukten som läggs på huden absorberas inom några sekunder ska du fortsätta applicera tills huden känns mättad för stunden. Upprepa ofta tills huden inte längre känns lika varm och röd. Jessica Leijon rekommenderar Aloe vera-gel och crèmen Xyliderm, som finns på apotek.

  4. Drick mängder av vatten

    Din kropp behöver all fukt den kan få, även från insidan. När du trott att du druckit tillräckligt, ta ett glas till.

  5. Undvik att klia

    Blir klådan outhärdlig, smörj med receptfri hydrokortisonsalva från apoteket. Undvik till varje pris att klia, eftersom det kan ge bestående ärr (ja, vi vet, det är tortyr).

  6. Undvik att gnugga eller skrubba

    När huden börjar fjälla, undvik att gnugga eller skrubba bort flagorna. Det kan ge motsatt effekt och sprida fjällningen. Det kan vara frestande att dra av större skinnflikar (förlåt, det finns inget förmildrande sätt att skriva det på), men lägg band på dig själv. Vill det sig illa får du en infektion. Klipp istället försiktigt bort hud som redan lossnat med en väl rengjord liten sax.

  7. Skydda huden från ytterligare sol

    Skydda den skadade huden med heltäckande tyg tills helt läkt. Tacka modegudarna för säsongens snygga tunikor, slokande stråhattar och svala strandskjortor. Solskydd av högsta graden är icke förhandlingsbart för resten av säsongen.

  8. Gör om – gör rätt!

    Med risk att låta som en sträng förälder – lär dig din läxa. Lägg. Dig. Aldrig. I. Solstolen. Utan. Högt. Solskydd. Igen. Och behandla återapplicering som om det vore religion. Varannan timme ska solcrèmen bättras på, samt efter varje bad. När solen står som högst på himlen drar vi in solstolen i skuggan också, eller hur?

    cremer

Produkttips för solbrända:

Svalkande ansiktscrème: Korres Yoghurt cooling after-sun face cream, 249 kr/40 ml.

Lindrande aftersun-skum: Evy technology After sun mousse for face and body, 189 kr/150 ml.

Svalkande ansiktsmask: Yves Rocher After sun hydrogel SOS mask, 79 kr/st.

Solskyddscrème: Comfort zone Sun soul cream spf50+, 325 kr/200 ml.