ANNONS
ANNONS

En skräddad silhuett. Men samtidigt ganska rockig. Och användbar både dag och kväll. Det är Rika-stilen, skapad av Ulrika Lundgren, 2013 års Guldknappen-vinnare. Möt kvinnan som gör saker ”på sitt sätt” med ett livsstilsvarumärke som hela tiden utvecklas.

Motivering till vinnaren av Damernas Värld Guldknappen 2013
Med en stylists skarpa blick för detaljer och känsla i en look har årets vinnare gjort sig ett namn internationellt. Hennes personliga rock’n’roll-attityd med stjärnan som symbol får den mest bortskämda modeeliten att falla pladask. Det är dags för Ulrika Lundgren med märket Rika att erövra hemlandet Sverige, därför tilldelas hon 2013 års DV Guldknappen.

Ingen blir profet i sitt eget land, är ett bevingat bibelord. Men att vara mer spridd och känd utomlands är inget hinder för att tilldelas Damernas Världs designpris Guldknappen.

Ulrika Lundgren, skapare av varumärket Rika, bor sedan tjugo år i Amsterdam och det är där hon har sin bas.
– Jag är ingen designer i botten, jag är stylist, påpekar hon. Rika är lite mer lifestyle, det är en stil, och det har attraherat många utomlands.
Beskedet från Damernas Världs chefredaktör och juryord­förande Martina Bonnier att just hon och Rika får Guldknappen 2013 kom som en total överraskning för Ulrika Lundgren.
– Först tyckte jag det var så kul att bli nominerad. Rika är inte ett stort märke, och jag är ju inte i Sverige. När Martina ringde och sa att jag hade vunnit trodde jag det inte. Jag blev riktigt tagen. Det är fantastiskt hedrande att få Guldknappen!

ANNONS
ANNONS

Varumärket Rika har vuxit långsamt under åtta år. Det som startade med några stjärnprydda väskor har utvecklats till ett livsstilsvarumärke med flera ben. Förutom kollektionerna finns Rika Maison och Rika Magazine.
– Vi har inte haft någon stor affärsplan där vi sagt att vi ska ha 250 buti-
ker, utan vi har gjort lite på mitt sätt, säger Ulrika Lundgren.
Rika har inget designkontor med olika designers som är specialiserade på olika områden. Nej, Rika har alltid varit och är fortfarande litet. I företaget finns även äkta maken Janne Olsson, som mer sysslar med produktion.
– Han kan vara mitt bollplank, men när vi kommer hem får det inte vara så mycket business. Jag kan stänga av modevärlden.

Efter en karriär som flygvärdinna utbildade sig Ulrika Lundgren och började arbeta som inredningsstylist för tidningar som Casa Vogue och The World of Interiors. Hon gick över till mode och skapade sina första handväskor för att göra stylingen lite mer originell. Modellerna skulle inte ha de kända väskor som fanns i alla tidningar. När Ulrika Lundgrens stjärnprydda väskor berömdes och efterfrågades av andra stylister gjorde hon en liten kollektion med 20 väskor som syddes av en sadelmakare i Spanien. Märket Rika var fött.
– Stjärnan finns alltid någonstans i Rikakollektionen, men vår starka punkt är också handgjorda läderjackor och väskor. Vi har vår läderfabrik i Spanien. Vi använder inga kemiska processer på vårt läder och försöker undvika lim. Väskorna blir dessutom mer hållbara om man gör en stickning i stället för att limma, säger Ulrika Lundgren.

ANNONS
ANNONS

Rika är förmodligen mer bekant i Amsterdam, Köpenhamn och London och har bara sålts på ett fåtal ställen i Sverige. Men det ska bli ändring på det. Ulrika Lundgren letar lokal i Stockholm för en livsstilsbutik, som Rika Maison i Amsterdam men utan hotellverksamhet.

I och med Guldknappen kommer delar av kollektionen att säljas på några av MQ:s butiker och webb. Så nu får betydligt fler i det gamla hemlandet en chans att lära känna den rockiga och roliga Rika-stilen. ©

En längre intervju med Ulrika hittar ni i guldknappen-bilagan som medföljer DV10!. MQ säljer i år vinnarkollektionen från Rika, du hittar den bland annat i deras webbshop efter klicket.

Vill du se vilka de nominerade var hittar du intervjuer med dem här.
Läs vinnarintervjun med Anna-Karin Karlsson, vinnare av Guldknappen accessoar här!
Här hittar du en artikel om alla nominerade till Guldknapppen Accessoar.
Läs intervjun med Valerie Aflalo, vinnaren av Läsarnas pris, här!

Av Annika Bergson
Foto: Nina sundén Siemiatkowski
Styling: Lisa Pettersson
Modeassistenter: Qim Claesson och Emelie Carlsson
Makeup: Josefin scherdin för Yves Rocher
Hår: Robert preston för l’oréal Professionnel

NUVARANDE Vinnare av Damernas Värld Guldknappen 2013 är …
NÄSTA Vinnaren av Guldknappen accessoar 2013 är …