Årets vinnare har endast två år på nacken men lyser ändå igenom med gedigen erfarenhet och materialkunskap. Designern har med briljans uppdaterat ett historiskt svenskt hantverk och anpassat det till den moderna kvinnan av i dag. Därför belönas Nellie Kamras för märket Stand med Damernas Värld Guldknappen 2016.

ANNONS
ANNONS

Jag tänker skinn från topp till tå.

Det har bara gått två år sedan Nellie Kamras första kollektion för Stand, hösten/vintern 2014 och redan har hon belönats med Damernas Värld Guldknappen. Och även om hon nominerades redan förra året hade hon inte verkligen väntat sig detta.

– Det kom som en total chock, jag blev väldigt paff. Och så otroligt glad. Det är så många andra som är duktiga, så jag blev väldigt överraskad, säger Nellie Kamras, som slitit sig från några av sina tusen uppgifter. För det är mycket att göra just nu.

– Det här är min passion och jag vill vara involverad i alla processer. Vi är i ett så tidigt skede i företaget och jag vill sätta en grund innan jag känner att jag kan släppa några bitar.

Att kalla Stand för ett genuint skinnmärke är knappast att överdriva, även om det i höstens kollektion har tillkommit nya material, som ull. Fuskpäls och shearlinglammpäls ingår också numera.

stand

Fuskpäls från Stand.

Nellie Kamras är uppvuxen med skinn, pappan har sedan 35 år ett stort läderföretag, med varumärken som gör mer traditionella skinnplagg. Nellie Kamras såg en möjlighet att tillföra något annat.

– Det fanns ett gap på marknaden för designade skinnplagg. Och jag ville göra dem till överkomliga priser, eftersom en del av vårt dna är att vara tillgängliga. Det var en jätteutmaning men hittills har vi lyckats bra för ingen annan gjorde det vi gjorde. I dag erbjuder alla varumärken skinn, men ofta mer traditionella plagg, som en skinnjacka eller ett par skinnbyxor.

Jag vill hylla enkelheten med läder, för läder i sig är så uttrycksfullt.

Så förenklat kan man säga att man vet att det är Stand om klänningen eller blusen är av skinn. Och att designen är relativt enkel.

– Från början inspirerades jag av den coola, chica looken som fransyskorna har. De är alltid avslappnat snygga. Men vi kombinerade den med den skandinaviska estetiken. Det rena, raka uttrycket.

– Jag vill hylla enkelheten med läder, för läder i sig är så uttrycksfullt. Ofta blir det bara finare ju enklare det är. Man vill inte ha skinn med en massa detaljer, då förstör man det. Det räcker med enkelheten.

ANNONS
ANNONS

I Guldknappenjuryns vinnarmotivering poängteras det gedigna hantverket.

– Hantverket är kopplat till kunskapen och att kunna fördjupa sig, säger Nellie Kamras. I dag är det viktigt att göra det man är bra på. Konsumenten köper hellre från någon som har gedigen kunskap än från någon som erbjuder en massa saker. Man ser också tydligt i dag att det är fler som vågar nischa sig, eftersom man känner att det är det marknaden vill ha.

Stand har även gjort accessoarer, fast mest på skoj, som några väskor. Men skor? Nej, knappast.

– För att göra bra skor krävs mycket kunskap. Jag tänker att man inte ska ge sig in på områden man inte kan. Vi gör det vi är bra på.

Bikerjackan har ju blivit en del av nästan varje kvinnas basgarderob.

Höstkollektionen som vi visar på följande sidor beskriver Nellie Kamras som mognare än vårkollektionen, som var mer lekfull med mycket färg. Den är lite lugnare, i höstiga färger som vinrött, nougat, grönt, beige och svart. Feminina silhuetter kombineras med mer overzised.

– Det är ganska många inslag av roligare plagg, som en stor kamouflagekappa i fuskpäls.

Och visst finns den traditionella bikerjackan alltid med i kollektionerna.
– Men vi försöker göra nya takes på den. Bikerjackan har ju blivit en del av nästan varje kvinnas basgarderob.

standstand

Rosa fuskpäls från Stands senaste kollektion.

Att Nellie Kamras älskar skinn är inte att ta miste på. Liksom att hon älskar mode.

– Jag har alltid velat jobba med mode men jag har aldrig kunnat rita. När jag tog studenten praktiserade jag på pappas företag, och kollade alla designskolor som fanns. Men jag kunde ju inte rita. På den tiden var det svårare, i dag måste man inte kunna rita för att skapa kollektioner.

I stället blev det studier i internationell ekonomi i London. Nellie Kamras jobbade med marknadsföring på stora företag som L’Oréal och Åhléns, och för fyra år sedan blev hon marknadschef på pappans företag. Hon blev mer och mer involverad i varumärkenas utveckling av sina kollektioner. Traditionella skinnjackor är en sak, men Nellie Kamras hade helt andra idéer.

– Jag insåg att jag faktiskt inte behövde kunna rita för att kunna bidra och skapa det jag ville. För min första kollektion tog jag hjälp av den som hade tid. ”Snälla, kan du sitta med mig och rita det jag vill?” Det var väldigt konkret, vi hade vissa former att utgå ifrån, mycket inspirationsbilder.

ANNONS
ANNONS

– Jag var skitjobbig, för ibland var det svårt att förklara exakt vad jag ville, medger hon. Det var en tuff väg och frustrerande, för alla förstod inte. Jag ville ju åt något annat. Men vi lyckades väldigt bra.

Stand använder bara lammskinn, och att tro att ett lamm är ett lamm är inte helt korrekt. Det finns hundratals kvaliteter, varje skinn har sin karaktär, sitt uttryck. I dag jobbar Stand med stora etablerade producenter framför allt i Indien.

– Där blir vi små, men det är viktigt för oss att kunna jobba med de rätta och bästa leverantörerna. Vi har agenter på plats som ser till att allt sköts på rätt sätt, som förhållandena i fabriken, var hudarna kommer ifrån, hela processen. Vi har en code of conduct som våra leverantörer ska följa.

Vad står då namnet Stand för?

– Att vi med stolthet kan stå för det vi gör. Vi har en gedigen erfarenhet och expertis bakom oss. Jag har fått otroligt mycket från pappa. Skinn har varit så naturligt. När jag var liten var det inga andra barn som hade skinnjackor. Jag har alltid levt i en skinnjacka, även om den var tio nummer för stor. Den var en del av min personlighet.

nellie123

Nellie Kamras.

Fakta Nellie Kamras

Ålder: 36 år
Bor: I Stockholm
Familj: Man, dotter 8,5 år och son 5,5 år
Bakgrund: Läst internationell ekonomi i London, jobbat med marknadsföring på bland annat L’Oréal och Åhléns. Grundar och creative director på Stand.
Aktuell: Som vinnare av Damernas Värld Guldknappen 2016

Av: Annika Bergson
Foto: Daniel Stigefelt

I samarbete med
sponsorer-guldknappen-senaste

NUVARANDE Vinnaren av Damernas Värld Guldknappen 2016 är…
NÄSTA Damernas Värld Guldknappen 2016 – se bilderna från röda mattan innan middagen