I söndags äntrade Acne podiet på London fashion week. Inspirerat av kvinnor som lyckas göra mode av i stort sätt vad som helst, har chefsdesignern Johnny Johansson försökt hitta en cool look i sin kommande höstkollektion.
AV: Elin Sunehed
Unisextrenden, som Acne gått i bräschen för sedan märkets födelse 1996, finns fortfarande kvar hos det svenska, hyllade Acne, men i höst ger fladdrande, transparent chiffong och breda blazers vidd åt de raka silhuetterna.
Färgskalan pendlar mellan svart, blått, puderrosa/laxrosa och ockragult, men även olivgrönt, plommonlila och metallic syns i paletten. Likt färgerna, varierar även snitten och materialen. Sammet, läder, chiffong och ylle blandas friskt. Förutom skräddade plagg bjuder kollektionen på MC-jackor, korta kjolar, polokragar, ankelkorta byxor och en sammetsbyxa med oerhörd volym.
Inspirerad av sin studio och arbetet där, flirtar Johnny Johansson också med traditionella arbetskläder som jeansoveraller och hängselbyxor. Kan det vara kvinnligt? Ja, visst, men också manligt. Som Acne.