Unnar du dig tid för vin-njut i helgen? Då sippar du kanske på någon av alla de produkter som Ann Burgaz tagit till Sverige. Hon har vigt sitt liv åt vinkulturen.

J

ag visste vad jag ville satsa på redan under uppväxten. Mina föräldrar la mycket tid på att laga mat och prata vin – vin var en naturlig del av måltiden, säger Ann Burgaz.

ANN BURGAZ
GÖR Vinimportör – grundare och delägare till The Wineagency.
ÅLDER 61 år.
BOR I Stockholm.
FAMILJ Man, två barn, två bonusbarn från ett tidigare äktenskap, och ett litet barnbarn.

I dag är hon vinimportör och driver The Wineagency, som hon grundat och är delägare i. Under sin karriär har hon varit med om att utveckla och fördjupa Sveriges relation till vin, och gjort en spännande resa genom en bransch som varit i ständig förändring. Allt började med ett extrajobb på en restaurang i Gamla Stan i Stockholm.

– Det var sent 1970-tal och jag var vinvärdinna, på den tiden hade man inte sommelierer. Jobbet satte fart på mitt intresse, och när det startades en sommelierutbilning i början av 80-talet gick jag den och blev en av landets första kvinnliga sommelierer.

Det var kul att få vara med från början

– Det var en väldigt spännande tid. Vin har ju alltid druckits, men nu blev det så mycket mer strukturerat. Vi började lägga fokus på hur man hanterar vin på restauranger och ger gäster en mer komplett upplevelse. Det var kul att få vara med från början.

Intresset för vin växte lavinartat, och plötsligt skaffade alla bättre restauranger sommelierer, eller åtminstone någon som kunde vin på ett djupare sätt.

– Nu blev vinet lika viktigt som maträtterna på menyn. Privatpersoner började samla vin och bygga vinkällare. Vinintresset gick också ner i åldrarna, tidigare hade det varit något som föräldragenerationen sysslade med, berättar Ann.

– Och redan då fanns det mycket spännande viner på Systembolaget, eftersom de har ett uppdrag att presentera viner från jordens alla hörn.

ANN BURGAZ

Idag driver Ann Burgaz The Wineagency.

Ann jobbade som sommelier, som konsult med att bygga upp vinkällare, på Systembolaget och sedan på Arvid Nordqvists vinhandel. 2001 var hon tillbaka på Systembolaget som inköpschef.

Att vara sin egen är fantastiskt, spännande, arbetsamt och enormt givande. Jag får en energikick varje dag

– Där jobbade jag större delen av 2000-talet, innan jag bestämde mig för att prova mina vingar och starta eget 2007. Att vara sin egen är fantastiskt, spännande, arbetsamt och enormt givande. Jag får en energikick varje dag, jag är enormt glad att jag vågade ta steget.

– Men det är klart att det innebär hjärtklappning att gå från en säker anställning med all den trygghet som det innebär, till att starta något från scratch. Det första åren undrade jag ibland ”Ska jag verkligen göra det här?”. Men jag har aldrig ångrat mig.

Branschen har förändrats och utvecklas enormt under Anns tid i den. Fram till 1995, när Sverige gick med i EU, var till exempel vinagenter inte importörer med egna lager, som det är nu. Tidigare hade AB Vin & Spritcentralen monopol på det.

– Förändringen har haft ett väldigt högt tempo. Det har varit rolig och engagerande att anpassa sig till allt det nya och att utveckla folks vinintresse genom vinklubbar som Munskänkarna, och starta vår egen vinklubb, där vi i dag har 23000 prenumeranter på vårt nyhetsbrev. När vi har Winemakers dinners med våra producenter säljer vi ut biljetterna på nolltid.

– Systembolaget har också fått en genomgripande förändring, med bland annat självbetjäning. Det var inte så länge sedan man beställde varorna över disk av ett butiksbiträde.

En annan del av vinindustrin som radikalt omdanats är marknadsföringen.

– Den har vuxit explosionsartat de senaste 20 åren, och det har dykt upp nya plattformar i till exempel sociala medier. Som Ann Burgaz ser det är alkoholen bara en liten del av livet med vin.

– Det är en kultur man är ute efter, och det finns en enorm kunskapstörst. Allt fler köper och lagrar vin själva, för att spara till speciella tillfällen. Vi är med och utvecklar vinkulturen i Sverige, och jag ser inget slut på det.


LÄS OCKSÅ: Från anställd till egen: designern Helle Vestergaard Poulsens framgångssaga


Vad har Ann Burgaz lärt sig av sin karriär?

Bästa karriärrådet?
– Om du tror på dig själv och känner att du har en bra affärsidé – våga ta steget. Var inte rädd för att be andra om råd och ta hjälp. Skaffa ett bollplank.

Har du haft någon mentor?
– Jag har haft flera. Folk med klokhet, förnuft och erfarenhet av att driva företag. Jag har aldrig tvekat att fråga dem om råd.

Hur ser en arbetsdag ut?
– Den är oändlig: vinprovningar, diskussioner, affärsbeslut med producenter…

Har du någon dröm kvar att uppfylla?
– Jag skulle gärna uppleva en säsong på en vingård, från druva till färdig produkt.

Vilken är din bästa yrkesegenskap?
– Min energi och nyfikenhet. Och att jag aldrig tröttnar på produkterna jag jobbar med.

Vad köpte du för din första riktiga lön?
– En dyr årgångschampagne.

Vad är det viktigaste du lärt dig under karriären?
– Att våga tro på mig själv, men också att vara generös och hjälpa och stötta andra. Dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter – du får det alltid tillbaka.

Hur hanterar du motgångar?
– Min enkla devis är att det ordnar sig alltid. Jag tar ett steg tillbaka, funderar över problemet och hittar en lösning. Motgångar kan ofta omvandlas till något positivt, om man lär sig att hantera dem.

Viktigaste frågan – vilket är ditt bästa vintips just nu?
– Det blir en champagne – Pierre Péters Cuvée de Réserve (Nr 7350). En elegant Blanc des Blancs Grand Cru, som alltid passar att bjuda på. Pris 359 kr. Och rosén Pure Mirabeau en Provence (Nr 72475). För att det är fantastiskt gott, men också för att det bär en unik historia om drömmar som slår in bara man vågar ta steget. Pris 129 kr.

Foto: David Dokakis, TT