Varför snackar plötsligt alla om en femtusen år gammal indisk livsfilosofi? Damernas Världs skönhetsredaktör – en obalanserad vata – reste till Indien för att ta reda på hur ayurvedisk visdom är relevant i vår digitala tidsålder.

Ayurveda – innehåll:

  1. Så fungerar ayurveda
  2. Guide till vata, pitta eller kapha – vad är du?
  3. Yoga efter din dosha
  4. 5 ayurvediska vardagshacks

A

yurveda betyder läran om livet (ayur betyder lära, veda betyder liv), och har praktiserats i Indien i över femtusen år. Fram tills att de koloniserande britterna sjösatte den västerländska medicinen på bred front i Indien var ayurvedisk läkekonst standard för alla typer av sjukvård – från internmedicin och psykologi till kirurgi (det första plastikkirurgiska ingreppet sägs ha utförts för fyratusen år sedan på ayurvediskt manér).Men medan de flesta av oss skulle tveka inför att lägga oss på operationbänken eller försöka bota allvarliga sjukdomar i ayurvedans tecken är filosofin glödhet bland hälsomedvetna och skönhetsnördar på jakt efter det senaste för att uppnå balans i kropp, själ och hud.

Filosofin är glödhet. Hippiestämpeln har ersatts med en hipphetsstämpel.

Hippiestämpeln har ersatts av en hipphetsstämpel. Kroppsoljor anpassade för vår dosha (energier som styr vår kroppstyp), dosha-anpassad mat, ayurvedisk yoga och kosttillskott av så kallade adaptogena örter ska hjälpa oss att hitta den åtråvärda balansen. I USA och Australien lanseras en ny generation ayurvediska skönhetsmärken i stilfullt designade förpackningar, långt ifrån de mossiga natursalvor som vi kanske förknippar med ayurveda. Faktum är att många av oss redan ägnar oss åt ayurveda utan att ens ha reflekterat över det – vi går på yogaklasser, sippar golden milk-latte på trendiga kaféer och använder meditationsappar mellan varven i våra ständigt uppkopplade liv. Till och med temat för årets Blossa julglögg var indisk kryddmarknad!

En stressad skönhets- och hälsoredaktör finner sitt lugn vid en pool i de indiska bergen.

Skönhetsföretaget Rituals hör till dem som fått en nytändning för ayurveda. Deras kroppsserie Ayurveda har funnits i tio år, men fick nyligen ett ansiktslyft med nytt utseende och tre nya kroppsoljor – en för varje dosha (vata, kapha och pitta). Så varför är ayurvedan åter aktuell?

– Världen är i kaos just nu. Då blir det ännu viktigare för folk att hålla fast vid sin dagliga ritual, och skapa en trygg bubbla och ett syfte. Vi måste skapa vår egen trygghet, det är till exempel därför yoga är så stort nu, säger Niki Schilling, innovationsdirektör på Rituals, ett företag som har byggt sitt koncept på att låna inspiration från folkliga traditioner och skönhetsritualer från olika kulturer i hela världen och presentera dem i ett format som är enkelt att anamma i en modern vardag.

Ayurveda – holistisk hälsofilosofi

Mycket grovt förenklat bygger ayurveda på att allt hänger ihop –kroppen, tanken och naturen. Kroppen (mikrokosmos) består av samma element som naturen (makrokosmos), och vi domineras antingen av vata (luft), pitta (eld) eller kapha (vatten). Vidare gör man ingen skillnad på kropp och sinne, ett tankesätt som även allt mer smyger sig in i den västerländska medicinen, där inte minst sambandet mellan tarmflora och psykisk ohälsa är ämne för flitig forskning.

Inom ayurvedan är man övertygad om att ohälsa beror på obalans i dosha, och genom att komma till rätta med detta läker kroppen sig själv och förebygger nytt trubbel. Men den berömda balansen är, som vi alla vet, klurig att hitta. Inte minst i vårt snabba – och lätt förvirrade – tidevarv, där vi ofta ägnar Facebookstatusen mer uppmärksamhet än kroppsstatusen. För hur lyssnar man på sin kropp när hela tillvaron brusar?

Vata på vift

Balans är det sista som finns i min kropp när frågan dimper ner om jag vill resa till Indien med Rituals för att lära mig mer om ayurveda. Denna sommar vill livet verkligen visa mig sin förmåga att leverera mycket på en och samma gång, och min balans är som en gungbräda i storm med blixtsnabba växlingar mellan högt och lågt.

På redaktionen är vi mitt uppe i både flytt och ett deadlinemaraton som aldrig tycks ta slut, jag har precis lanserat min bok
Beautyfood: 85 recept för skönhet inifrån som genererar mer uppmärksamhet än vad jag har vågat drömma om, och mitt i allt snubblar vi över drömlägenheten och trycker in en bostadsaffär mitt i vardagskaoset. Ett allvarligt sjukdomsbesked skakar om vår familj, och livets skörhet och ångest sköljer över mig, samtidigt som mitt Instagramflöde är glammigare än någonsin med resor, pressluncher och succéposter om min bok.

Livet bjuder på ett smörgårdsbord av allt jag så länge drömt om, samtidigt som en av mina värsta fasor inträffar, och pressen på mig – både från mig själv och andra – känns som en betongcontainer på mina axlar. Vad som inte syns i det fina Instagramflödet är de sömnlösa nätterna, mitt snurrande huvud som bland annat får mig att glömma passet inför en resa till parfymstaden Grasse (som genererade fantastiska Instabilder!), rädslan att aldrig räcka till och – inte minst – matvanorna, som är långt ifrån dem som jag predikar i min bok. Som så ofta i perioder när de vanliga rutinerna rubbas hamnar jag i en spiral av småätande och snacksande i farten, trots att jag vet att fasta mattider, lagad mat och rutiner är A och O när livet springer fort. Som ett brev på posten börjar huden blossa och magen sväller upp – ett säkert tecken på att min kropp inte är nöjd. Min stackars dosha är djupt förvirrad.

Veckan före avresan till Indien, där slutdestinationen är en ayurvedisk resort i bergen tre timmars bilresa utanför Mumbai, är jag nära att avboka resan. Jag har inte tid att sluta springa, inte tid att sitta stilla på flygplan, inte tid att djupandas eller yoga på ett indiskt berg, inte tid att låta mig masseras med aromatiska oljor. Jag läser att det är monsunregn i Indien och ser framför mig vattenplaningar på bergsvägar, samtidigt som jag oroar mig för magbakterier och att bli kissnödig under bilresan flera timmar från civilisationen. Helst av allt vill jag stanna hemma och springa vidare i hamsterhjulet – senare får jag veta att detta är ett vanligt symtom när en vata, som jag, är ur balans.

Foto: Bild ur boken "Maten från min by."

Enligt ayurveda ska du äta rätt mat för just din dosha för att må bra och få mer energi.

Spola fram några dagar och jag befinner mig högt upp i de grönskande Sahyadri-bergen, i tehuset på Shillim Resort, mittemot den ayurvediske doktorn Arun Pillai. Efter att ha fyllt i uttömmande formulär om min kroppsliga och mentala hälsa står det klart att jag är en solklar vata. Jag är snabb som en iller i både kropp och tanke, ofta med huvudet i det blå. Hamnar jag i obalans dras jag in i oro och sömnlöshet. Från doktor Arun får jag veta att jag genom att jogga –min favoritträning – triggar min vata-obalans, och att jag genast bör sluta (har inte lytt doktorns order kan jag meddela – att jogga till 1980-talets powerballader är min meditation).

Inte heller lyder jag hans märkliga ordination att sluta med den höga dos sköldkörtelmedicin som jag behöver för att fungera. Ayurvedisk mat och yoga i all ära, men min trygga tro på vetenskapligt förankrad västerländsk medicin är orubblig. Då är jag mer öppen för nästa punkt på schemat, nämligen ayurvedisk matlagning följt av massage.

Mat som medicin

Enligt ayurveda är det främst genom maten som vi kan balansera vår dosha och förebygga sjukdomar. Och som alla som någon gång käkat en riktig god daal eller curry vet är det kryddstarka, indiska köket magiskt.

Maria Ahlgren testar att äta som en vata.

Att mat kan verka läkande är ingen nyhet för mig, som ju skrivit en hel bok om hur maten påverkar huden, men ayurveda tar det ett steg längre och föreskriver olika kost för olika dosha, och påpekar vikten av inte bara vad vi äter, utan också hur och när (mina snacks i farten har med andra ord hånskrattat min dosha i ansiktet). Ledda av kocken ”chef Shankar” lagar vi en lunch som passar alla doshor. Vi börjar med mangolassi och fortsätter med en värmande risottoliknande gryta med flera sorters linser och läkande kryddor som ingefära, gurkmeja, vitlök, kummin och koriander.

Chef Shankar berättar att indiska barn varje dag ges en matsked ghee, skirat smör, för att stärka immunförsvaret och gynna tarmen, och jag tänker med fasa på oss som i stället växte upp med Lätta och lightyoghurt.

En vegetarisk mungbönssallad och mandelkrämig saffranspudding senare är det dags för varm oljemassage, abhyanga. Sakta börjar datorn, kraven och turbolivet hemma i Stockholm att kännas avlägsna. På natten är det storm. Strömmen går, och dörrarna flyger upp och släpper in bergens raseri i mitt lilla hus. Jag är rädd men ändå lugn.

Vår sista dag i bergen börjar vi i gryningen med yoga i en öppen yogashala, där lugnet ligger som ett mjukt duntäcke runt oss trots att monsunregn, storm och tjattrande paradisfåglar lever rövare några meter bort. Och plötsligt känner jag mig faktiskt i balans. Jag är precis där jag ska vara, i just denna stund. Kanske är det yogan, kanske är det överflödet av vata-balanserande mat och kryddor där till och med frukosten är uppdelad i kapha, vata och pitta (där jag stirrar trånande på pittornas saftiga melonskivor), kanske är det massagen eller vataoljan som jag masserar mig med varje dag. Kanske är det närheten till bergen, monsunen och känslan av att vara del av något som är större än jag själv. Men mest sannolikt har lugnet infunnit just för att jag, för några dagar, vågade sluta springa. Namaste.


Test – vilken dosha är du?

De flesta av oss har inslag från flera doshor i oss, men en dominerande dosha. Vilken är du?

Vata

Fysik: Blir lätt torr i huden, tunt hår, smal med nätt benstomme, tendens till undervikt, litet huvud med nätta drag, fryser lätt. Vid obalans ont i lederna.

Karaktär: Konstnärlig, entusiastisk, kreativ, social, impulsiv, talar fort, glömsk, shoppar ofta och mycket.

Mentalt: Vid obalans nära till ångest, rädsla och insomnia.

Pitta

Fysik: Blir lätt bränd i solen, rodnande hud, mjukt hår, stabil vikt, värmekänslig, får lätt infektioner. Vid obalans problem med pms eller hudåkommor som eksem och mjäll.

Karaktär: Målinriktad, gott minne, intellektuell, tydlig och ibland kontrollerande. En ledartyp som lätt hamnar i hetsiga diskussioner.

Mentalt: Vid obalans svårkontrollerad ilska och hög stress.

Kapha

Fysik: Oljig hud, tjockt och/ eller lockigt hår som växer fort, buskiga ögonbryn, vackra ögon, stora läppar, kraftiga muskler, går lätt upp i vikt, bra immunförsvar. Vid obalans besvär i luftvägarna.

Karaktär: Bra lyssnare, skapande, omhändertagande och kärleksfull – en bra vän. Kan vara lite långsam och trög.

Mentalt: Vid obalans risk för depression. Svårt att släppa taget.
En stressad skönhets- och hälsoredaktör finner sitt lugn vid en pool i de indiska bergen. | | Svensk-indiske Janesh Vaidya lär oss att laga mat enligt ayurvedans teorier. | Enligt ayurveda ska du äta rätt mat för just din dosha för att må bra och få mer energi.


Kom i balans – yoga efter din dosha

Yogaläraren och författaren Ulrica Norberg guidar till yogan som får svajande doshor tillbaka i balans.

– Jag tror att ayurveda kommer starkare just nu på grund av vårt redan individfokuserade samhälle, och att vi börjar bli mer medvetna om hälsa, mat och medvetande och hur de hör ihop. Ayurveda har i snart femtusen år hävdat att din energinivå skapas av hur och vad du äter, när du äter, i vilken sinnesstämning du äter, hur du rör dig och hur du ser på dig själv, säger Ulrica Norberg och fortsätter:

– När vi hamnar i obalans påverkas vår matsmältning och upptag av näring negativt, vilket påverkar vår ork, motivation, närvaro och uppmärksamhet. Här kan yoga hjälpa till att jämna ut obalanserna genom att arbeta med flera aspekter av det mänskliga – kroppen, sinnet och själen.

Vata-obalans

Tecken på vata-obalans: Rastlöshet, tankspriddhet, leder som knakar, torrhet i hy och hår, förstoppning, ångest och sömnbesvär. När vata är i obalans vill man ofta springa eller jobba snabbt, men i stället behöver man mer en typ av yoga som innehåller flöde, men som inte går för snabbt.

Testa: Hathayoga, yinyoga och mjuk vinyasa passar bra. Vataobalansen behöver fångas upp med flödet och sedan ledas ner mot det som du behöver, nämligen stabilitet och återhämtning.

Pitta-obalans

Tecken på pitta-obalans: Blossande hud, inflammationer, magsår, irritation, huvudvärk och perfektionism. Styr sig vanligen till fysiska yogastilar men behöver arbeta mer med andningen.

Testa: Former som fokuserar på andning och meditation, som anusarayoga, hathayoga och restorative yoga.

Kapha-obalans

Tecken på kapha-obalans:  Tunghet, seghet, trötthet, brist på motivation, vätskeöverskott, övervikt och fet hy. Personer i kapha-obalans söker sig ofta till lugna stilar, men behöver mer aktivitet.

Testa: Börja med hathayoga och testa efter hand stilar som arbetar med ljud, rörelse och flöde, som kundaliniyoga. Kapha-obalans mår jättebra av att börja lugnt och sedan arbeta upp emot mer energi.


5 ayurvediska vardagshacks

Känns ayurveda flummigt? Inte då! Bli mer ayurvedisk med fem enkla nya vanor.

1. Skapa ritualer

Rutiner är en stor del av ayurvedan. Gör de vardagliga rutinerna till en njutbar ritual som du är fullt närvarande i. Något så enkelt som en dusch kan bli meditativt när du njuter av de ljuvliga dofterna från duschcrèmen eller masserar hårbotten lite extra länge när du schamponerar. En värmande kopp kryddte i sällskap av en närande ansiktsmask är en lyx för både hud och sinne.

Schampo Colour and shine shampoo, 159 kr/250 ml, Mádara. Balsam Colour and shine conditioner, 159 kr/250 ml, Mádara.

2. Omfamna oljor

Sneha, sanskrit för olja, är detsamma som ordet för kärlek. Och ayurvedans kärlek till naturliga skönhetsoljor vet inga gränser. Rituals Ayurveda-kollektion innehåller tre torroljor för hud och hår, med en skräddarsydd olja för varje dosha. Vata-oljan innehåller närande basilika och sötmandelolja som mjukar upp den ofta törstande Vata-huden, medan Kapha-typer får fart på energierna med ingefära och kanel. Är du en pitta? Lavendel och ylang-ylang lugnar sinnet.

Torroljor The ritual of ayurveda natural dry oil for body & hair, 215 kr/ 100 ml, Rituals (finns i varianterna Vata, Kapha och Pitta).

3. Mera massage

Abhyanga, en typ av massage med varm olja, lugnar nervsystemet, ger bättre sömn, främjar cirkulationen och rensar ut slaggprodukter. Värm försiktigt oljan och massera kroppen före duschen eller badet. Oljemassage av hårbotten används för att främja ett friskare hår och lär kunna förebygga rynkor. På nätet finns videor om hur du gör abhyangamassage hemma, bland annat på banyanbotanicals.com.

Hårbottenolja med rosmarin, Revitalising hair tonic, 159 kr/200 ml, Weleda.

4. Ät enligt din dosha

”Låt maten vara din medicin”, sa Platon, men långt före den store filosofens bevingande ord var maten kronjuvelen inom ayurveda. Svensk-indiske Janesh Vaidya är något av den moderna ayurvedans superstjärna, och hans vegetariska kokböcker gör det enkelt att balansera kroppens element inifrån. I boken Maten från min by – Ayurveda för din hälsa finns goda och lättlagade recept samt tabeller som gör det enkelt att se vilken dosha du tillhör, och vad du ska äta mer eller mindre av för optimal balans.

Kokbok ”Maten från min by – Ayurveda för din hälsa” av Janesh Vaidya, 199 kr.

5. Testa ashwagandha

Adaptogener – örter som samverkar med våra celler för att verka rogivande eller energihöjande – är en snackis i hälsovärlden. Hetast är ashwagandha, som använts inom ayurvedan i över 4 000 år.

– Ashwagandha ger dig styrka, uthållighet och lugn, förklarar Sebastian Pole, grundare av Pukka, som använder det i sitt nya kosttillskott.

Kosttillskott Wholistic ashwagandha, 300 kr/ 60 kapslar, Pukka.