Under de senaste åren har teknologin tagit sig in i allt fler aspekter av våra liv, inte minst i vad vi har på oss. Framtiden lockar med 3d-printers för kläder och VR-provrum, men tills dess – fem gånger teknologi mött mode, och skapat magi!

1. Dolce & Gabbanas drönare på catwalken

I februari 2018 visade italienska modehuset Dolce & Gabbana upp säsongens nya väskor genom att låta dem flyga fram fasthängda på drönare. Showen blev en internetsensation (förstås) – kanske blir det drönare vi kommer se istället för modeller i framtiden?

Drones Dolce and Gabbana catwalk February 2018

Foto: IBL


2. IvyRevel:s The data dress

IvyRevel skapade i fjol en snackis när de lanserade en smart klänning. Användarna fick fylla i vilken typ av klänning de ville ha, och genom att sedan låta klänningens egna app samla in data om vilka vanor användaren hade, kunde en skräddarsydd outfit skapas. Detta teknologiska undret fick namnet The data dress.

Ivy Revel - Kenza - The Data Dress - technology couture

Foto: IBL


Visst är det häftigt när mode möter teknologi? På Sweden Fashion and Beauty Day 2018 den 27 oktober kommer den digitala experten Judith Wolst att hålla i ett seminarium om just digitala trender inom mode. Missa inte! Klicka här för att läsa mer och köpa biljetter. Förutom Judiths digitala trendrapporter delas Guldknappen ut under festivalen, du får chansen att uppleva en modevisning på front row och såklart få en lyxig goodiebag.


3. Diors virtual reality headset

Redan 2015 tog det franska modehuset Dior fram sitt egna virtual reality headset, Dior Eyes, som gav användarna en exklusiv inblick i hur det ser ut backstage på en av modehuset visningar. Headsetet hade dessutom inbyggda hörlurar, för att ge ännu mer inlevelse. Dior Eyes skapades i Diors egna verkstad, med hjälp av en 3D-printer.

Virtual reality glasögon Dior - VR glasses

Foto: LVHM


4. Zaras augmented reality skyltfönster

Under våren 2018 gick Zara ut med att det skulle vara möjligt att använda appen Zara AR och på så sätt ta del ev deras produkter genom Augmented Reality. I 120 länder skulle användare kunna peka sina smartphones mot skyltfönsterna och därigenom se modeller visa upp kläderna ur Studio SS18 kollektionen. Det var även möjligt att köpa kläderna som visades upp direkt i telefonen.

Zara Augmented Reality experience spring 2018

Foto: Instagram.com/zara


5. Tommy Hilfiger – Tommy Jeans XPLORE

Under sommaren 2018 presenterade det amerikanska företaget Tommy Hilfiger satsningen Tommy Jeans EXPLORE. Kollektionen består av ett antal kläder och accessoarer som alla har ett inbyggt chip. Med hjälp av en app som är kopplad till chipet kan användarna sedan få poäng för varje gång de bär plaggen, eller gör visa utmaningar. Poängen kan sedan lösas in mot presentkort, produkter eller exempelvis biljetter till Tommy Hilfigers modevisningar. Som Pokémon Go för den modeintresserade!

Tommy Jeans EXPLORE game interactive summer 2018

Foto: Tommy Hilfiger

LÄS MER: Digitala experten Judith Wolst spanar in i modets och teknologins framtid

NUVARANDE Drönare på catwalken och ”smarta” klänningar – 5 gånger mode mött teknologi
NÄSTA Sofi Fahrman: ”Jag blev alldeles för seriös för tidigt i livet”