Vinnaren av Guldknappen Accessoar 2012 är ...

Foto: ©Helén Karlsson

Ämnen i artikel:

Mystik, fantasi och anatomi. Det är från naturen och de gamla folksagorna som smyckesdesignern Maria Nilsdotter hämtar sin inspiration. Möt årets värdiga Accessoar-vinnare! 

Av: Annika Bergson
Foto: Helén Karlsson
Styling: Robert Nordberg makeup: oliver andersson/mikas looks
Hår: Robert Preston/L’oréal professionnel

Guld är smyckesdesignern Maria Nilsdotters favoritmaterial. Så visst är hon en synnerligen lämplig person att ta emot en handgjord 18 karats knapp i denna ädla metall. Vilket utmärkt val av vinnare av årets Guldknappen Accessoar!
– Det känns nästan overkligt. Jag blev jätteglad, men faktiskt också ganska chockad och överväldigad, svarar Maria Nilsdotter på den oundvikliga frågan om hur det kändes när DV:s chefredaktör Martina Bonnier meddelade att hon är 2012 års vinnare.
Med sina fantasifulla smycken av guld, silver och brons, och med inslag av allt från Tahiti­pärlor och färgade fjädrar till benknotor och klor, är hon en vinnare av årets accessoar­pris som inte räds att mixa det vackra med det groteska.
Naturen, anatomin och de gamla folksagorna och myterna är Maria Nilsdotters stora inspirationskällor. Från musikens värld, framför allt textbitar, hämtar hon också idéer. Det är inte
en slump att det står en bok om Bob Dylan på hyllan i hennes kombinerade ateljé och showroom i Gamla stan i Stockholm, vid sidan av en bilderbok om Carl Larsson.
Maria Nilsdotters höstkollektion, hennes sjunde, som är döpt till In disguise, utgår från en speciell saga, Svanhamnen med illustrationer av favoritkonstnären John Bauer.
Sagan handlar om en svanprinsessa som tar på sig sin svandräkt när hon ska flyga med sina systrar. När hon landat och lagt dräkten ifrån sig och den försvinner måste hon bli kvar bland människorna och leva ett vanligt liv. Hela tiden längtar hon bort.
– Kollektionen handlar om det, det är svanmotiv, fjädrar, kontraster. Det är sorgligt och lite mörkt, med råa material, säger Maria Nilsdotter.
Som liten gillade hon att läsa just de farliga folksagorna och läskiga historier, som den om Loch Ness-odjuret. Kontrasterna mellan det vackra och söta och det hemska, mörka är det som är intressant, även att visa i smyckena.
– Smycken är ofta gjorda av fina material, blanka och glittrande. Men det kan lätt bli sött, och då är det roligt att blanda in en benknota. Jag kan ta något som är groteskt och äckligt och göra det fint.
Kanske var det den där kontrasten som passade Madonna så bra, när hon uppträdde i samband med Super Bowl-galan tillsammans med dansare iklädda Maria Nilsdotters tiaror. Att dessa hårsmycken hittade till superstjärnans show ända från Maria Nilsdotters arbetsbord berodde på stylisten Bea Åkerlund. Just en tiara är kanske inte det första man köper om man ska investera i ett nytt, fint smycke, men Maria Nilsdotters Madonna-tiaror produceras nu för att säljas på utvalda ställen. Det visade sig finnas en efterfrågan.
Maria Nilsdotter har också gjort en fjäder­tiara, mest för att ha som ett roligt smycke att visa i pressen, något som syns. Men till hennes förvåning säljer också den jättebra. Vi kanske inte är så ängsliga och rädda för lite tokiga smycken?
– Folk vågar experimentera mer och mer med smycken. Man vill hitta sin egen stil, konstaterar hon.
Det har bara gått fem år sedan Maria Nilsdotter gick ut designskolan Central Saint Martins i London, men för henne har det ändå varit en lång resa att komma dit där hon är i dag. Utbildningen var allt annat än kommersiellt inriktad, och under de totalt fyra åren hade eleverna en enda dag då de diskuterade prissättning. Men Maria Nilsdotter började sälja sina smycken redan under utbildningen, i en butik i London och i en Stockholmsbutik. Redan då var hon inne på att starta ett eget märke.
Under tiden på skolan gjorde hon smycken i ett enda exemplar, mest i 18 karats guld. I dag gör hon fortfarande alla original själv – och kunde hon välja skulle hon göra allt i guld.
– Det är ett väldigt speciellt material att arbeta med, det är en annan känsla att löda i guld, det är så hållbart.
I dag gör Maria Nilsdotter också smycken i silver. För att nå ut till fler, till kunder som vill ha annorlunda, handgjorda smycken till ett överkomligt pris, utan att de är massproducerade. Någon massförsäljning är hon inte intresserad av. Och hon är mycket noggrann med var smyckena säljs, även om hon utökat antalet återförsäljare från tidigare tre till i år tjugo noggrant utvalda, coola butiker i länder som Storbritannien och Japan och städer som Amsterdam, Antwerpen och New York, förutom i Sverige.
Maria Nilsdotter använder bara riktiga stenar och pärlor, och helst ädelmetaller, även om smyckena också kan beställas i brons. För henne handlar det om hållbarhet, hantverk och lokal produktion. Fjädrar, som hon köper via nätet, färgar hon för hand. Benknotorna får hon praktiskt nog från sin jagande man. I ateljén i Gamla stan finns tydliga tecken på hennes förtjusning i naturen. Glasmontrar paraderar på tjocka björkstammar, kronor från fällda djur pryder väggarna, liksom inspirationsbilder och böcker.
Sedan dottern Älva kom för tre år sedan har Maria Nilsdotter blivit mer fokuserad, tidigare kunde hennes idéer dra ut på tiden. Redan i våras hade hon gjort klart 2013 års vårkollektion, hon hade en klar idé från början och kunde jobba metodiskt. Kanske bra med tanke på den nya bebisen som kan komma att konkurrera om tiden.
Till skillnad från modebranschen, där trenderna växlar snabbt, har ett smycke ett betydligt längre liv. Så hållbarheten är viktig, och Maria Nilsdotter behöver inte rea ut sina smycken när säsongen är över. De lever vidare, och nya kollektioner kan bygga på de tidigare. Själv bär hon varje dag sin kloring som hon gjorde redan under andra året på
Central Saint Martin. Och alltfler köper den, den har blivit en klassiker. Den är annorlunda, men ändå lättburen.
Ett smycke behöver inte heller inskränkas till att bäras på fingret, runt handleden eller halsen. Maria Nilsdotter har en särskild förkärlek för armringar på överarmen. Och de huvudsmycken som på engelska kallas head pieces,  men som ännu inte funnit en bra svenskt benämning, är hon också förtjust i.
Vad kommer härnäst? Maria Nilsdotter har utvidgat sitt område till sjalar med tryck och hon längtar efter att få göra aftonväskor. Hon har också samarbetat med modemärken som Whyred och gjort silverkedjor till solglasögon. Hon skulle gärna ge sig in i nya samarbeten.
– Då får man gå ur sin egen bubbla och titta på något annat. Det är jättekul.
Hur kommer det sig att svenska smyckesdesigners ligger så långt framme? Det var inte länge sedan smycken var synonymt med Bismarcklänkar från Guldfynd, bijouterier eller dyra smycken från Cartier.
– Det var mer likriktat för bara
tio år sedan. I dag köper man på ett annat sätt. Man vill ha något som visar ens egen personlighet.
Kanske är det en effekt av att modebranschen uppmuntrat
oss att tänka utanför det
vanliga. Det har öppnat upp för att vi vågar mer, tror vinnaren av Guldknappen Accessoar 2012. 

Motivering Guldknappen 2012Designen präglas av mystik och mörk fantasi, helt i ton med rådande smyckestrender. Från fablerna, den nordiska faunan och svenska folksagor hämtar årets accessoarvinnare kraft i sina skapelser av ädla metaller och äkta stenar. Med hantverket i fokus och personlig identitet har hon fått omedelbart gensvar från världens modeelit. Som främsta representant för en ny svensk juvelerargeneration är Maria Nilsdotter en värdig vinnare.

Namn: Maria Nilsdotter, 29 år. Bor: I Stockholm. Familj: Maken Coci Philipson, dottern Älva, 3 år, och nyfödd bebis. Aktuell: Som vinnare av Guldknappen Accessoar 2012, och med höstkollektionen In disguise.

NOMINERADE :

Accessoarerna tar allt större plats i modebilden. Möt årets mest spännande formgivare, de nominerade till Guldknappen Accessoar 2012 – utan inbördes ordning.
Av Rebecka Wållgren FOTOGRAF: HELÉN KARLSSON STYLING: ROBERT NORdBERG
Makeup: oliver Andersson/mikas looks hår: Robert preston/L’oréal professionnel

CORNELIADesignas av: Cornelia Webb.
Startade: 2005.

Smyckesdesign var från början bara en paus från läkarstudierna för Cornelia Webb. I dag finns hennes smycken på den internationella, exklusiva marknaden. Med en elegant och rå skandinavisk design klär hon hela kroppen med smycken, inspirerade av naturen och människans anatomi. Inför hösten 2012 har hon arbetat med skinn, trä, metall och pärlor, lekt med art deco-eran och gjutit smycken efter sin egen kropp.
Vad gör dina smycken speciella?
– De är otraditionella och lekfulla, jag försöker smycka kroppsdelar på nya sätt. Jag vill inte att mina smycken ska vara för perfekta, de ska vara naturliga, som våra kroppar. Därför lämnar jag ofta kvar ett litet jack eller fingeravtryck, för att påminna om händerna bakom.

SWEDISH HASBEENSDesignas av: Emy Blixt.
Startade: 2007.

Med sina träsandaler i 1970-talsstil har Swedish Hasbeens satt
den svenska träskon på modekartan igen. Emy Blixt startade retromärket med vännen Cecilia Wingård Neuman år 2007. Det handlar om hållbara accessoarer i naturliga material, inspirerade av klassiska modeller och genuint hantverk. För hösten 2012 har Emy Blixt gått tillbaka till 1940-talet och skapat kilklackade kängor och stövlar i mörka naturfärger, liksom färgstarka väskor.
Hur vill du utveckla Swedish Hasbeens i framtiden?
– Vi kommer att fortsätta tillverka skor med trä som grund. Vi har också börjat arbeta med andra naturliga material, som naturgummi, som vi använder i flera av höstens skor, och kork. Men vårt hjärta kommer alltid att finnas i träet och i vårt vegetabiliskt garvade läder.

SJÖÖ SANDSTRÖMDesignas av: Ett team bestående av Niclas Höglund samt urmakare.
Startade: 1986.

Skandinavisk stilren design som bygger på enkelhet, teknik och funktion, så vill Niclas Höglund beskriva Sjöö Sandströms exklusiva klockor. De har monterats för hand i Gamla stan i Stockholm sedan 1986. I dag säljs Sjöö Sandströms klockor i hela världen. En av dem är till och med utställd på Musée International d’Horlogerie i Schweiz, bland världens förnämsta ur. Den senaste modellen för 2012 tål djupa vatten och är inspirerad av gamla dykarinstrument.
Varför är just klockan en så spännande accessoar?
– Människan har alltid fascinerats av tid och mekanik, det är bara att titta på hur många klockor det finns i världen, och på hur många olika sätt man mäter tid. Men för oss är klockan mer än en tidmätare, den är ett smycke.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!