Foto: ©Helén Karlsson

Vinnarna av Guldknappen 2012 är ...

Lite coolare, lite rockigare. Hunkydory skruvar till höstkollektionen utan att glömma de klassiska inslagen. Möt Ulrika och Christopher Bjercke, vinnare av Guldknappen 2012. 

Av: Annika Bergson
Foto porträtt: Helén karlsson  
Foto mode: Ewa-Marie Rundquist
Styling: Robert Nordberg
Scenografi: AFFECT AGENCYMotivering Guldknappen 2012När klimatet i modebranschen hårdnar krävs veteraner som står pall för trycket, det är årets Guldknappenvinnare ett utmärkt bevis på. Kärnan kommer från stickat som designer­duon utvecklat till en fulländad kollektion. Att både vara uppdaterad och samtidigt stå över flyktiga trender är en bragd de klarar med självklarhet. Den coola bohem-rockiga stilen har vi tagit till våra hjärtan, därför gratulerar vi Hunkydory till 2012 års Guldknappenvinst.

Det är naturligtvis David Bowies fantastiska album Hunky dory från 1971 som ljuder i bakgrunden när den här artikeln skrivs. Det är ”coolt”, som hunky dory betyder på svenska.
Det är rockigt och med många klassiska hits. Precis som vinnaren av Guldknappen 2012!
Ulrika och Christopher Bjerckes Hunkydory med plagg för den unga kvinnan har funnits sedan 1996 och är numera spritt över världen. Med både basplagg som blivit klassiker och årets höstkollektion som skruvats till med ett lite rockigare och coolare uttryck.
Det som började vid parets köksbord, med den första kollektionen bestående av enbart stickat, har vuxit till ett stabilt företag som ökat stadigt sedan 2005 och i dag har en omsättning på 110 miljoner kronor. Att kunderna gillar Hunkydory är förstås A och O, men bakom framgångarna finns också en strategisk plan.
– Vi har hela tiden varit lång­siktiga, företaget har fått växa organiskt. Eftersom vi är egen­finansierade har vi inte tagit de där stora hoppen, och därför har det tagit lång tid, säger Christopher Bjercke, som tillsammans med hust­run tar emot i den stora Östermalmsvåningen där Hunky­dory har sitt kontor.
Ulrika och Christopher Bjercke träffades på mode­skolan Esmod i Paris och hann med några år av frilansande innan de startade Hunkydory. Det har hunnit bli en hel del kollektioner sedan dess. Det stickade finns förstås kvar, men mycket har kommit till.
Höstens kollektion inspireras i vissa delar av myt­omspunna Chelsea Hotel i New York.
– Under sin storhetstid var det en kreativ och spännande miljö som det är roligt att gräva i, säger Christopher Bjercke. Patti Smith, Lou Reed, Bob Dylan förstås och många andra musiker och kreativa människor skapade vissa stilar och hade sin egen syn på mode. Det har influerat oss, i form av silhuetter på byxor och toppar.
– För oss är höstkollektionen en vändning, och vi har förtydligat vissa saker, säger Ulrika Bjercke. Den känns spännande i materialval, här finns lite nytt som man kanske inte hade förväntat sig från oss, som stretchläder, en kavaj med paljetter, och ännu mer silkiga material. Vi har ju tidigare jobbat mycket med bara bomull.
Militärinfluenserna, som väl numera kan kallas klassiskt Hunky­dory, finns kvar i ytterkläderna. Men nytt i höst är färgskalan.
– Vi har valt en ljus palett för att vara vinter, som benvitt och khaki, som vi i Sverige kanske inte alltid tar till oss, säger Christopher Bjercke. Vi har ju en tendens att klä oss som vädret.
När kollektionerna skapas jobbar paret tillsammans, men när designen är gjord delar de upp arbetsuppgifterna. Ulrika jobbar mer med produktionen, medan Christopher är vd.
– Grunden är densamma och jag tror att det är just det att vi är närvarande i produkten och designen, att vi inte har lämnat den, som gör att man känner igen sig, även om vi har ändrat vissa saker, säger Ulrika Bjercke.
Visst är kunden som de ser framför sig den yngre kvinnan, men även hennes mamma kan hitta plagg att gilla. Fast något speciellt svenskt ska inte Hunkydory förknippas med.
– Vi är glada för alla som gillar våra kläder, säger Christopher Bjercke. Och vi har alltid haft en internationell tankebana.
I dag har de 18 personer anställda. Agenterna säljer Hunkydory i 16 länder. Accessoarer, som bälten och smycken, ingår också i kollektionerna, men några planer på att göra solglasögon, skor eller parfym har de inte.
– Det är inget som vi gör just nu. Men accessoarer är viktigt för att förstärka det andra, säger Ulrika Bjercke.
Redan 1998, två år efter Hunkydorys födelse, fick Christopher Bjercke såsom varande norrman uppdraget att tillsammans med danska Susanne Rützou-Levring och svenska Pernilla Forsman (Guldknappenvinnare 1994) ersätta Calvin Kleins 80-talsuniformer på SAS. De nya håller än i dag, så titta lite extra noga vid nästa flygtur.
Hunkydory har också sponsrat Båstadtennisen två år i rad och med en specialdesignad kollektion sett till att funktionärerna blivit mer moderiktiga.
Närmast väntar invigningen av den första egna butiken, som öppnas på NK i Stockholm 1 september och som kommer att följas av fler egna butiker.
– Vi får ett eget ansikte utåt och det blir lättare att förstärka varumärket, förklarar en nöjd Ulrika Bjercke.
Att vinna Guldknappen var inte något paret Bjercke hade förväntat sig, även om de har fått ett flertal fina företagspriser.
– Men det har inte precis regnat in design awards, säger Christopher Bjercke. Det känns väldigt roligt med Guldknappen. Visst, det är kul att driva affär, men det är trots allt designen vi jobbar för. 

Namn: Ulrika Bjercke, 46 år, Christopher Bjercke, 44 år. Bor: I Saltsjöbaden. Familj: Två barn, 9 och 14 år. Aktuella: Som vinnare av Guldknappen 2012 och med höstens kollektion.

Nominerade:ALTEWAI.SAOME Designas av: Natalia Altewai och Randa Saome. Startade: 2009.

Oväntade materialmixer, nyskapande skärningar och mycket dekorationer. Designduon Natalia Altewai och Randa Saome studerade mode tillsammans i Milano, och trots att det bara gått tre år sedan de startade märket har deras kombination av minimalistiska skandinaviska silhuetter och italienskt hantverk tagit Sverige med storm. Första herrkollektionen kommer i höst.Vad ser vi av er i framtiden?– Allt ni sett och lite till. Vi gillar att göra nytt varje säsong, men det kommer alltid att synas att det är vi. Vi kommer att växa och bli större och vi skulle gärna göra skor och väskor. 

V AVE SHOE REPAIRDesignas av: Lee Cotter och Astrid Olsson.Startade: 2004.

Starka silhuetter ställs mot minimalism hos V ave shoe repair. Paret bakom är Lee Cotter och Astrid Olsson. De skapar kollektioner för både dam och herr, samt unika couture-plagg. Vad som började som ett experiment har vuxit till ett varumärke som nu finns i 160 butiker i världen. Höstens damkollektion är präglad av lyx, transparenta material, vackra draperingar och mörka färger.Vad är hemligheten bakom V Ave Shoe Repairs design?– Det viktigaste är att ha en stark signatur och älska det man gör. Vi är nördar på trådar, stygnlängder och allt som har med textil och form att göra. Märket har utvecklats mycket under åren, men inte förändrats. 

MINIMARKETDesignas av: Sofie, Jennifer och Pernilla Elvestedt. Startade: 2006.

Avslappnad elegans med påhittiga färger och egna mönster, det är systrarna Elvestedts egen beskrivning av designen bakom Minimarket, som de startade tillsammans för sex år sedan. Sedan dess har Minimarket varit ett färgstarkt och lekfullt inslag på modehimlen. Inför hösten 2012 finns paljettbyxor, kimono-caper och stjärnbeströdda mönster i kollektionen. Den nya silhuetten är A-linjeformad och färgerna mörkare än vanligt. Men lekfullheten finns kvar.Hur har Minimarket utvecklats sedan starten?– Vi har blivit mer mogna i passform, materialval, mönster och färg. Och så har vi nått den där avslappnade, eleganta känslan vi vill ha – i kombination med den lekfullhet som vi vill behålla. Vi har hittat receptet på hur man gör Minimarket.

IDA SJÖSTEDTDesignas av: Ida Sjöstedt. Startade: 2001.

Med spets, tyll och kristaller har Ida Sjöstedt vunnit Guldknappens läsarpris. Nu är hon nominerad för andra året i rad. Ända sedan starten för elva år sedan har hennes festkläder varit ett unikt och glamouröst inslag på den svenska modescenen. Så även hösten 2012 då hon, inspirerad av sagornas värld, överöst tights med paljetter och skapat drömska tyllkjolar samt grova ullkappor prydda med pälskragar.Berätta om höstens fantasivärld!– Jag tar ofta avstamp i sagovärlden. Inför hösten tänkte jag mig en förtrollad, mystisk skog när jag jobbade fram den dova färgskalan. Plaggen är en mix av skira, älvlika klänningar och grova maskulina ullplagg, inspirerade av armékläder och riddarrustningar. Ida-tjejen hösten 2012 är snarare en stark krigarprinsessa än en vän jungfru.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!