I tre år har H&M:s nya satsning & Other Stories arbetat på att utveckla sitt märke i allra största hemlighet. Från början var det tänkt att de skulle bli ett nytt skönhetsmärke. Men så blev det inte. Samuel Fernström som är ansvarig för & Other Stories förklarar att de istället ville skapa en helhet, en hel look. Och nog blev det en helhet. & Other stories har makeup, hudvård, kläder och mängder av accessoarer. Priserna kommer att pendla mellan 50 kr och 3 000 kr, allt beroende på material.

Plaggen och accessoarerna är uppdelade i fyra linjer eller ‘fashion stories’ som de själva benämner dem. Behnaz Aram som tidigare designat för Whyred har i ett och ett halvt år flängt fram och tillbaka mellan Stockholm och Paris där de två designateljeerna befinner sig. Tillsammans med ett team skapar hon två av de fyra inriktningarna, en med inspiration från det maskulint skräddade med en grafisk och arkitektonisk känsla och en mer industriell linje som för tankarna åt en elektronisk stil. I Paris görs en romantisk, chic inriktning med detaljer från herrmodet och en sofistikerad feminin linje fylld med ”powersuits”. Tanken är att ge oändliga stylingmöjligheter där man plockar och mixar ur de olika inriktningarna. Skorna till de två första av de fyra stilarna är det Acnes skodesigner Nicole Wilson som står för.

Första svenska butiken kommer att öppna på Biblioteksgatan i Stockholm och den kommer att vara hela 700 kvardratmeter stor, 100 var för de olika inriktningarna och hela 100 kvadrat till bara skor… Men när butiken öppnar är teamet fortfarande förtegna om. Butiker kommer även att poppa upp i Barcelona, Berlin, Köpenhamn, London, Milano, Paris och de kommer att ha en webbshop på stories.com.

Här nedan kan ni se looks och delar ur den stora vårkollektionen. I eftermiddag sätter DV:s skönhetredaktör och skönhetsbloggre Carin Karlsson tänderna i skönhetsdelen av det nya märket. Håll utkik på hennes blogg