Artikeln innehåller annonslänkar

Supermodellen och filantropen Natalia Vodianova utanför Stella McCartneys visning.
Supermodellen och filantropen Natalia Vodianova utanför Stella McCartneys visning. Foto: ELIOTPRESS/MEGA / MEGA TT NYHETSBYRÅN

Din guide till hållbar skönhet – etik är det nya eko

Etik är det nya eko. Grön skönhet handlar inte längre om enskilda produktval, utan om att lyfta blicken för större perspektiv. Men går det att vårda både den egna fåfängan, planeten och vår gemensamma framtid? Så klart att det går! Vi navigerar till den nya, smarta grönheten.

Vad har Greta, bränderna i Kalifornien, krisen i Amazonas och nya begrepp som klimatångest, flygskam och plastpanik med våra skönhetsvanor att göra? Ganska mycket, faktiskt.

För bara något år sedan handlade skönhetsrelaterade larmrapporter ofta om användarens hälsa. Vi matades med - ofta kraftigt överdrivna - skräckhistorier om hormonstörande ämnen och cancerframkallande gifter som ogenerat susade ner genom huden rakt ut i blodomloppet (spoiler alert: huden är väldigt bra på att hålla ute främmande ämnen). Företagen gjorde plats på förpackningarna för långa listor på allt produkten inte innehöll, massiv greenwashing utfördes av aktörer som förstått att ”giftfritt” var en kassako och konsumenter började efterfråga icke-kemisk hudvård - en omöjlighet eftersom allt på vår jord har en kemisk struktur. 

Detta var ungefär samtidigt som vi lyckligt okritiskt fortfarande mumsade gojibär, avokador och bowls på sydamerikanska açaibär utan en tanke på hur många flygplansmil våra superfoods re

Vad som ofta tappades bort i debatten var dels att många naturliga råvaror behöver stabiliseras och förädlas i labb för att öka effektiviteten eller minska risken för irritation och allergi, men framför allt glömdes planetens hälsa ofta bort bland hälsolarmen. Detta var ungefär samtidigt som vi lyckligt okritiskt fortfarande mumsade gojibär, avokador och bowls på sydamerikanska açaibär utan en tanke på hur många flygplansmil våra superfoods rest. Det känns som en svunnen tid, men det var faktiskt bara något ynka år sedan. Kanske är det Greta-effekten, men helt klart är att vi är mitt uppe i ett skifte. Mode, mat, resor och skönhet - överallt börjar nya beteenden gro.

LÄS OCKSÅ: Allt om vegansk skönhet – stor guide

FOKUS FRÅN PERSON TILL PLANET

På kort tid har fokus flyttat från produkters inverkan på individen till skönhetsindustrins påverkan på planeten. Ingredienspanik har ersatts av klimatavtryck, där inte bara enskilda råvaror - utan även förpackningar, återvinningsmöjligheter, vattenbesparingar, klimatsmarta tillverkningsanläggningar och flygmil - vägs in i ett större perspektiv. Som konsumenter ställs vi inför nya funderingar, som om vi ska välja en produkt med syntetiska molekyler skapade i ett labb i Sverige, eller en med ekologiskt odlade blommor från andra sidan jorden? Ska vi prioritera ett märke som gynnar biologisk mångfald med sina odlingar, eller ett märke som stöttar utsatta folkgrupper? Till exempel föredrar modevärldens kanske främsta eko-krigare Stella McCartney syntetiska doftmolekyler i sina parfymer eftersom hon anser att vilda blommor bör stanna i naturen, och ekologiska odlingar kräver vatten - även det en het fråga i vår Gretaupplysta tid.

Aktivism låter stort, ansvarskrävande och tungt, men kan vara något så enkelt som att stänga av vattnet i duschen, återvinna gamla nagellack, använda färre bomullsrondeller

Aktivism låter stort, ansvarskrävande och tungt, men kan vara något så enkelt som att stänga av vattnet i duschen, återvinna gamla nagellack, använda färre bomullsrondeller eller dra ner på mängden produkt vi applicerar vid varje tillfälle. Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite - både vi som skönhetsdyrkare och företagen som ständigt förser oss med nya lockelser. Lyckligtvis verkar ett ökat medvetande vara en trend som är här för att stanna.

– Grön skönhet fortsätter att växa i rasande fart, i Sverige var tillväxten för segmentet under år 2018 26 procent, och ökningen verkar bli ännu högre under 2019. Intresset ökar delvis för att konsumenter i dag har blivit väldigt mycket mer medvetna och intresserade av miljön, hållbarhet och etiskt företagande”, säger Michael Löfgren, grundare av Eteritique som säljer och distribuerar skönhetsmärken som Neal's Yard Remedies. Han fortsätter:

– En drivande faktor för den fortsatta ökningen är också att det i dag görs så otroligt bra och effektiva 'gröna' produkter. Därför kombinerar många av dagens - och framtidens - tillverkare naturens effektiva, vårdande ingredienser med modern teknologi och vetenskap. När produktionen dessutom sker på ett etiskt och hållbart sätt ökar attraktionen och mervärdet för konsumenten.

När Victoria Beckham nyligen lanserade sitt skönhetsmärke - försett med alla tidsenliga etiketter som ”clean”, ”cruelty free” och ”sustainable” - kunde man läsa på hemsidan om intentionerna att ständigt leta efter bättre förpackningsval liksom löften om transparens som hjälper köparna att göra medvetna val. För att vara relevant i dag krävs att företag låter konsumenterna följa deras hållbarhetsarbete - även om det innebär att ibland erkänna att man inte är perfekt.

Johanna Lissmats är produktchef på Kicks och har varit med och utvecklat kedjans hudvårdsmärke Skin Treat, som tillverkas i Stockholm med en hög andel naturliga ingredienser. I ansiktsserien blir den gröna färgen på kartongerna starkare ju högre naturligt innehåll produkter har.

– Vi såg att konsumenter eftersökte naturligt innehåll i produkterna och även transparens. Därför är det tydligt på förpackningarna hur högt naturligt innehåll det finns i produkten, säger Johanna.

Nyligen lanserades också hårvårdsmärket WeDo i Sverige. De kallar sig eko-etisk professionell hårvård, och har tagit hjälp av Wellas kemister för att skapa produkter som ger samma resultat som konventionella salongsprodukter utan avkall i hållbarhetsfrågan. Bland annat har de lanserat ett schampo i fast kakform som minskar både vatten- och plastförbrukningen, och till presslanseringen i Sverige reste teamet med tåg från södra Europa. Även här är full transparens A och O.

– Det är svårt eftersom hållbarhet aldrig är svart eller vitt, vilket gör det svårt för konsumenter att göra medvetna val. Därför ville vi göra WeDo så transparent som möjligt. Vi är inte perfekta, men vi gör det bästa vi kan utifrån det som industrin kan erbjuda i dag, säger Cecile Jolly, medgrundare av WeDo, och fortsätter:

– Tro aldrig att det inte finns något du kan göra för miljön. Som Dalai Lama sa: 'Om du tror att du är för liten för att påverka har du uppenbarligen aldrig haft en mygga i sängen.'

HÅLLBARA HJÄLTAR

Fenomenala produkter som respekterar både människa och miljö.

1. Djuprengörande hårbottenskrubb Solu sea salt scrub cleanser, Davines. Italienska Davines har haft hållbarhet och biologisk mångfald högt på agendan länge. Rengör och balanserar hårbotten med mineralrika salter. Mer info – köp här.

2. Hårserum Hydro hair serum, Mistik. Serum, oljor och andra glanselixir för håret innehåller ofta silikon - och i värsta fall så kallade cykliska silikoner - som tar tid för att brytas ner i naturen. Detta serum är helt växtbaserat och fuktbombar även det torraste hår. Mer info – köp här.

Foto: Beatrice Munn

3. Utredningsspray Detangle, WeDo. Proffsresultat med minsta möjliga antal naturliga ingredienser och med klimatsmarta förpackningar. Vi älskar sprayen som förvandlar håret till följsamt silke. Mer info – köp här.

4. Enzympeeling Bioactive rose gommage baby soft peel, Odacité. Ekolyxmärket Odacité är förvisso mer fokuserade på det omtvistade begreppet ”non-toxic beauty” än klimatavtryck, men är inte desto mindre härligt. Mer info – köp här.

5. Rengöringsgel Bio lemongrass balancing gel wash, Garnier. Tvärtemot vad många kanske tror så rankas franska skönhetsjätten L'Oréal högt på listor över företag med höga, hållbara ambitioner. Garniers bio-produkter är ekocertifierade, fairtrade, prisvärda och omslutna av fullt återvinningsbara förpackningar. Mer info – köp här.

6. Serum Sensitive replenish + smooth serum, Neal's Yard Remedies. Brittiska Neal's Yard har varit pionjärer inom hållbarhet. Nya Sensitiveserien strösslar kärlek över även de sprödaste hudtyper. Mer info – köp här.

7. Solskyddscrème Sublime skin color perfect spf 50, Comfort Zone. Skyddande, lätt tonad crème som jobbar på pigmenteringar och är klimatkompenserad. Mer info – köp här.

8. Multicrème Shea butter, The Body Shop. Djurrättspionjärerna The Body Shop blev nyligen B Corps-certifierade, vilket betyder att de klarar de högsta kraven för socialt och miljömässigt hållbarhetsarbete. Vi dyrkar det muiltifunktionella, community trade-odlade sheasmöret. Mer info – köp här.

9. Allroundcrème Skin food, Weleda. Över 75 procent av ekoflaggskeppet Weledas växtingredienser kommer från ekologiska odlingar. Kultprodukten Skin food (Victoria Beckham och Alicia Vikander är fans) är ett beprövat modeveckotrick. Mer info – köp här.

10. Duschgel Gel douche concentré bourbon vanilla, Yves Rocher. Mindre förpackning betyder mindre avfall, och med en ultrakoncentrerad formula bantar Yves Rocher ner plaståtgången med 50 procent. 

11. Hårinpackning Pulpe de figue radiance balm, L'Oréal Professionnel Source Essentielle. L'Oréals salongsmärke tickar alla boxar för modern hårvård - skyhögt naturligt innehåll, fritt från sulfater och silikoner samt i klimatsmarta förpackningar. Mer info – köp här.

12. Parfym Neon rose eau de parfum, Floral Street. Doftvärlden är ökänd för sina plastmättade emballage och flakonger där estetik överglänser eko och etik. Brittiska Floral Street gör sina boxar av nedbrytbart, återvinningsbart material. Mer info – köp här.

NÄRPRODUCERAT

Svensk skönhet är i världsklass - inte minst när det gäller hållbar medvetenhet. Här är fyra svensktillverkade, gröna favoriter att spana in.

13. Schampo Organic moisturizing gentle shampoo refill, Björn Axén. Återfuktande, ekologiskt schampo i klimatkompenserad och återvinningsbar refillpåse som innebär 80 procent mindre plast i förpackningen.

14. Kroppspeeling Birch ritual body scrub, Björk & Berries. Vi lovar - du blir beroende både av den skogiga doften och mjukheten som huden får tack vare finmalda korn från björkbark och ekologisk rapsolja.

15. Bodylotion Vanilla tangerine softening body lotion, Estelle & Thild. Eko-certifierat hudbalsam som bäddar in både kroppen, själen och samvetet i bomullsmjuk lycka.

16. Kroppsserum Skin perfection body elixir, Skin Treat. Aktiv, botanisk och prisvärd hudvård med minst 90 procent naturliga ingredienser, eko i den mån det går och lokalt tillverkat - ja tack.

4 STEG TILL EN HÅLLBAR RUTIN

Känns hållbarhet tungt och svårt? Inte alls! Med några enkla justeringar gör du dig fin utan att planeten lider pin.

1. HITTA DITT ”WHY”
Precis som när vi väljer råvaror i affären kan vi göra en mental prioriteringslista. Är det närproducerat, ekologiskt, klimatsmarta förpackningar, veganska ingredienser, schysta villkor för odlarna eller något annat som känns allra viktigast just nu?

”Definiera för dig själv vilka kriterier du själv associerar med begreppet hållbarhet och kolla därefter om varumärket du är intresserad av uppfyller dessa. Kombinera dina krav på hållbarhet med kraven du ställer på produkten - alltså resultaten den ska ge - och utgå från det”, säger Michael Löfgren.

2. HITTA ZEN I MINIMALISM
Det är lätt att falla för Instagrams fullmatade shelfies och koreanska megarutiner, men från klimatsynpunkt är bantning av den onödiga konsumtionen ett avgörande steg. Gör research innan du köper. Investera i produkter som du verkligen kommer att använda. Hellre några få, utvalda dyrgripar än ett överflöd av hyllvärmare som närmar sig bäst före-datum och därmed soptunnan i ilfart. Gjorde du ett felköp? Ge till en kompis i stället för att slänga.

3. SNÅLA, SORTERA OCH ÅTERVINN
Återvinn kartong och plast i badrummet, precis som i köket. Tomma sprayflaskor (aerosoler), nagellack, parfym, hårfärgningsmedel, hårborttagningsmedel och nagellacksremover räknas som farligt avfall och ska lämnas till en miljöstation. Flera av & Other Stories och Kicks butiker tar emot kosmetiskt avfall - kolla in deras hemsidor för aktuell info.

”Ta hand om vattenmiljön. Om det trots allt finns kvar produkt i förpackningen du ska slänga, tryck ut innehållet i hushållssoporna (brännbart), häll inte ut det i toaletten eller handfatet. Det är bättre för miljön att förbränna än att belasta vattenmiljön i onödan”, säger Johan Hellström, ägare av Björn Axén, och fortsätter:

”Använd inte för mycket produkt. När du använder ett kvalitetsschampo eller duschcrème räcker det att ta bara en liten mängd. Det är inte bara bättre för miljön, det är också bra för plånboken.”

4. SATSA PÅ REFILLER
Steget efter att återvinna och återanvända plast är att använda mindre av det från första början. Kanske har du redan slopat engångsartiklar som plastbestick, sugrör och lock på takeaway-latten? Majoriteten av alla skönhetsprodukter säljs i engångsförpackningar, men allt fler producenter erbjuder refill-lösningar. Body Shop öppnade nyligen en refill-bar för duschgeler i sin butik vid Bond Street i London, hos doftmärket Le Labo kan du fylla på din favoritparfym mot rabatt och Björn Axén erbjuder sedan i fjol sitt ekologiska schampo på refill. Även L'Occitane är i gång med refiller, och lyxmärken som Dior, Guerlain, Sensai och Lancôme erbjuder refill på utvalda produkter, bland annat Lancôme senaste Idôle-doft i världens tunnaste flaska.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande