Den föddes för att underlätta för människor att komma ut i naturen, men känns i dag lika självklar på stimmiga stadsgator som i stillsamt susande skogar. Vinnare av Guldknappen Accessoar 2018 är Fjällräven Kånken.

O

m du gick fram till hundra personer i vilken svensk stad som helst – eller kanske ännu hellre på valfri stig i skogen – och bad dem nämna sin mest använda, mest älskade eller varför inte mest ­praktiska väska, så är det troligt att en stor del av dem hade svarat samma sak: Kånken.

– Jag har nästan slutat förvånas över Kånken och hur den når ut på olika håll. Så att den nu vinner Guldknappen är oväntat – men ändå inte, säger Henrik Andersson som är Head of innovation and design på Fjällräven, företaget som ligger bakom den ikoniska ryggsäcken.

KÅNKEN

Märke: Fjällräven.

Född: 1978.

Designad av: Åke Nordin, Fjällrävens grundare.

Antal färger 2018: 43.

Åke Nordin, som grundade Fjällräven 1960 i Örnsköldsvik och designade signaturväskan Kånken för 40 år sedan, hade en tydlig drivkraft. Han ville göra det lättare för människor att ta sig ut i naturen, med hjälp av funktionella kläder och accessoarer, och inspirera andra till att tillbringa mer tid i skog och mark. Hans tanke var att om fler kommer ut i naturen vill fler också skydda och bevara den.

– Åke Nordin trodde mycket på produkter som han såg var bra, som han ville ha kvar i sortimentet över tid. Det är en anledning till att Kånken har funnits så länge och fortfarande är oförändrad. Det är en lekfull, enkel produkt som många tar till sig. Den är funktionell och enkel att använda och älska. För oss är det motsatsen till slit-och-släng.

guldknappen-accessoar-2018-vinnare

Foto: Josefin Bäckström

Fjällrävens klassiska ryggsäck Kånken är vinnare av Guldknappen Accessoar 2018! Ljuslila ryggsäck av vinylon, 899 kr, Fjällräven. Ljusgrå ryggsäck av vinylon, 899 kr, Fjällräven.

Henrik Andersson berättar att han köpte sin ­första Kånken när han var 14 år – och han använder den fortfarande. Han är förstås inte ensam om det. Eftersom designen inte förändras blir den heller ­aldrig omodern, även om den definitivt har blivit trendigare bland unga urbana kunder de senaste tio åren. Från coola butiker i New York till chica i Paris, alla vill sälja Kånken till sina kunder.

– Få dagsryggsäckar är så igenkännliga som ­Kånken. Du kan se en ryggsäck på 200 meters avstånd på stan, eller ana den fladdra förbi i ­ögonvrån, och ändå uppfatta att det är en Kånken.

Originalväskan som Åke Nordin ritade 1978 är utan tvekan en klassiker, men Kånken-sortimentet har utvecklats och nu finns exempelvis Re-Kånken (gjort av återvunna plast-flaskor), Kånken Essentials (accessoarer som kylväska, laptop-case och ­neccessär) och Mini-Kånken (en förskolefavorit för utflyktsdagar). I september lanserade Fjällräven och Acne Studios en samarbetskollektion, med några av företagets klassiker i ny skepnad.

– Det var en väldigt rolig och spännande process. Vi frågade oss vad Kånken kan vara, samtidigt som vi behöll det som är grundläggande för den.

Guldknappen fjallraven

Foto: Joel Rhodin

Så hur ser framtiden ut för Kånken? Ja, trogna kunder kan lita på att den kommer att förnyas med nya färger och fler syskon – och samtidigt fortsätta se ut precis som den alltid gjort.

– Vi försöker vårda den varsamt, men vi vill också låta den leva och utvecklas. Det roliga med Kånken är att många har haft något att säga om dess framtid och de flesta har haft fel, säger Henrik Andersson och tillägger:
– Men Kånken har oftast haft rätt.

Juryn för Guldknappen 2018 består av couture-designern Pär Engsheden, hovstylisten Tina Törnqvist, stylisten Niklas Berglind, Damernas Världs chefredaktör Martina Bonnier och Damernas Världs modechef Lisa Pettersson.

Juryns motivering:
”En svensk världskändis som står för hållbarhet i ordets sanna bemärkelse och visar att bra design är odödlig. Denna ikon har följt många svenskar genom livet, från första dagen på förskolan till vandringen i fjällen. Vi är stolta över att få hylla en ryggsäck som skrivit in sig i modehistorien. Fjällräven Kånken är vinnaren av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2018”.

NUVARANDE Här är vinnaren av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2018!
NÄSTA Chanel släpper exklusiv utgåva av klassikern N°5 – se förvandlingen här