Med en specialdesignad t-shirt, vars budskap bara kan läsas i speglar och selfies, vill designern Ida Klamborn och musikduon Icona Pop rikta ett stort "f*ck off" till orealistiska ideal i sociala medier.

N

ära en fjärdedel av unga tjejer får sämre självkänsla ju mer de använder sig av sociala medier och hela 60 procent tycker att andras liv verkar mer spännande än deras egna – en uppfattning de skapat sig genom sociala medier – visar en ny undersökning gjord av Länsförsäkringar. Dystra siffror som designern Ida Klamborn och popduon Icona Pop vill göra något åt genom att designa en t-shirt ihop.

– I sociala medier är det för mycket människor med perfekta leenden på perfekta platser. Det sätter en otrolig press, säger Caroline Hjelt i Icona Pop.

Foto: Fredrik Etoall

Caroline Hjelt och Aino Jawo i t-shirten ”MissLyckad”.

Med den specialdesignade t-shirten ”MissLyckad” vill trion belysa den negativa inverkan som sociala medier kan ha på ungdomars psykiska hälsa. Istället vill de uppmuntra alla till att trivas i sig själva och till att äga sin egen stil.

Spegelvänt selfie-budskap

T-shirten har ett spegelvänt budskap som kan bara läsas i en spegel eller om man tar en selfie. Budskapet ”Never alter your authenticity for approval. Alter the norm” är en påminnelse till bäraren att man är perfekt precis som man är och att det är normen som behöver förändras – inte en själv.

Foto: Fredrik Etoall

Caroline Hjelt, Aino Jawo, Ida Klamborn.

Tanken bakom t-shirtens design är att man ska kunna individualisera den efter sin egna stil:

– Alla ser olika ut och det är något jag älskar så mycket. Istället för att personen som bär plagget ska anpassa sig efter plagget, så ska plagget anpassa sig efter bäraren, förklarar Ida Klamborn.

Överskottet från försäljningen skänks till Friends och deras arbete med att stärka ungas självkänsla.