Virgil Abloh har tagit streetmodet till våra garderober, nu tar han även in det till våra hem. Snart släpps kanske årets mest hajpade inredningsamarbete mellan designern och IKEA, och först ut är en matta med trycket "Keep off".

Ä

r du ett fan av både mode, street och inredning har vi glada nyheter – snart släpps den första produkten ur samarbetet mellan Louis Vuitton-designern Virgil Abloh och IKEA, en grå vardagsrumsmatta med trycket ”Keep off”.

Först ut att få köpa mattan är danskarna, där den släpps redan den 5e april, tätt följt av Norge den 12 april, och den 2 maj i Sveriges Stockholms-, Göteborgs- och Malmö-butiker. Mattan säljs i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2995 kronor.

Virgil Abloh x ikea matta.

Mattan kommer att kosta 2995 kronor.

Virgil Abloh är känd som en av vår tids största modeprovokatörer. Den 38-årige designern från USA slog för bara några år sedan igenom som en storm från klar himmel med sitt streetstyle-fokuserade märke Off-White, grundat 2012. Off-Whites plagg kännetecknas tydligast av märkets logga, ”Off-White”, som prytt såväl sneakers som bälten och hoodies, men Virgil har även en uppenbar förtjusning i att leka med andra ord och meningar, alltid inom parenteser, och trycka dem på sina plagg.

LÄS MER: Svenska favoriterna Byredo och IKEA i nytt samarbete

25.M3PF1M

Foto: dpa picture alliance / Alamy/IBL

Off-White boots med trycket ”For walking”.

2018 utnämndes Virgil till kreativ direktör för modehuset Louis Vuitton herrmode, och gav därmed den street-influerade designen en ännu större plats på den internationella modescenen. Virgil har alltid designat för millenials, något han tar med sig i IKEA-samarbetet.

ikea-virgil

Virgil Abloh är kreativ direktör för Louis Vuitton herrmode och för egna märket Off-White.

Tanken bakom kollektionen är nämligen en ironisk vinkel gentemot många föräldrars överbeskyddande inställning till sina möbler.

– Jag ville ge ett ironiskt svar till typen av inredning där vardags-rummet bara är ett showroom, och inte en plats att leva. Den klassiska föräldra-attityden ”förstör inte möblerna” tror jag verkligen har påverkat hur unga ser på inredning i dag, säger Virgil i ett pressmeddelande.

Kollektionen består förutom den första mattan även av bland annat bord, stolar, en fåtölj och hyllor.

LÄS MER: Ikea släpper lyxigt guldkök – se bilderna