En modeikon har gått ur tiden. Damernas Världs och STYLEBY:s chefredaktör Jonna Bergh skriver om Chanels chefsdesigner Karl Lagerfeld.

jonna

Jonna Bergh.

N

är Karl Lagerfeld för första gången någonsin inte kom ut ur kulisserna och gick sitt varv på catwalken på i Paris efter Chanels haute couture-visning den 22 januari i år, så var det en föraning om det besked som idag lämnade en modevärld i sorg: Karl Lagerfeld har lämnat oss. Kaiser Karl var modevärldens mest kända modeskapare, även utanför modevärlden. Till och med de som är fullständigt ointresserade av mode känner förmodligen till, och skulle känna igen, honom. Håret i hästsvans, vit stärkt krage, svart kavaj, smala byxor, svarta skinnhandskar (hans mor hävdade att han hade fula händer, och Karl lyssnade på allt hans mor lärde honom) och solglasögon samt ofta katten Choupette på armen – gjorde honom till modevärldens egen seriefigur (något han tog fasta på i kommunikationen kring egna varumärket Karl Lagerfeld).

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av Choupette Lagerfeld (@choupettesdiary)

En stor designer, ja. En stor visionär, absolut. En karaktär, utan tvekan. Men Karl Lagerfeld går utanpå allt de där, han var som en vandrande symbol och reklampelare för modebranschen i all dess prakt – och elitism. Men han besatt förmågan att intressera – oavsett om du uppfattade honom som smart, rolig eller dryg. Han var en slagkraftig citatmaskin som slungade oneliners omkring sig vilka tydliggjorde att han absolut inte var det vi brukar kalla för politiskt korrekt (”The discussion of fur is childish.”), att han var begåvad med en stor dos humor (”Vanity is the healthiest thing in life.”), att han aldrig var helt nöjd med sitt arbete (”I’m a kind of fashion nymphomaniac who never gets an orgasm.”) och att han förstod hur modevärlden fungerar (”What I do Coco would have hated. The label has an image and it’s up to me to update it. I do what she never did. I had to find my mark. I had to go from what Chanel was to what it should be, could be, what it had been to something else.”)

Som designer var hans största tillgång att att han förstod sin samtid, Karl Lagerfeld var besatt av samtiden och framtiden – en förutsättning för att lyckas i en bransch som hungrar efter ungdom och nya idéer. Det är inte en tillfällighet att han var den som avfyrade skottet för designsamarbeten när han gjorde det allra första tillsammans med H&M hösten 2004. Själv befann jag mig i London då och köade länge för att köpa min svarta polotröja och min vita skjorta med hög, stärkt krage – att kunna köpa plagg från en ”riktig” designer till budgetpriser var en hisnande upplevelse. Naturligtvis var Karl Lagerfeld den som förstod impacten av ett sådant samarbete först av alla. Det byggde både honom själv och de varumärken han arbetade för. Han förstod också att ingen modern, ung människa bär ett enda märke från topp till tå – när vi gjorde en plåtning tillsammans med Chanel uppmanades moderedaktören således att blanda upp modehusets plagg med budgetplagg. Den uppmaningen var Chanel tämligen ensamma om, men självklart var det så otroligt rätt tänkt. Responsen från läsarna var enorm.

Karls tydliga persona har förmodligen gjort mer för att intressera människor för mode än Paris samlade utomhusreklam.

Karl Lagerfeld förstod också tidigt att framhålla sig själv som marknadsförare och talesperson, och det intressanta är att han inte bara blev det för de märken han representerade (Chanel, Fendi och Karl Lagerfeld) – utan för hela modebranschen. Karls tydliga persona har förmodligen gjort mer för att intressera människor för mode än Paris samlade utomhusreklam under det senaste året. När han tog över Chanel i början av 80-talet var märket så dammigt som det överhuvudtaget kunde bli – idag är det ett av världens mest lönsamma och välrenommerade modehus, och anledningen till det är just Karls förmåga att förstå vad samtiden vill ha – och hur man marknadsför det. När modellerna på Chanels visning för våren 2019 gick barfota och bar sina skor i handen sade självaste Anna Wintour, chefredaktör för amerikanska Vogue, att det var det tydligaste och mest underbara tecknet som visade att vi gick mot ett friare och lättsammare sinnesstämning och mode. Det Karl snappar upp i zeitgeist hamnar på catwalken för oss att bevittna – och dra slutsatser av.

När han tog över Chanel i början av 80-talet var märket så ohett som det överhuvudtaget kunde bli – idag är det världens mest lönsamma modehus

Med det sagt så har Karls vässade finger i luften möjligen varit lite trubbigare de senaste åren. Men han är förlåten, hälsan har svajat. När jag själv besökte Chanels couturevisning för ett tre år sedan var han i så dålig form att han var tvungen att bli ledd runt catwalken av sina premières d’atelier (chefssömmorskor) under defileringen  – men redan några månader efter struttade han piggt runt catwalken igen som om ålderdomen inte kom åt honom. Karl Lagerfeld hade kontrakt med Chanel på livstid och ända tills den 19 februari 2019, har det känts som om Chanel alltid skulle bossas av den karismatiske tysken med de smattrande citaten som fram till för ett par veckor sedan aldrig vikt ner sig. Karl Lagerfeld bemästrade konsten att väcka upp modehus från det döda. Själv kommer han inte att behöva den typen av behandling – han var en odödlig legend redan före sin bortgång. Nu tar Virginie Viard över Chanel, och då återstår bara frågan om vem som tar hand om Choupette.


LÄS OCKSÅ:

• 12 Chanel-visningar vi aldrig glömmer

• STYLEBY highlights: Elin Kling lär Karl Lagerfeld hur man hypnotiserar