9 saker som forskningen bevisat gör oss lyckligare – gör du redan dem?

Visste du att 13, 9 grader är den optimala temperaturen för att väcka våra lyckokänslor, att träning kickar igång endorfiner och att de som sover bättre har lättare att ta fram sina positiva minnen? Lycka är en av våra mest eftersträvansvärda känslor och något som snabbt kan förändra hela vår värld. Här är nio saker som studier visar enkelt kan öka vår lycka!

Du behöver inte ens genomföra resan, det viktiga är att planera den och ha den att se fram emot. Stuider visar nämligen att effekten av att veta att du har en resa att se fram emot sitter i i åtta veckor.

Bildkälla. 

Tiden vi spenderar med nära och kära är nära förknippat till våra lyckokänslor. Samtidigt är önskan om att ha spenderat mer tid med familj och vänner något som många ångrar mot slutet av sitt liv. Vad kan vara bättre än en uppmaning att vara mer med våra nära och kära?

Bildälla. 

20 minuter i friska luften kan göra underverk för dina lyckokänslor. En stor studie i England visade att en stund utomhus sätter igång lyckokänslorna, de optimala förutsättningarna för testpersonerna var en solig stund på en plats nära havet i 13,9 graders värme. Vårvädret just nu ger med andra ord optimala förutsättningar.

Bildkälla.

De positiva hälsoeffekterna av träning är många, men visste du även att träning hjälper mot depressioner? Träningen kickar igång vår hjärna och gör att fler endorfiner släpps ut i kroppen. Studier vid University of Illinoi visade att det räckte med 20 minuters promenad för att kunna se en märkbar skillnad.

Bildkälla.

Att sömn är bra för oss är knappast en nyhet, men visste du att studier visar att de som lider av sömnbrist har svårare att minnas lyckliga stunder och snarare drar sig till minnes de tragiska?

Bildkälla.

Att ett leende snabbt gör att vi mår bättre är inte så konstigt, leendet aktiverar små musklerna i ansiktet som snabbt skickar signaler till hjärnans hälsocentrum. Studier visar även att ett leende smittar av sig, och vad kan vara härligare än att dela din lycka med andra!

Bildkälla. 

Att hjälpa andra är ett enkelt sätt att snabbt göra både dig själv och någon annan lyckligare. Studier visar att du får lyckokänslor direkt efter att du hjälpt någon annan, känslor som ökar sannolikheten för att du snart hjälper någon igen!

Bildkälla.

I en studie med 16 personer visade det sig att de som utövat meditation och mindfullness fått ökad stimulans i den del av hjärnan som berör empati och aktiviteten i de delar som handlar om stress hade minskat. Dubbel vinst!

Bildkälla.

Att vara medveten om vad man har och tacksam över det är en enkel men ack så effektiv del i lyckohjulet. I ett test fick personer skriva upp vilka små saker de var tacksamma över varje dag, och det ökade deras lycka.

Bildkälla.

DU KANSKE ÄVEN VILL LÄSA:

Vill du läsa mer om lycka? Ta de en titt i den här artikeln om lycka som delats 56 000 tusen gånger.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!