Bloggarnas frammarsch i modevärlden

Ämnen i artikel:

Superbloggaren Elin Kling har inte bara en internationellt erkänd modeblogg och har designat en kollektion för H&M, hon har också en egen tidning (Styleby) och ett eget klädmärke på gång. Hon är världens nya it-girl och stylade i veckan Tibis visning under New York Fashion week. Hon är en av alla de modebloggare som just nu kastar sig in i nya branscher.

Listan över bloggare som använder bloggen som språngbräda för andra karriärer kan göras lång: Isabella "Blondinbella" Löwengrip skriver böcker om självförtroende, har det egna märket Classified och tidningen Egoboost. Dessutom ska hon bli Malou von Sivers sidekick i TV4:s program "Efter tio". Modellande bloggaren Kenza designar skor, kläder och smycken för Jofama, Wildflower och Guldfynd, och är dessutom programledare för "Modelljakten" på Kanal5.

Det tar inte slut där, bloggaren Caroline Blomst, ingår i det bloggande dreamteam som har designat en kollektion för Six London och Farfetch.com (släpps i november). Dessutom startar hon nu magasinet C Mode som är ett digitalt mode­magasin för surfplattan.

Även utanför Sveriges gränser händer det grejer i bloggosfären. Streetstylebloggaren Garance Doré plåtar Chloés kampanj för deras kommande resortkollektion och underbarnet Tavi Gevinson sägs ha långt gångna planer på att släppa ett webbaserat magasin.

Vad tycker du om bloggarnas frammarsch i modevärlden?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!