Årets mest otippade kollektion? Ikea och Louis Vuitton-designer i samarbete

Foto: Istock/Ikea

Virgil Abloh har tagit streetmodet till våra garderober, nu tar han även in det till våra hem. Läs allt om kanske årets mest hajpade inredningssamarbete mellan designern och svenska Ikea.

Ämnen i artikel:

Är du ett fan av både mode, street och inredning har vi glada nyheter – tiden är kommen för släppet av samarbetskollektionen mellan Louis Vuitton-designern Virgil Abloh och Ikea (1 november).

Första produkten från kollektionen släpptes redan i maj, en matta med trycket ”Keep off”, som sålde slut på direkten.

Mattan kostade 2995 kronor.

Nu är det alltså dags för resten av möblerna som bland annat är en stol, ett bord, en säng, ett vitrinskåp och inredningsdetaljer som en tavla och en väggklocka.

Virgil Abloh x Ikea – se kollektionen ”Markerad” här

Foto: Ikea / damernas värld

Bord, 2 695 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Stol, 1 195 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Vitrinskåp, 1 795 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Bakbelyst tavla, 699 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Kasse, 99 kronor.

Foto: Guy Russell/Ikea / damernas värld

Dagbädd med klädsel och resårmadrass, 3 865 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Väggklocka, 299 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Matta, 599 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Matta, 1 295 kronor.

Foto: Ikea / Damernas Värld

Spegel, 1 495 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Påslakan och örngott, 249 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Verktygsset, 99 kronor.

Foto: Ikea / damernas värld

Kollektionen ”Markerad” i sin helhet.

LÄS MER: Spana in fiskarhattarna gjorda av Ikeas ikoniska kasse 

Virgil Abloh är känd som en av vår tids största modeprovokatörer. Den 39-årige designern från USA slog för bara några år sedan igenom som en storm från klar himmel med sitt streetstyle-fokuserade märke Off-White, grundat 2012. Off-Whites plagg kännetecknas tydligast av märkets logga, "Off-White", som prytt såväl sneakers som bälten och hoodies, men Virgil har även en uppenbar förtjusning i att leka med andra ord och meningar, alltid inom parenteser, och trycka dem på sina plagg.

Virgil Abloh är kreativ direktör för Louis Vuitton herrmode och för egna märket Off-White.

2018 utnämndes Virgil Abloh till kreativ direktör för modehuset Louis Vuitton herrmode, och gav därmed den street-influerade designen en ännu större plats på den internationella modescenen. Virgil Abloh har alltid designat för millenials, något han tar med sig i Ikea-samarbetet.

Tanken bakom kollektionen är nämligen en ironisk vinkel gentemot många föräldrars överbeskyddande inställning till sina möbler.

– Jag ville ge ett ironiskt svar till typen av inredning där vardags-rummet bara är ett showroom, och inte en plats att leva. Den klassiska föräldra-attityden ”förstör inte möblerna” tror jag verkligen har påverkat hur unga ser på inredning i dag, säger Virgil Abloh i ett pressmeddelande.

Psst... Vill du lära dig mer om Virgil? Läs 5 fakta alla bör veta om honom här

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!