Digitala experten: 5 sätt mode kommer att förändras på i framtiden

Foto: IBL

Mode är i ständig förändring som speglas av samhällets utveckling. Hur kommer det att förändras i framtiden? Den digitala experten Judith Wolst spanar in i framtiden och avslöjar ett och annat om våra framtida modevanor.

Ämnen i artikel:

Judith Wolst

 är digital strateg, entreprenör, föreläsare och författare. Hon har jobbat med internet sedan 2005 och är i grunden civilekonom. Nu släpper hon sin bok Digital Panik – få koll på läget som handlar om digitalisering, hur den påverkar oss och hur vi kan använda all digitala nyheter istället för att oroas av dem.

För Damernas Värld delar Judith med sig av fem spaningar på hur modet och teknologin kommer att samarbeta framöver.

1. Modellerna försvinner

Judith Wolst är digital strateg, entreprenör, föreläsare och författare.

Judith berättar att fotomodellyrket med 98 % sannolikhet är borta inom 15 år. Det är Stiftelsen för Strategisk forskning i Sverige som har förutspått att fotomodell är ett av de yrken som är mest troligt att ersättas av tekniken. Däremot kommer modeller som går modevisningar att finnas kvar. Men fotograferingar av en klänning som ska upp på en e-handel kommer att försvinna och med största sannolikhet göras digitalt framöver. Även i tidningar är det troligt att vi ser färre människor som visar upp kläder. Kanske kommer vi i framtiden att se modeller i ett magasin som en kvalitetsstämpel!

Vad gäller modevisningarna så tror Judith att de kommer att finns kvar ungefär i sin nuvarande form. Detta eftersom att vi kommer att uppskatta upplevelser mer och mer. Att gå på en musikkonsert eller en traditionell modevisning kommer att öka i värde. Tvärtom kanske vi kommer att se fler extravaganta modevisningar!

2. Kläder hjälper oss att må bättre

Kläder kommer att bli ett allt viktigare redskap för att signalera vår identitet i framtiden. Så kallade ”smarta” plagg som exempelvis mäter hur många steg vi tar eller hur många timmar vi sover tror Judith kommer bli vardag. Det finns projekt som utvecklar bh:ar med chip i som kan spåra förändringar i brösten och varna oss om det finns risk för bröstcancer. Andra projekt jobbar på att ta fram kläder till äldrevården som mäter hjärtat.

Judith menar att tekniken i framtiden blir ett verktyg för att vi ska må bra och att kläder då är ett naturligt och tacksamt sätt att implementera sådant i. Plagg kommer i framtiden även att lösa problem åt oss, inte endast vara snygga och praktiska på det sätt vi är vana vid.

Foto: IBL

Drönare visade upp Dolce & Gabbanas AW18-väskor på catwalken.

3. Drönare levererar paket

Att drönare skulle fortsätta användas i modevisningar, som Dolce & Gabbana gjorde i februari 2018, tror inte Judith på. Däremot tror hon att drönare kan komma att förändra hur vi shoppar på nätet. Att gå till ett postombud och hämta sina paket kommer nog inte vara aktuellt om 10 år tror Judith, snarare då att drönare levererar paketen till oss.

4. Vi blir mer selektiva när vi shoppar

Även upplevelsen när vi shoppar kommer att bli allt viktigare för oss. Judith gissar på att vi i framtiden kommer att skilja på ”rationell” och ”emotionell” shopping. Det vardagliga som bara ska handlas (som exempelvis mjölk och nya regnbyxor till våra barn) kommer vi allt mer att göra online. Och snart kanske också låta AI (artificiell intelligens) sköta sådana inköp åt oss.

Däremot tror Judith att de mer emotionella köpen, kläder som vi vill ha och inte behöver av rent praktiska skäl, kommer att ske på ett annat sätt. Dels genom allt bättre butiksupplevelser på nätet, men också genom att fortsätta göra våra inköp i den klassiska fysiska affären. Men även där kommer vi att vilja ha en upplevelse. De fysiska butikerna behöver fortsätta utvecklas och exempelvis koncept där mat, musik och mode möts kommer bli allt vanligare.

5. En mer transparent modeindustri

Judiths spaningar visar att vi framöver kommer att bli mer medvetna kring hållbarhet och kommer att göra färre, men mer genomtänkta, inköp som vi lägger mer pengar på. Digitaliseringen bidrar till att världen blir mer transparent och att konsumenten får mer insyn i modeindustrin, vilket kommer att leda till att vi hellre lägger pengar på plagg som är socialt- och ekologisk hållbara.

Judith tillägger att 3D-printers troligtvis inte kommer vara något som alla har tillgång till, men att maskinen kan förändra modeindustrin. Ett märke kan istället för att producera sina kläder i en fabrik i ett annat land ha 3D-printers i Sverige och på så sätt ha full kontroll över sin produktion. Detta kan också leda till en mer transparent modevärld.

LÄS MER: Drönare på catwalken och "smarta" klänningar – 5 gånger mode har mött teknologi

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!