Prisade formgivaren Ingegerd Råman har återvänt till Orrefors för att skapa en ny kollektion.
Prisade formgivaren Ingegerd Råman har återvänt till Orrefors för att skapa en ny kollektion. Foto: Ragnar Ómarsson

Ingegerd Råman gör ny kollektion för Orrefors

Prisade formgivaren Ingegerd Råman har skapat vackra, funktionella och tidlösa föremål i keramik och glas sedan sent 1960-tal. Nu är hon tillbaka med en ny kollektion för Orrefors.

Ingegerd Råmans skapelser gör inget väsen av sig. Ändå talar de med en tydlig röst och tar en självklar plats i miljön de befinner sig. Oavsett om det är på köksbordet i hyreslägenheten eller på Nationalmuseum. Nu har en av våra främsta formgivare återvänt till Orrefors för att ta fram en ny kollektion med tidlösa föremål. När Damernas Värld ringer upp svarar hon i huset utanför Ystad.

– Solen tittade precis fram! Vi har haft det väldigt grått, mörkt och regnigt länge. Naturen har varit i samma sinnesstämning som oss människor, men nu ljusnar det.

Ingegerd Råman drar ifrån i stället för att lägga till i sin formgivning. Foto: Ragnar Omarsson / Orrefors

Hur känns det att vara tillbaka på Orrefors?
– Jätteroligt. Nytt, annorlunda och spännande. Glaset som material är svårt att skilja sig ifrån.

LÄS MER: Så inreder du med konst – vackrare hem med proffsens knep 

Ingegerd Råman: ”Jag gör funktionella föremål med skönhet”

 Du har sagt att ”En burk med lock är en burk med lock. Men det måste finnas värme, tanke, idé och poesi bakom”. Berätta lite om poesin bakom cylindrarna Cut in number som du nu skapat?
– Det handlar om närvaro, material och en tydlig värme, en känsla av en avsändare. Glas är otroligt poetiskt, det finns och det finns inte … Jag vill att folk ska uppleva glaset så som jag ser det – förunderligt. Jag gör alltid funktionella föremål som också har skönhet, är lätta att producera och värda sin peng.

Glascylindrarna Cut in number, av Ingegerd Råman för Orrefors. Foto: Ragnar Ómarsson

Du gillar slipat glas – som i dina nya cylindrar?
– Ja, det slipade skäret bryter ljuset på ett så vackert sätt. Dessutom har en yngre generation nyupptäckt slipat glas, och det finns en helt annan förståelse än när jag började på 1960-talet. Plötsligt älskar unga människor glas av den typ min mormor hade, det är underbart.

Berätta om ljusstaken Lumiere.
– Den har jag blivit alldeles förälskad i, ibland överraskar man sig själv med något som man blir extra fäst vid. Lumiere är väldigt naken, och silver och glas gifter sig så vackert. Det finns en förtröstan i levande ljus när mörkret kommer närmare, nu mer än någonsin.

Ljustaken Lumiere i glas och silver, av Ingegerd Råman för Orrefors. Foto: Ragnar Ómarsson

Hur skulle du själv beskriva den typiska ”Råmanestetiken”?
– Jag drar ifrån i stället för att lägga till, avstår allt som inte känns nödvändigt tills bara det viktigaste finns kvar. Millimetern är min dekoration. Som i Lumiere – det finns en märkvärdig balans mellan metallen och glaset där. Eftersom jag bara skapar sådant jag själv skulle vilja ha ligger varje föremål väldigt nära mig som person. Så kanske är min estetik en känsla.

Ingegerd Råman om inspiration och nyfikenhet

Varifrån kommer din inspiration?
– Jag kan inte säga det, inspiration kommer ofta från vad som helst. Det kan vara ett möte, en färg … Man måste alltid vara nyfiken, för så länge man är på väg har man chansen att upptäcka och inspireras.

LÄS MER: Vackra krukor som lyfter din inredning 

Wilhelm Wagenfelds formgivning har jag känt glädje inför. Men det handlar mer om förtröstan än inspiration – att veta att det går att skapa skönhet och enkelhet. Och jag tycker mycket om Ingeborg Lundins och Gerda Strömbergs sätt att förhålla sig till glas. 

Lampan WA 24 av Willhelm Wagenfeld.

Hur blev funktion är så centralt för dig?
– Det är ganska enkelt, jag började jobba 1968 och då skulle man absolut inte göra några onödiga saker. Med funktion kan man inte fuska, det måste fungera – även om skönhet också är viktigt. Det behövs en balans mellan de två.

Jag har fler saker av andra formgivare än av mig själv hemma

Vad köper du till ditt eget hem?
– Mitt hem är nästan tomt, haha. Jag och min man har aldrig haft problem med att avstå från någonting. Men jag har fler saker av andra formgivare än av mig själv. Per B Sundberg till exempel, som rör sig i gränslandet mellan konst och prydnad. Det senaste jag köpte var en skulptur av Lars Olof Loeld, den är som ett väsen som övervakar mig och ger mycket energi.

Ingeborg Råman-favoriten Pond finns åter i produktion hos Orrefors. Foto: Ragnar Omarsson / Orrefors

Orrefors har också plockat fram en av dina egna favoriter ur arkivet – serveringsfaten Pond.
– När jag för 20 år sedan visade mina skisser till Pondserien, sa alla att det inte skulle gå: ”Det går inte att göra centrifugerat glas ovalt. Många har försökt före dig och misslyckats.” Så det tog ett år innan jag fick prova att göra ett av faten – och det fungerade! 

– Men ändå dröjde det innan jag fick försöka med de andra faten. Alla trodde att det bara var en lycklig slump att det hade gått bra. Men det visade sig att det gick och jag är väldigt lycklig över att de finns i produktion igen. De är tidlösa och känns lika aktuella nu som för 20 år sedan. 

LÄS MER: Monica Förster designar för Georg Jensen: ”Jag vill ge en förhöjd känsla” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + solskydd & necessär för endast 199 kr. Köp nu!