Befinner du dig i Stockholm innan 8 december, bege dig till Liljevalchs och se Helene Billgrens utställning faran är över (ja, med litet ”f”).
– Det är en retrospektiv utställning, det vill säga att jag visar både gamla godingar och nya verk blandat, berättar Helene.
Titeln anspelar på en liten teckning Helene ställde ut på sin första elevutställning på Valands Konsthögskola 1983, som så ofta med en kvinna i huvudrollen (”Hon satt lugnt och fridfullt i naturen”).
Jag gillar Gucci för att det handlar väldigt mycket om att kombinera och skapa en helhet – precis som i konsten
– Jag har omedveten om den titeln jobbat med det temat – att efter katastrofer springa ifrån och titta på långt håll, säger Helene, och inflikar att hennes 100 sämsta teckningar hänger i Liljevalchs tak som ihopknycklade bollar.
LÄS OCKSÅ: Katarina Ericsson Wärn: ”Höjden av lyx är att inte ha någon väska”
Helenes gardrob är även den snudd på ett konstverk i sig. Hon kallar sin stil ”Gucci light”.
– Jag gillar Gucci för att det handlar väldigt mycket om att kombinera och skapa en helhet – precis som i konsten.
Jag tycker om att klä mig i både färg och svart nu för tiden. Men om jag skulle gå på fest skulle jag nog inte bära helsvart. Den här dräkten är jättesnygg!
Dräkt från Rodebjer. Läs mer och köp här.
Jag använder mest eyeliner och har köpt samma märke i alla år.
Glossy eyeliner i färgen dark brown från Isadora. Läs mer och köp här.
En blå 70-talskostym i gabardin, en kritvit klänning från 40-talet och mina Dolce & Gabbana-örhängen tillhör favoriterna i min garderob. Allt är vintagefynd.
Litografin är inspirerad av Andy Warhol och gjordes när jag gick på Valands Konsthögskola. Fotograf är Ernst Billgren och den är med på utställningen.
En av tavlorna som ingår i utställningen är Fröken Regnbåge sitter i himlen för att hon har satt en nöt i halsen. Hon var en snäll flicka, det förstår man av pepparkakan. Allt är lite smutsigt då det är föroreningar i luften.
LÄS OCKSÅ: Eva Röse: ”Jag vill göra revolution mot överkonsumtion”