Hon har länge varit en av de skådespelare som kallats ”Hollywood-svenskar” – men sedan i somras är det slut med det. Tillsammans med engelske pojkvännen Chris har Katia Winter lämnat USA och är på väg att skaffa ett boende någonstans utanför London.
– Det är skönt att komma ifrån LA, man lever i en bubbla där, man träffar bara människor i industrin, det enda man talar om är film, säger Katia.
Ändå är det för att tala om film som vi träffas på Melanders Fisk i Söderhallarna i Stockholm. Hit har Katia kommit från den lilla gård hon köpt strax utanför Stockholm. För det där med ”på väg till London” stämmer precis – den pågående coronapandemin har gjort att hon och Chris har fastnat i Sverige. Just nu kan de inte resa till England, de kan inte köpa något boende där, Katia kan inte börja söka ny agent och därmed arbete i den engelska filmindustrin. Möblerna från deras tidigare boende i LA befinner sig i limbo.
Nya storfilmen framflyttad av corona
En annan effekt av pandemin är att premiären av den svenska filmen Ur spår!, där Katia gör sin första huvudroll i en stor svensk filmproduktion, har skjutits på framtiden och i stället för att ha premiär nu i början av 2021 ser den ut att dyka upp först om ett år. Efter att under många år mest arbetat i USA har Katia under det senaste året gjort roller i svenska tv-serier som Hamilton och Solsidan, och dramakomedin Ur spår! (av Mårten Klingberg som senast gjorde den hyllade Min pappa Marianne) var tänkt att presentera henne för en större svensk publik.
Men det får som sagt vänta, som så mycket annat. Katia är å andra sidan van vid att saker inte blir som hon planerat. Det positiva med det är att nya dörrar tenderar att öppnas när andra stängs, vilket kan leda livet in på helt oanade och spännande vägar.
Man lever i en bubbla i Los Angeles, det enda man talar om är film
En gång drömde Katia om att bli polis, men eftersom hon inte hade åldern inne att söka till polisskolan blev det i snabb takt high school i New York, teaterstudier i London, och efter en tid hemma i Sverige igen flytt först till New York, sedan till LA.
–Jag hade tänkt ge det två år, men jag blev kvar. Jag fick jobb ganska fort och har jobbat konstant, med uppehåll några månader här och där.
Metoo-effekt i Hollwyood
Vi talar om metoo-rörelsen och Hollywood. Katia säger att om hon blivit sexuellt trakasserad har det varit mer i vanliga livet än i filmbranschen.
– Det är klart jag mött sexistiska personer, men numera har vi ju fått mer luft att säga ifrån.
– Metoo märks mycket på förändringen när det gäller sex- och nakenscener. Nu klipper man hellre än visar för mycket. Jag behandlar sådana scener som stuntscener: man repar utan att ha närkontakt och ofta med hjälp av en intimitets-koordinator. Det är alltid lite nervöst inför sådana scener, och ofta är killarna mer nervösa. Men finns det koreografi så funkar det.
Hon tycker mycket om kampsport och skulle gärna använda sina kunskaper mer på film.
– Jag får tjata mig till det, ”kan inte jag också få slåss?”. Jag älskar att jobba med stuntkoreografi.
Drömmen: spela svensk tv-polis
Hon har ett par svenska projekt som hon diskuterar och hoppas så snart som möjligt få en engelsk agent för att kunna söka jobb i England. Och med tanke på drömjobbet som tonåring och längtan efter att få göra actionscener är det inte svårt att gissa vad hon vill spela.
– Polis. Men en skandinavisk eller brittisk polis. I USA har dom kvinnliga poliserna på tv och film läppglans och högklackat.
Hon berättar om en audition hon gjorde för en roll som läkare i en krigszon. Hon kom till det mötet osminkad och vardaglig.
– Min agent ringde efteråt och sa ”dom vill att du kommer tillbaka, men då vill dom att du har höga klackar och är sminkad”.