Stor intervju med Gretas Josefine Olsson

Kvinnliga plagg i tidlösa modeller. Josefine Olsson, kvinnan bakom märket Greta, designar plagg som ska vara sköna att bära till vardags såväl som till fest. Hennes passion  får nu en mäktig belöning – stort grattis till Guldknappen Läsarnas pris 2012.

Av: Annika Bergson
Foto: Camilla Svensk

Vem kan motstå en klänning i tjockt, härligt siden? Inte är det så konstigt att folket visar sin kärlek till modemärket Greta genom att rösta fram det som vinnare av Guldknappen Läsarnas pris 2012.
För Josefine Olsson, som tillsammans med svägerskan Hanna Olsson ligger bakom det Peking-baserade märket, var det ändå en smula chockartat.

– Jag är väldigt, väldigt stolt. Det är helt otroligt, säger hon.

Josefine Olsson är tillfälligt hemma i Sverige och på väg till England, där märket ska lanseras på lite bredare front än hittills. För nu ska Greta ut i världen.

Det har gått fort för Greta. Hösten 2010 kom den första riktiga kollektionen, med i huvudsak klänningar och blusar av en tjock, härlig sidencrèpe. I dag har kollektionerna utökats med toppar, långbyxor, bikini, brudklänningar och tärnklänningar för barn. I höstens kollektion ingår dessutom ytterplagg, välskräddade kappor av kashmir.Raka, enkla och tidlösa – så kan man karaktärisera Greta-plaggen. Förvisso har de kommit i glassiga färger men mer utspejsat än prickigt blir det inte.

– Prickar älskar man eller hatar, tror jag, säger Josefine Olsson. Jag är förälskad i prickigt och gör alltid  två, tre olika prickiga blusar och klänningar, bland annat en knytblus. Folk har tyckt att det är ganska tantigt, men när filmen om Margaret Thatcher kom ökade vår försäljning av knytblusar.

Själv tror hon att en förklaring till framgången med varumärket Greta är att alla kan ha plaggen. Klänningarna är generösa och man kan använda dem med eller utan skärp, skapa sin egen variant. Här behövs aldrig några dragkedjor, utom på en mycket smal ärm.

– Det känns så fantastiskt att bara kunna slänga klänningen över huvudet, man behöver ingen hjälp, säger Josefine Olsson. Jag ville göra något klassiskt som kan följa med i många år. Det ska vara plagg som man känner igen, och som passar alla åldersgrupper, det är viktigt. Äldre kunder är väldigt intresserade av fina material, att plaggen faller snyggt och inte tappar färg. Vi har en stor del arbetande kvinnor som använder våra plagg på jobbet och kan gå direkt på en middag utan att känna sig jätteformella.

– I framtiden skulle jag vilja experimentera mer med mönster, med blockfärger och kontrastfärger. Men man måste vara trogen sin kund och inte sväva ut för mycket. Hela idén bakom konceptet är att det aldrig kommer att bli något annat. Man ser ofta hos många varumärken att de hela tiden måste försöka förnya sig. Varje år ändras stilarna så mycket, och säsongerna blir kortare och kortare. Min dröm är att gå helt säsongslöst med märket, säger Josefine Olsson.

Men hur märker man då att det kommit en ny kollektion?

– Vi jobbar med tre bassilhuetter och har två, tre modeller som följer med. Vi finjusterar, ändrar en ärm så den blir kortare eller längre, gör kanske klänningen lite smalare, lägger till ett skärp, ett smalare eller bredare.

Höstens kollektion visar lite mer vågade urringningar och förutom ytterplagg kommer fler långklänningar. Färgerna är dämpade i jordiga toner som oliv, nougatbrunt, rostrött, pumpa. Och så Josefine Olssons favoritfärg mörkblått.

– Många har inte vågat ha färg innan och tycker att det är svåra färger när de ser plaggen på galgen. Men när de väl provar är det så enkelt. Och de blir så glada för de får sådan uppmärksamhet i de här enkla små klänningarna.

Medan svägerskan Hanna Olsson tar hand om produktionen och är helt stationerad i Kina är Josefine Olsson designern och ansiktet utåt. Hon är utbildad i USA och har tidigare jobbat med pr och mode men hade velat starta ett eget märke länge.

– Jag har varit galen i mode hela tiden och det har varit i tankarna i princip hela mitt liv. Men det var svårt att ta steget och våga. Jag hade turen att jag kom till Kina och insåg hur mycket enklare det är att göra en sådan här sak om man är på plats. För kreativiteten är det mycket enklare, man kan utveckla idén direkt. 

Än så länge är det ett litet team som jobbar med Greta, bara fyra personer och en mönsterkonstruktör i Kina. Hittills har Greta sålt mycket i Norge och man ska som sagt satsa mer i England och även i Tyskland. Och i Hongkong.

– Kina är en så intressant marknad. Och de älskar Skandinavien. Men vi måste ta det lite lugnt, det är bättre att jobba sig djupt ner i en marknad än att dutta lite överallt i världen. Det blir alltid problem med produktionen om man är liten och blir stor för snabbt, säger Josefine Olsson. 

Josefine OlssonÅlder: 36 år.
Bor: I Peking och Stockholm.
Familj: Dottern Alma, 5 år, pojkvän.
Aktuell: Som vinnare av Guldknappen Läsarnas pris 2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!