Artikeln innehåller annonslänkar

Foto: Weronika Bela

Konstnären Elin Krönström skapar kvinnokonst exklusivt för Damernas Världs läsare!

Åtta exklusiva konstverk baserade på bilder ur Damernas Världs 80-åriga historia – men med ett modernt anslag. Konstnären Elin Krönströms kvinnokonst speglar kvinnor då, och i dag. Nu kan de pryda just ditt hem.
Konstnären och designern Elin Krönström med konstverken hon skapat för Damernas Värld.

Elin Krönström är illustratören och skodesignern vars konstverk av kvinnor fått stor uppmärksamhet och älskas av allt från stilfulla modetjejer till färgstarka kulturtanter – och alla däremellan. Elin är speciellt intresserad av kvinnokroppen och den kraft den förmedlar – och som hon själv lyckas visa med endast de viktigaste böljande linjerna. 

Vad är det som är så speciellt med att måla kvinnokroppen – det är ett återkommande motiv hos dig?

– Jag jobbar som modedesigner på dagtid, så för mig är att teckna nakenhet på fritiden ett sätt att slappna av, förstå kroppen, se formerna som är själva grunden till allt, samt att skapa något tidlöst. Kläder och skor är alltid daterat medan kroppen är tidlös även om 100 år. Att jag tecknar nästan uteslutande kvinnor är delvis för att formerna är mina egna och jag kan relatera till dem, men också för att jag gillar att uttrycka mina känslor och beskriva det vardagliga livet. Och jag vill att andra kvinnor ska känna igen sig i teckningarna och hoppas att de ska känna sig stärkta när de ser dem.

LÄS ÄVEN: Här ser du samtliga av Elins Krönströms konstverk för Damernas Värld hos Noa Gallery.  

Du ombads ha Damernas Världs 80 år som grund för dina konstverk. Hur tolkade du det?

– Jag har tolkat poser från Damernas Världs reportage, en pose till varje årtionde, vilket har resulterat i åtta stycken illustrationer, en hyllning till varje årtionde. Under arbetet fick jag tillgång till Damernas Världs arkiv, vilken guldgruva och så fantastiskt att få ta del av!

Konstnären och designern Elin Krönström har gjort exklusiva motiv för Damernas Värld. Foto: Weronika Bela
Jag vill förmedla känslor som andra kan relatera till. Jag vill att mottagaren ska kunna känna igen sig.

Vad upplevde du som typiskt för varje decennium?

– Under 40-talet är det mycket husmorstips och cocktailklänningar, medan under 50- pratas mer om familjen, barn-tips och innehåller kläder som passar ett aktivt familjeliv. På 60-talet är allt galet färgglatt, glada ansikten och mer fokus på kvinnors egna intressen och ha kul. 70-talet handlade mycket om jämställdhetsfrågor och 80-talet mer om utseende och lyx. 90-talet var mycket mer minimalistiskt med kavajer och androgyna poser. På 00-talet fanns fler reportage med backstagebilder från modevisningar och det fanns en känsla av att det pratades mer om dem som designar kläderna. 10-talet är svårare att beskriva eftersom det är nära, men det känns som att det är inspirerats av vår samtid och som att modereportagen är mer påkostade, kreativa och har samma kvalitet som internationellt stora modemagasin.

Fanns det någon tanke som infann sig när du gick igenom DV:s nummer?

– Det som var genomgående mest tydligt när jag gick igenom tidningarna från 40-talet och framåt är att kvinnans frigörelse inte alltid går spikrakt framåt. På 40-talet inspirerades jag av ett reportage som handlade om att visa positioner till att träna inför skidsemestern, den illustrationen heter ”Work out”, det handlade om att känna sig stark och att ha en frisk kropp för sin egen skull. Medan under 80- och 90-talet handlade mer om att träna för att få en snygg kropp att visa upp för andra. Det var en intressant insikt.

Vilken teknik använder du?

– Jag tecknar alltid med blyerts först, sen går jag i antingen med en posca marker pen och använder en som är så likt kleinblå som möjligt. Posca marker pens används ofta av sådana som håller på med street art och har magiskt pigment. Jag gör få och snabba linjer och stannar oftast där. Sen fyller jag kanske på med akvarellfärg och akvarellpenna för att få ett djup i bilden. Det får gärna kännas lite stökigt som möter superminimalistiskt med så få linjer som möjligt.

Vad vill du att mottagaren ska känna?

– Jag vill förmedla känslor som andra kan relatera till. Jag vill att mottagaren ska kunna känna igen sig.

 

ELIN OM KONSTVERKEN

Work Out

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET WORK OUT (40-TAL):
– Inspirerad av ett träningsreportage där en kvinna tränade inför skidsemestern. Titeln är inspirerad av reportaget, men uppdaterad till nutid med gym som referens.
Läs mer och köp här

Fre

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET FREE (50-TAL):
– Inspirerad av ett magasinsomslag där en kvinna sträcker ut armarna rakt ut och upp i luften. Titeln handlar om att känna sig fri och att älska sig själv.
Läs mer och köp här.

Don’t look back 

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET DON'T LOOK BACK (60-TAL):
– Inspirerad av ett aftonklänningsreportage. Titeln handlar om att blicka framåt och strunta i det gamla – även om det kan vara bra att dra lärdom av tidigare händelser …  
Läs mer och köp här.

 

We’re in this together 

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET WE’RE IN THIS TOGETHER (70-TAL):
– Inspirerad av ett reportage om kläder i mocka, där flera poser användes i en mix. Titeln är inspirerad av Greta Thunbergs Fridays for the future.
Läs mer och köp här. 

Best friend

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET BEST FRIEND (80-TAL):
Inspirerad av en story om vinterjackor, två kvinnor umgås på en krispig strand och har ”jackor i sköna längder”. Och titeln handlar såklart om det fantastiska i att ha en bästa vän. Min heter Madeleine.
Läs mer och köp här.

Blue 

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET BLUE (90-TAL):
– Inspirerad av en pose från reportaget ”Årets kvinnor 95” där en av de nominerade, författaren Lotta Olsson, sitter och kramar om sina ben i en ihoprullad pose. Titeln refererar till färgen, men också till posen.
Läs mer och köp här.  

 

Body at home, mind on holiday 

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN KRÖNSTRÖM OM KONSTVERKET BODY AT HOME, MIND ON HOLIDAY (00-TAL):
– Inspirerad av ett modereportage om underkläder där en kvinna som sitter vid havet och ser drömmande ut. Corona-virustiden har gjort den här lite speciell för mig. Det går alltid att drömma sig bort.
Läs mer och köp här. 

 

Mirror mirror

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

ELIN OM KONSTVERKET MIRROR MIRROR (10-TAL):
Inspirerad av två kvinnor som står mitt emot varann i en story om de nominerade i Damernas Värld Guldknappen. Titeln är också inspirerad av posen, där tjejerna speglar sig i varandra.
Läs mer och köp här.  

LÄS ÄVEN: Fashionable art by Damernas Värld – fyra modeillustratörer i exklusivt samarbete med Damernas Värld och Noa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av Damernas Värld + solskydd från EVY. Köp nu!