Initiativet kallas Återwin-win och tanken är ge utsatta i samhället hjälp samtidigt som de som skänker kläder får uppskattning tillbaka.
– Engagemanget och viljan att hjälpa växer sig allt starkare i hela Sverige. Det tycker vi är fantastiskt och såklart någonting som vi vill vara en del av. Med kampanjen Återwin-win vill vi uppmana våra miljontals kunder att göra en ”garderobsrensning”, säger Marianne Perslow, kommunikationsstrateg på Atrium Ljungberg som äger de handelsplatser som är med i initiativet.
Återwin-win pågår mellan den 18 och 27 september. De som skänker kläder på någon av de medverkande köpcentrumen under perioden får en rabattcheck på 20 % att använda vid köp av valfri vara i någon av handelsplatsernas butiker.
– De flesta av oss har en massa kläder som sällan eller aldrig blir använda. I stället tycker vi att man ska packa ner hela och rena kläder i påsar, gå ner till sin handelsplats och lämna in dem i våra returstationer, säger Marianne Perslow.
De inlämnade plaggen går till Stadsmissionens lokala arbete. Kläderna kommer bland annat att säljas i Stadsmissionens second handbutiker, återvinnas till nya produkter eller delas ut till deltagare inom Stadsmissionens olika sociala verksamheter.
Återwin-win är en årligt återkommande kampanj. Tillsammans med Erikshjälpen samlade initiativet förra året in 46 miljoner ton kläder under drygt en vecka. Hjälpen gick sedan till syriska flyktingar i Libanon.
Här är handelsplatserna som är med i Återwin-win:
• Mobilia, Malmö
• Sickla, Stockholm
• Farsta Centrum, Stockholm
• Port 73, Stockholm
• Orminge Centrum, Stockholm
• Gränby Centrum, Uppsala
• Forumgallerian, Uppsala
• Kvarteret Igor, Västerås
• Mittpunkten, Östersund
Psst! Missa inte att följa Damernas Värld på Facebook!