Myla Dalbesios kampanj för Calvin Klein visar att vackra kroppar inte handlar om storlekar

Calvin Kleins senaste kampanj Perfectly fit har skapat en ordentlig mediestorm som egentligen har sin grund i ett missförstånd. Vad som är det viktigaste är kanske att Calvin Klein anlitat en modell med en större storlek än vad de brukar, och att resultatet är bilder som är fantastiskt vackra. Istället för att låta diskussionen fokusera på olika storlekar och vem som sa vad kan kampanjen snarare vara ett bevis på att storlek inte spelar så stor roll – vi är alla vackra, oavsett vilken siffra det står i våra kläder.

Debatten har sitt ursprung i ett missförstånd där Myla Dalbesio i en intervju berättade om sitt nya uppdrag för Calvin Klein. I intervjun reflekterade skribenten kring att definitionen kring en plus size-modell har krypt ner i storlekarna, och på internet skapades en diskussion där Calvin Klein kritiserades för att ha anlitat Myla som plus size-modell, något företaget konsekvent dementerat att de gjort. Istället gick de ut med meddelandet "Linjen perfectly fit skapades för att hylla och tillgodose olika behov för olika kvinnor. De här bildernas avsikt är att förmedla att vår nya linje inkluderar fler och finns tillgänglig i många silhuetter och storlekar."

"Vi är inte så smala att vi är en storlek 0 eller 2, men inte heller så stora att vi anses vara plus size-modeller. Jag tror att Calvin Klein har gjort något helt nytt, vilket är att lansera en kampanj med vad några skulle anse är modeller i normal storlek, en storlek 10, (motsvarande en svensk storlek 40.) För oss tjejer i storlek 10 finns det inte så många platser i modeindustrin," säger Myla till The Today Show.

Även om märket till en början fått ta några hårda smällar på Twitter tycks vinden nu vända, och företaget hyllas även för att anlita modeller i normala storlekar.

För Mayla har kampanjen inte bara gjort att hennes namn och fantastiskt vackra bilder sprids världen över, utan också att hon fått ta emot respons från unga tjejer som saknat en förebild. "Jag älskar att samtidigt som diskussionen på internet exploderar och sprider det här budskapet så får jag email från femtonåringar. De berättar att jag har gett dem hopp och att jag delar med mig av min story gör att de känner sig mindre utpekade och kan acceptera sin kropp med en storlek 8 eller 10."

Oavsett vem som sagt eller gjort vad, är det här ännu ett tillfälle att lyfta frågan om att det viktigaste är att må bra och vara stolt över sin kropp oavsett vilken storlek den är i.

Här nedan kan du se Maylas bilder i kampanjen.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Gilla oss på Facebook och signa upp på vårt nyhetsbrev så missar du inget!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!