Att plastkassar börjar kosta pengar även i klädbutiker är en följd av ett EU-direktiv som ska minska plastanvändningen i Europa. Förhoppningen är att svenskarna till år 2025 ska ha vant sig vid att inte använda fler än 40 plastpåsar per person och år, alltså knappt en påse i veckan.
Det är modekedjorna själva som har valt att börja ta betalt för sina påsar från och med den 1 juni. Initiativet går under namnet One bag habit och är startat av H&M, Lindex och Kappahl. Även Gina Tricot, MQ, Joy och Lagerhaus har hakat på.
LÄS MER: Så minskar du dina kläders miljöpåverkan – enkla (och viktiga!) tips
– Vår ambition med One bag habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig, säger initiativtagarna i ett gemensamt uttalande.
Butikerna väljer själva hur mycket påsarna ska kosta, och överskottet från försäljningen ska gå till ändamål som driver hållbar utveckling. H&M har valt att sätta ett pris på två kronor per påse, oavsett storlek.
– Vi har valt detta upplägg för att vi vill att det ska vara så tydligt som möjligt för såväl våra kunder som för vår personal som ska hantera detta. Priset för påsarna kommer att presenteras tydligt vid kassorna i samtliga butiker i Sverige, säger Joanna Morell på H&M:s pressavdelning till SVT.
LÄS MER: 5 saker du ALDRIG ska slänga (jeans är en av dem!)
Joanna Morell hoppas att kunderna tar emot det nya initiativet positivt.
– Vi kan se ett växande intresse för hållbarhetsfrågor och därför tror vi så klart att våra kunder kommer tycka att initiativet är något positivt.