Foto: E+ / Getty Images / MarkSwallow

Rosa en trendfärg även i glaset – här är anledningen till att du blir sugen på rosévin

Färgen rosa är både lugnande och hoppingivande, men ditt sug efter rosévin kan också vara ett tecken på att du är i behov av kärlek. Damernas Värld gör en djupdykning i färgernas psykologi och tar reda på varför vi blir sugna på rosévin – egentligen.

När solen skiner blir vi sugna på rosévin, det är ett faktum. Men att beställa ett glas rosévin säger mer om dig än du kanske tror...

Rosévin kan inge en känsla av hopp

Om man tror på färgers psykologiska inverkan på vår personlighet är personer som tycker om rosa charmiga, vackra, intiutiva, trygga, raffinerade, sofistikerade och fredliga. De är lugna, romantiska och omhändertagande. På samma sätt symboliserar den rosa färgen en känsla av värme och får oss att känna oss extra hoppfulla. Kanske är det därför som vi – efter en lång och mörk vinter – ser extra kärleksfullt på rosévinets nyanser som glittrar i solen.

 

LÄS OCKSÅ: Så stylar du sommarens trendfärg rosa – vi guidar till bästa köpen

 

Färgen rosa är inte helt okomplicerad

– Rosévin är perfekt på sommaren när man är törstig och sugen på någonting svalt och friskt, menar Francois Matton från vingården Château Minuty i Provence när Damernas Värld träffar honom under hans besök i Stockholm.

Francois Mattons viner är av den traditionella stilen och enligt honom ska rosévin vara riktigt ljust rosa och ha en ganska låg alkoholhalt.

– Det är ett vin som man ska kunna dricka mycket av, både på dagen, kvällen och natten. Det är alltid tillfälle för rosévin, menar han.

Färgen rosa är dock inte helt okomplicerad. Enligt färgpsykologin lugnar den våra emotionella energier, lindrar känslor av ilska, aggression, vrede, övergivenhet och försummelse. Till en viss gräns. Ett experiment med våldsamma och aggressiva fångar som placerades i ett rosa rum visade att de blev lugnare och mer harmoniska, till en början. Efter en längre vistelse blev effekten den motsatta.

Bland de negativa känslor som färgen kan ge upphov till finns nämligen hämning, känslomässig klaustrofobi och fysisk svaghet. För mycket av det goda är aldrig bra, även när det gäller rosa alltså. Något som kanske även kan appliceras på rosévinskonsumtionen.

Vi konsumerar allt mer rosévin i Sverige

I Sverige har konsumtionen av rosévin ökat enormt under de senaste tio åren. Rosévin var länge ett vin som bland vinkännare ansågs vara en dålig kompromiss mellan rött och vitt, men i takt med att resandet ökade och vi anammat medelhavskulturen – i både mat, vin och vanor –.har synen förändrats. Under sommarmånaderna töms Systembolagets hyllor på rosa vin och våra kylskåp fylls till bredden. Men, betyder det här enbart att vi tycker att rosévin är gott eller har det en större påverkan på oss än vi kanske tror?

 

Tycker du om champagne? Ta med en vän och häng med på en lyxig champagnehelg i höst. Klicka här för mer info!

 

Vinets färg berättar vem du är

Om vi än en gång förlitar oss på studier i färgernas psykologi kan vi utläsa följande om rosa:

Rosa sätter människor i kontakt med sin vårdande sida både genom att ge och att ta emot. Det kan därför vara så att den som klär sig i rosa eller ofta beställer rosévin snarare än vitt eller rött, känner ett behov av acceptans, stöd och längtar efter ovillkorlig kärlek.

De som däremot inte tycker om rosa eller är likgiltiga till färgen, kan ha psykologiska behov som rosa inte kan uppfylla. Kanske kräver personen mer spänning i livet. Kanske föredrar personen ett självsäkert och energiskt rött vin året runt eller så kan ett rosévin med en starkare färg uppfylla behoven.

Färgen på vinet du beställer säger därför kanske mer om dig än du tror. Ditt sug efter rosé kan alltså även vara ett rop efter kärlek.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande