Trendspaning: Så blev Los Angeles-stilen modevärldens nya inspiration

Hej då New York, hej då Tokyo, hej då London och Paris… Nu är det Los Angeles och Kaliforniens avslappnade, hälsosamma och solkyssta livsstil som inspirerar modet. Damernas Världs Los Angeles-korrespondent Jennie Hammar berättar varför.

D

et är april och äntligen ska alla ”millennials”, folk födda efter 1982 och före 1995 – som gått på ketodieter och kammat sina fransvästar ända sedan jul – få trä på sig hattar och bege sig till den Instagramvänliga musikfestivalen Coachella.

Det är själva essensen av Kalifornien-modet som paraderas i ökenoasen: fransar, hattar, t-shirts med tryck, snäckor, långa fotsida, skira klänningar och blommor i håret. Jag överdriver inte när jag säger att många planerat sina outfits månader i förväg. De har pinterestat bilder från flower power-sommaren 1969 och finkammat LA:s breda vintageutbud. Men så har festivalen också kommit att handla mer om modet än musiken. Folk lockas mer av att få lajva kalifornisk nostalgi än att lyssna på Taylor Swift. Och att sedan få dela det på sociala medier.

Och medan dessa klyschiga tolkningar är något som förundrar och förfasar och hånflinas åt, är Kaliforniens inflytande på modevärlden enormt. Speciellt den här sommaren, då många stora modehus tagit fasta på den amerikanska västkustens influenser och kollektionerna är fyllda av batik, hattar, våtdräkter(!) och virkat.

Street Style - Coachella 2017 - Weekend 1

Foto: TIMUREMEK

Coachella är en tydlig stilinfluens.

Tydliga trender som består av saker vi direkt associerar med Kalifornien. Etro hade surfare som gick deras visning, Calvin Klein klädde sina modeller i Hajen-linnen och nedhasade våtdräkter, Proenza Schouler satsade hårt på just batik. Prada, Dries Van Noten, Stella McCartney – ja, listan är lång på designers vars sommarkollektion bär en tydlig air av delstaten. Tro inte att det är en tillfällighet att svenska Byredos senaste doft heter Sundazed, och att dess soliga toppnoter är mandarin och kalifornisk citron.

De flesta flyttar hit med en dröm om något, eller som en nystart i livet. Att slå igenom, bli upptäckt eller bara hitta sig själv.

Men vad är det då som är så tilltalande och gör att vi så gärna inspireras av den soliga guldkusten? Och varför känns hatt som en så bra idé i Los Angeles, men poserande och löjlig hemma i Sverige? Los Angeles är en av USA:s största, men också absolut yngsta, städer med sina knappa 150 år på nacken. Ingen kommer härifrån. Alla kom, och kommer fortfarande, från någon annanstans. De flesta flyttar hit med en dröm om något, eller som en nystart i livet. Att slå igenom, bli upptäckt eller bara hitta sig själv. Framgång och karriär.


Läs också: Beckmans rektor om Gunilla Pontén: ”Tack för att du gick före!”


Det är ett ställe där ingen dröm är för stor eller för löjlig, ett ställe där udda är normalt och där mallar inte existerar. Det var på många sätt också det 60- och 70-talens hippie-era handlade om: att vara fritänkande och göra revolt mot samhällets strukturer. Det var också i denna öppna anda som surfarna uppfann skateboards, som en aktivitet att ägna sig åt när det var stiltje på havet i Malibu (för jobba kom ju inte på fråga). Och det var sedermera här hela skatemodet föddes, och märket Vans skapades.

Det bör väl också nämnas att stan är en extrem smältdegel där kulturer från världens alla hörn är representerade. Det är här, på mitten, som Asien och Europa möts. Vilket i sig bäddar för öppenhet. Kort sagt: Medan östkusten är konservativ är västkusten innovativ.

Och hela LA:s modehistoria kan man hitta samlad på Rose Bowl, världens största loppmarknad och en samlingsplats för inköpare och designers från hela världen. Är du ute efter en vintage Levi’sjacka, sliten till perfektion, är det här du hittar den.

När Saint Laurent var under Hedi Slimanes styre var kollektionerna inte bara inspirerade av, utan mer eller mindre en svindyr direktöversättning av vad som hängde på vintagemarknadens dammiga klädhästar: Urtvättade t-shirts med rock’n’roll-tryck, skinnjackor, cowboyboots, hattar, gröna militärjackor, byxor med revärer och fuskpälsar i leopardmönster. Det var Saint Laurents succérecept. Hedi är inte den enda stora designern som flyttat till LA, även Tom Ford huserar här, samt Moschinos uttrycksfulla designer Jeremy Scott. Många finner inspiration i det fria tänkandet.

Man ska inte glömma att LA verkligen är möjligheternas stad – Anine Bing

Svenska Anine Bing har bott här i 15 år, och startade för sju år sedan klädmärket som bär hennes namn och som delvis inspireras av stadens kultur. Hon menar att LA-modet reflekterar klimatet och ett tillbakalutat leverne, såväl som en öppen livsfilosofi.

– Man ska inte glömma att LA verkligen är möjligheternas stad. Det finns utrymme att vara precis den man vill vara, så kreativiteten flödar här, förklarar hon.


Läs mer: En personlig berättelse om Georg Jensen-stjärnan Torun Bülow-Hübe


Anine har sitt huvudkontor i Fashion District i Downtown, där flera nya märken och kontor öppnat de senaste åren. Hon säger att staden alltid varit en viktig plats för modeindustrin, men att det verkligen börjat blomstra de senaste åren.

– Om New York är känt för sina modeveckor och ”runway shows” så har LA alltid funnits med lite i bakgrunden, där mycket fokus legat på produktion och återförsäljning. Men de senaste åren har det där ändrats och LA har hamnat mycket mer i centrum. Man tittar inte längre på New York som den enda modestaden i USA.

Hade det inte varit för Kim Kardashian hade vi garanterat inte klivit runt i platåsneakers eller cykelbyxor i dag

Los Angeles har också extremt effektiva verktyg för att sprida sina drömmar och fria levnadsregler – film, musik och tv. Audrey Hepburn skapade ”den lilla svarta”-hajpen. Marilyn Monroe introducerade ”sexigt” för världen. Katharine Hepburn lade grunden för det kvinnliga ”herrmodet” och Jane Fonda fick varenda kvinna att bära baddräkt och bandana till gymmet. En stor del av modet vi konsumerat genom åren har sitt ursprung i Hollywood.

Och hade det inte varit för Kim Kardashian hade vi garanterat inte klivit runt i platåsneakers eller cykelbyxor i dag. Vi matas med Los Angeles kultur dagligen, och soligheten och lättsamheten är svår att värja sig mot. Regissören Werner Herzog sa en gång att ”Saker blir faktiskt gjorda i Los Angeles. Se bortom Hollywoods glitter och glamour och du finner en explosion av drömmar i en stad med fler horisonter än någon annan.”

Läs mer om mode: Susanne Ljung om när Tom Ford gjorde mode sexigt igen