Den Oscarsnominerade skådespelaren Margot Robbie är just nu bioaktuell i rollen som drottningarnas drottning. Vi åkte till London för att träffa Hollywoods nya queen.

E

n välplacerad örfil, ett par sylvassa skridskor och ett spöklikt vitsminkat ansikte – där har ni några detaljer som har spelat viktiga biroller i den 28-åriga skådespelaren Margot Robbies liv, och kraftigt bidragit till hennes för tillfället glödheta Hollywoodkarriär. Örfilen som hon impulsivt gav Leonardo DiCaprio när hon provspelade för en roll i den mörka komedin The wolf of Wall Street säkrade henne det jobbet, en insats som i sin tur ledde till en enorm buzz i filmfabriken. Skridskorna snörde hon på sig för rollen som den skandaliserade olympiska konståkaren Tonya Harding i biopicen I, Tonya, en roll som gav henne en Oscarsnominering. Och det ikoniska vitsminkade ansiktet ser vi i det bioaktuella kostymdramat Mary queen of Scots.

Jag älskar att spela rollfigurer som jag kan gömma mig bakom

Men att den nytända australiska stjärnan skulle drabbas av hybris verkar inte troligt.

– Nä, det är coolt, jag får nog behålla den där etiketten för all framtid.

Det dröjer bara några sekunder av vårt möte på Corinthia Hotel i London innan en påtagligt anspråkslös sida av Margot Robbie visar sig. Alldeles utanför hotellrummet har filmbolaget smällt upp en stor filmaffisch för Mary queen of Scots, där hon har en huvudroll som den engelska 1500-talsregenten Elisabet I, mot Saoirse Ronans skotska motsvarighet Maria Stuart. Intill Margot Robbies namn står det ”Oscarsnominerad”, och när jag frågar om hon hade föredragit att det stod ”Oscarsvinnare” i stället värjer hon sig genast.Det går okej för mig nu, men även om jag var en föredettingskådis som hade svårt att få jobb kan de alltid sätta det där på affischen. Då skulle jag verka intressant.

Margot blev Oscarsnominerad för rollen i I, Tonya

Jag utgår från att det är äkta blygsamhet som hon visar prov på, men helt säker kan man ju inte vara. Inte med tanke på hennes förbluffande förmåga att försvinna i sina rollfigurer på vita duken – hon var närmast oigenkännlig under den voluminösa 90-talsperuken när hon spelade Tonya Harding förra året. Den version av Margot Robbie som sitter framför mig bär en enkel svart polotröja och ger ett rakryggat, fokuserat intryck. Privat är hon känd för att vara rolig och avslappnad, men verkar se detta lite som om det var ett affärsmöte snarare än en intervju. Hon talar rappt och svarar säkert när jag undrar om det är med avsikt som det har blivit så många kameleontroller.

Margot Robbie på Mary queen of scots

Foto: i-Images / Polaris/ IBL

Saoirse Ronan och Margot Robbie på premiären av Mary, Queen of Scots.

– Jag älskar verkligen att hoppa in i en karaktär och liksom gömma mig, ärligt talat. Det är så besynnerligt att alla vill veta mer om mig när jag ger intervjuer, eftersom hela poängen med skådespeleri är att man inte behöver exponera någon del av sig själv. Jag tycker att det är jätteobekvämt, och jag älskar att spela rollfigurer som jag kan gömma mig bakom. Det är extremt befriande.

Tillbringade tre timmar i sminket varje morgon

I bioaktuella Mary queen of Scots får Margot Robbie verkligen

DET HÄR ÄR MARGOT ROBBIE 
ÅLDER 28 år.
GÖR Skådespelare och producent.
BOR Los Angeles.
FAMILJ Gift med filmregissören och producenten Tom Ackerley.
BAKGRUND Uppvuxen i Australien. Slog igenom i hemlandet i tv-såpan Grannar. Har varit med i The wolf of Wall Street, Suicide squad och Legenden om Tarzan (mot Alexander Skarsgård). Oscarsnominerades 2018 för sin roll som konståkaren Tonya Harding i I, Tonya.
AKTUELL Spelar 1500-tals- monarken Elisabet I i kostymdramat Mary queen of Scots, och kommer i höst att synas i Quentin Tarantinos nya film Once upon a time in Hollywood. Ska även spela huvudrollen och producera en spelfilm om dockikonen Barbie.

möjlighet att gömma sig, särskilt mot slutet då hennes drottning drabbats av smittkoppor och gör vad hon kan för att dölja detta. För att få till den där vitmålade looken som vi så intimt förknippar med Elisabet I tillbringade Margot Robbie tre till fyra timmar i sminket varje morgon. ”Lika lång tid som det tog för Elisabet att göra sig redo”, konstaterar hon oberört, som om det inte vore ett dugg märkvärdigt. Margot Robbie gör Elisabet till en sårbar, mänsklig och alltmer isolerad drottning, vars yttre blir mer groteskt clownlikt ju längre filmen lider.

– I manuset står det bara att hon är drabbad av smittkoppor, och jag visste inte hur svårartade såna kunde vara. Men tittar man på bilder ser man att det kan vara extremt dramatiskt. Det var intressant att utforska hur de påverkade hennes samspel med andra och hennes känslor av otillräcklighet i ljuset av mötet med Maria Stuart.

Slog igenom i klassisk tv-såpa i Australien

Det här behovet av att ”ta skydd” bakom påhittade figurer väcktes tidigt hos Margot Robbie. Hon växte upp med sin mamma, som är fysioterapeut, och tre syskon i en sömnig håla i Queensland i Australien efter att hennes föräldrar skilde sig när hon var
liten. I high school studerade hon drama och var med i alla skolpjäser ”för att det var kul” – ovetande om det kunde vara ett jobb. Men i samband med att hon som 16-åring fick frågan om att vara med i en lokal student film fick hon blodad tand, och sedan dröjde det inte länge förrän hon befann sig i den australiska tv-industrins mittpunkt – Melbourne. Där sov hon på vänners soffor och lyckades tjata till sig rollen som pratkvarnen och groupien Donna Freedman i den klassiska tv-såpan Grannar. Plötsligt var Margot Robbie ett känt namn i Australien, bara 17 år gammal.

Margot stannade i serien i tre år innan hon reste till Los Angeles med drömmar om att gå i landsmaninnan och idolen Cate Blanchetts fotspår. Australiendialekten slopades för en roll i den kortlivade, 60-talsfrossande tv-serien Pan Am, mot Christina Ricci. Mindre roller följde innan giganten Martin Scorsese erbjöd henne att vara med i The wolf of Wall Street. Resten är så kallad historia – än i dag är det här filmen som de flesta förknippar henne med, och insatsen gav Margot Robbie en biljett rätt in i Hollywoodeliten.

Gifte sig med britten Tom Ackerley

När det gäller privatlivet är Margot Robbie – precis som de flesta stora stjärnor – ganska hemlig, men det är tydligt att hon även där föredrar att hålla en låg profil. I slutet av 2016 gifte hon sig med britten Tom Ackerley i en lågmäld utomhusceremoni i Byron Bay i Australien. Paret träffades 2013 under inspelningen av andra världskrigs-dramat Suite Française – han var tredje regiassistent och hon hade en mindre roll. Hon var ännu relativt okänd och föredrog att umgås med kamerateamet framför högprofilerade motspelare som Michelle Williams och Kristin Scott Thomas. Paret dejtade länge i hemlighet, inte ens kompisgänget de delade hus med i Londonförorten Clapham visste något. Sedan några år tillbaka bor de i Los Angeles, och har även startat produktionsbolaget Lucky- Chap Entertainment (som bland annat låg bakom I, Tonya) tillsammans. 2017 hamnade Robbie på Time Magazines ”100 mest in ytelserika”-lista. I motiveringen skriver självaste Martin Scorsese: ”Med Margot kan man dra sig till minnes några klassiska föregångare: det komiska geniet Carole Lombard, för hennes djärva energi; Joan Crawford, för hennes jordnära, karga tuffhet; Ida Lupino, för hennes känslomässiga mod.”

MCDMAQU EC013

Foto: ©Focus Features/courtesy Everett Collect / Everett Collection/IBL

Margot Robbie som 1500-tals regenten Elisabet I i filmen Mary queen of scots.

Mary queen of Scots kretsar i hög grad kring dynamiken mellan Margot Robbies och Saoirse Ronans respektive drottningar, utsatta som de är i isolerade maktpositioner, omgivna av konspirerande, sammangaddade män. Det går liksom inte att prata om filmen utan att blanda in vår tids #metoo- rörelse – de feministiska under- tonerna genomsyrar varje scen.

– Den innehåller definitivt mycket analyserande kring vad det betyder att vara en kvinna som ber om att få behandlas på samma sätt som sina manliga kollegor. Den tar även itu med problemet med män som misshandlar kvinnor. Och det var ärligt talat ganska fantastiskt att ha möjligheten att granska de där sakerna ihop med en kvinnlig regissör (Josie Rourke – reds anm) och få till den där specifikt kvinnliga vinkeln.

Känner du att sättet vi ser på ”the leading man” och ”the leading lady” håller på att förändras?

– Ja! För ett par år sen läste jag aldrig ett manus utan att vilja spela den manliga rollfiguren. I dag är det så härligt att få ett manus och konstatera att det finns två fantastiska kvinnliga karaktärer. Jag är så glad att vi har kommit hit, det är en spännande tid.

Det är även en hektisk tid, i alla fall om du heter Margot Robbie. Härnäst ser vi henne i rollen som skådespelaren Sharon Tate – som mördades 1969 av Charles Manson-sekten – i Quentin Tarantinos nya storfilm Once upon a time in Hollywood (där hon återförenas med Leo DiCaprio). Men just nu är det ett annat projekt som gör henne upprymd, och som mer går mer i linje med hur attityder kring kvinnligt och manligt har skiftat i filmbranschen.

Margot Robbie på Oscarsgalan.

Foto: CAMERA PRESS/Lumeimages / IBL

Margot Robbie på Oscarsgalan 2019.

– Jag ska precis göra en film med en helkvinnlig ensemble (Fair and balanced, om kvinnorna på den konservativa nyhetskanalen Fox News, mot tungviktare som Charlize Theron, Nicole Kidman, Allison Janney och Kate McKinnon – reds anm) där åldersspannet mellan oss är 40 år. Vi har varsin asgrym karaktär som vi är så förväntansfulla inför att få gestalta. Alla får liksom sin stund.

5 höjdare med Margot Robbie

THE WOLF OF WALL STREET (2013)

Margot Robbie förvandlar rollen som Leo DiCaprios börsmäklares rättframma andra fru till mer än en observerande bifigur: flerdimensionell, skarp och självironisk. Äger varje bildruta hon är med i.

Z FOR ZACHARIAH (2015)

Undergångsdrama där hon är förträfflig som en kvinna som får sällskap av två överlevande snubbar, vars ömhetskänslor och svartsjuka hon varken har tid eller tålamod med.

THE BIG SHORT (2015)

En verklighetsbaserad film om fyra outsiders som förutspår finanskraschen 2008. Ett knippe kända namn rycker in – som sig själva – för att förklara alla ekonomiska mumbo jumbo-termer, och den överlägset bästa är Margot Robbie, i ett bubbelbad.

SUICIDE SQUAD (2016)

Med sin obalanserade skurk Harley Quinn snor Robbie hela showen framför näsan på snubbar som Will Smith och Joel Kinnaman. Hon binder samman berättelsen med sin galenskap och är förtrollande att följa.

I, TONYA (2017)

Utrustad med formlösa 90-tals- jeans och en böjelse för fula ord var rollen som konståkaren Tonya Harding – mest känd för rivaliteten med Nancy Kerrigan under vinter-OS 1994 – en gåva för Robbie. Hon istränade i månader, och belöningen blev en första Oscarsnominering.


LÄS MER: Vårmode 2019 – säsongens viktigaste plagg, färger och trender