Bite Studios skapar hållbar modedesign – nu släpps första kollektionen

Ett intresse för mode och miljöfrågor blev grunden för Bite Studios. I mars släpps deras första kollektion.

Ämnen i artikel:

Modemärket Bite Studios grundades för att kombinera välgjord design med hållbar produktion, och drivs av 

William Lundgren och Veronika Kant tillsammans med teamet Elliot Atkinson, Suzanne Elvi, Johan Calissendorff och Patrik Nyman, med en fot i Stockholm och den andra i London. William Lundgren berättar:

Skjorta av ekologisk ull, stl 32-42, 3 200 kr.

– Våra kollektioner designas och produceras i vår studio i London, där varje plagg utvecklas enligt traditionella och hantverksmässiga metoder. Kollektionen är gjord av ekologiskt certifierade naturmaterial och nya hållbara material.

På vilket sätt skiljer sig Bite Studios hållbarhetsarbete från andra varumärken?

– Vårt bidrag är att erbjuda en designprodukt som tilltalar kvinnor som värdesätter god design, mode, konst och kultur, men inte vill ha det på bekostnad av andra värden. Kombinationen av design och hållbarhet är central.

Vi vill skapa den bästa hållbara designprodukten

Var hämtar ni er inspiration?

– Vi är inspirerade av konst, kultur, politik och social historia. Designteamet och det kreativa teamet gör ett gediget visuellt researcharbete som ständigt utvecklas.

Bite Studios inspireras av konst och kultur och gillar att kombinera vackra tyger med herrinfluenser.

Vad symboliserar er design?

– Kläderna är sprungna ur modernt hantverk, anrika skrädderimetoder och en lågmäld lyx. Våra plagg karaktäriseras av en genomtänkt och sofistikerad design. Vi arbetar med skala, silhuett och sensualism i kombination med vackra tyger och typiska herrinfluenser.

Jobbar ni på något sätt med återvinning av era plagg?

– Vi undviker att använda oss av flera olika material i samma plagg (vilket underlättar återvinningen – reds anm) och arbetar med certifierade ekologiska tyger, fria från gifter och kemikalier. Just nu jobbar vi med hur vårt insamlingsarbete ska se ut efter att den första kollektionen finns i butik i mars.

Vad är framtidsplanen?

– Vi vill fortsätta utveckla starka kollektioner med fokus på form och design, arbeta med de främsta kreatörerna och skapa den bästa hållbara designprodukten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!