Boka 9-13 februari: Stockholm Fashion Week är öppen för alla

Den pågående pandemin har tvingat modebranschen att tänka nytt ur många aspekter – modeveckorna, då märken visar upp sina kommande kollektioner, främst genom modevisningar – är ett exempel på något som inte går att arrangeras i sin traditionella form. Redan förra säsongens modeveckor världen över var till stor del digitala, så även Stockholm Fashion Week där välkomsttalet gjordes av HKH Kronprinsessan Victoria.

Stockholm Fashion Week är främst digital

När Stockholm arrangerar sin kommande modevecka mellan den 9 och 11 februari så kommer även den göras främst i digital form. Det fina med det? Att vilken modeintresserad person som helst, var som helst i världen, därmed har större möjligheter att följa med i rapporteringen från våra svenska modemärken. 

Vi räknar med att runt 25 varumärken kommer att delta och har en stark lineup
Frida Bard från Hope Stockholm, som visar under Stockholm Fashion Week. Foto: Hope

Stockholm Fashion Week hoppas inspirera och underhålla

Catarina Midby, generalsekreterare för Swedish Fashion Association (Catarina är även tidigare modechef på Damernas Värld och satt i årets jury som utsåg vinnarna i Damernas Värld Guldknappen) som arrangerar Stockholm Fashion Week tror att man troligen kommer fortsätta sända modeveckan digitalt även när restriktioner och pandemi lättat – inte minst för att modeintresserade som inte nödvändigtvis arbetar inom branschen också ska kunna delta. 

Catarina Midby. Foto: BJORN BJORNSON

– Modeveckan ska ge inspiration och underhållning. De flesta är intresserade av mode, och branschen angår alla som bär och uttrycker sin personlighet med kläder. Genom att följa det som händer under Stockholm modevecka får du bättre koll på mode, du lär känna personerna bakom varumärkena liksom andra experter och personligheter, du lär dig om design och även om hållbarhet och mångfald i modeindustrin. På det sättet har du bättre förutsättningar för att göra informerade inköp och bli en mer medveten modekonsument. Jag hoppas modeveckan ska bli ett sätt att nå ut till, inspirera och bidra till ökad kunskap och engagemang runt design, hållbarhet, mångfald och teknologi.

Stockholm Fashion Week visar det bästa av svenskt mode

Hur många svenska modemärken beräknas delta?

– Vi räknar med att runt 25 varumärken kommer att delta och har en stark lineup med bland andra Rodebjer, Totême, Hope, Stand Studio, Weekday och Blk Dnm. Som förra säsongen blir det en mix av förinspelade filmer och utställningar, livesända modevisningar och evenemang i butiker eller på stan. Den digitala modeveckan möjliggör större flexibilitet vad gäller format, och även säsonger. Vi visar pågående säsong, nästa säsong men även permanenta kollektioner.

Carin Rodbjer. Foto: Rodebjer

Vad ser du själv mest fram emot?

– Jag ser fram emot att få visa det bästa av svenskt mode i Sverige och internationellt, och även att lyfta viktiga frågor i samtal och seminarier. Mest av allt ser jag fram emot att kunna bjuda in alla som vill till att följa programmet på plattformen och hoppas att mode ska bli ännu roligare när man känner sig delaktig och insatt.

LÄS ÄVEN: Stockholm Fashion Week-chefen Catarina Midby avslöjar sina bästa stilråd (och visar upp sin egen stil)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård & doftljus. Köp nu!