Boomerang – tillbaka till enkelheten

Det svenska klädmärket Boomerang, har under sina snart fyrtio år som klädskapare, alltid hämtat sin inspiration från havet. Så även inför våren 2013. I tisdags visade de upp sin senaste kollektion under Mercedes-Benz fashion week. Damerans.se ringde upp Boomerangs creative director Catti Lang Unenge för en liten pratstund.

– Innan vi börjar skapa en kollektion gör vi alltid en omvärldsanalys. Hur ser världen ut och vad behöver folk just nu? Vi enades om att skapa vårens linje utifrån temat "freedom". Hur skulle du beskriva ett "freedomplagg"?– Enkelhet har varit det viktigast för oss när vi skapat denna kollektion. Att inte komplicera plaggen. I grunden bygger Boomerang på just enkelhet, men ss13 har vi tagit ytterligare ett steg i den riktningen. Och så har vi adderat färg. Mycket färg. Vi har även gjort sköna prints med flygande fåglar. Vi vill med denna kollektion ge våra kunder sköna och okomplicerade plagg. Man ska få lust och luft av att bära dem.

Hur kom ni på temat?– Efter att vi gjort våran omvärdsanalys kom vi fram till att ingenting är omöjligt idag. Man kan göra precis vad som helst. Man kan spela in en skiva och lägga ut på youtube, skriva en bok eller göra vad man vill. Man blir nästan stressad över att det finns så mycket möjligheter. Vi insåg då att man knappast behöver ytterligare en grej att tänka på som konsument. Man ska helt enkelt slippa fundera över hur man ska klä sig. Vi gör något väldigt enkelt tänkte vi, så att man kan få tid över att göra det man tycker är kul.  Det är där friheten kommer in. Freedom.En trend du tycker att man ska satsa på i vår?– Jag tycker att man borde mönstermixa! Vi på Boomerang blandar fågelprints med blåa toner och mönster i vår kommande kollektion. Konsten är att göra det utan att se ut som en glassgubbe. Då kan det bli hur bra som helst.

Se fler bilder på Boomerangs vår- och sommarkollektion här.

Foto: Kristian Löveborg

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!