Rodebjer AW20
Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

Chefredaktörens rapport från Copenhagen Fashion Week: Så står sig svenskt mode i konkurrensen

Copenhagen Fashion Week lockade många denna säsong – både i fråga om modemärken och besökare. Men hur klarade sig våra svenska märken i den mördande konkurrensen? Chefredaktör Jonna Bergh var på plats och rapporterar från front row.

– Jag älskar modeveckorna, för då får man kline!
Janka Polliani, norsk influencer och en van besökare på Copenhagen Fashion Week (#CPHFW), ger mig en varm kyss på kinden när vi möts. Janka är inte den enda varma personen här, faktum är att kyssen på något vis summerar stämningen under den ”nya skandinaviska modeveckan”. Det är en varm modevecka. Inte temperaturmässigt, även om många trotsar kylan i tunna modeplagg öppna skor för att mata streetstylefotograferna med bra bilder, men i fråga om stämning och attityd. 

Här ser du streetstyletrenderna från Copenhagen Fashion Week! 

Jag blir alltid lätt provocerad av när modets publik framställs som dryga – i själva verket är det få sammanhang där människor är så hjälpsamma, tillmötesgående och intresserade som här. Man trycker ihop sig för att alla ska få plats, och tar upp liftare i bilar och på cyklar och pratar nyfiket med den nya bänkgrannen som ju byts ut vid varje visning. 

Det är en varm modevecka.

Sedan Fashion Week Stockholm och Oslo Fashion Week stängde visar flera svenska, och ett par norska, märken (norska Holzweiler och deras landsman Michael Olestad tillhörde båda mina absoluta favoritvisningar) i Köpenhamn. Under den första dagen var det också två svenska märken som bjöd på de bästa visningarna. CPHFW:s vd Cecilie Thorsmark hade skickligt schemalagt svenska hållbarhetsexperterna Rave Reviews visning strax efter att hon gått ut med sin nya hållbarhetsplan som under tisdagen fick stor uppmärksamhet, inte uteslutande modemedier, världen över. En effekt av den är att från och med nästa säsong så måste de märken som är intresserade av att delta möta de hållbarhetskriterier som CPHFW har implementerat (läs mer om Copenhagen Fashion Week Sustainability Action plan 2020-2022 här).

RAVE REVIEW

Rave Review AW20 Foto: Rave Review


Rave Review
är ett av de märken som inte har något problem att möta de nya hållbarhetskraven om de vill visa i Köpenhamn även nästa säsong – vilket besökarna säkert hoppas på. Märket skulle kort förklaras med att man skickligt syr plagg av överblivna tyger, filtar, sovsäckar, gardiner … Öppningslooken var en magnifik kappa sydd av olika sovsäckar (?), överhuvudtaget var undertecknad mycket imponerad av jackor och kavajer som alla var gjorda med stor skicklighet och finess. 

Öppningslooken hos Rave Review Foto: Rave Review
Kronprinsessans stylist såg mycket nöjd ut front row och av det får ni dra era egna slutsatser.

Att duon är duktig på passform är tydligt, och även att de kan skapa kläder för alla typer av kroppar – det är inte en självklarhet i dag. Att se så skickligt skrädderi applicerat på detta lapptäcke av tyger, som redan haft ett liv och som blir som pånyttfödda i Rave Review-duon vård, är verkligen inspirerande. Kronprinsessan Victorias stylist Tina Törnquist såg mycket nöjd ut front row och av det får vi dra våra egna slutsatser. 

Rave Review AW20 Foto: Rave Review
Rave Review AW20 Foto: Rave Review
Rave Review AW20 Foto: Rave Review
Rave Review AW20 Foto: Rave Review
Rave Review AW20 Foto: Rave Review

SELAM FESSAHAYE

Selam Fessahaye AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

Även Nobeluppmärskammade (hon skapade Kronprinsessans Nobel-klänning 2019) och prisade Selam Fessahaye (bland annat har hon vunnit Damernas Världs Knappnålen 2018) visade under CPHFW:s första dag. Precis som alltid var visningen en uppvisning av mode när det är som allra mest uttrycksfullt och lyckobringande – samtidigt som den med både plagg, styling och modeller understryker den insikt som modebranschen arbetat med de senaste åren vi sidan av hållbarhet: Större mångfald (även modemässigt) är den enda vägen framåt. Den var, tillsammans med danskorna Cecilie Bahnsen och Helmstedt, CPHFW:s vackraste show. 

Öppningslooken hos Selam Fessahaye. Foto: Copenhagen Fashion Week

Jag hade gärna sett några fler tunga namn i publiken, visningens placering i schemat – många flyger in först dagen efter, lokalen låg en bit utanför citykärnan samt att den var placerad på just den tid då många planerat sitt matintag för att ha energi nog att klara det tuffa schemat – hjälpte inte till. Men vi som var där fick se en mognad har adderats in i Selam Fessahayes kollektioner. Vissa plagg är något mindre rent party och lite mer workwear-aktiga i mina ögon, färgerna är förhållandevis återhållsamma och ofta jordiga, och det mest utåtriktade glittret har bytts till det mest enkla materialet som finns. Det är otroligt att man kan göra något så vackert med simpel juteväv som i Selams händer blir till guld. 

Selam Fessahaye AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Det är otroligt att man kan göra något så vackert och coolt med simpel juteväv.

Ett plagg som stannat kvar hos mig är en hybrid av en trenchcoat och klänning i ett print som, när modellen gled förbi, visade sig föreställa ett kvinnomotiv hämtat från Eritreas befrielsekrig. Just kombinationen av dessa fabulösa silhuetter i kombination med oväntade material och print gav väldigt spännande och effektfulla plagg.

Trenchklänningen från Selam Fessahaye AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Selam Fessahaye AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Selam Fessahaye AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Foto: Copenhagen Fashion Week

STAND STUDIO

Stand Studio AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

Att 80-talet är det dominerande decenniet modemässigt just nu ser vi bara vi sätter på morgon-tv. Det så vanligtvis monokromt basfärgade Sverige har plötsligt vågat sig på starka färger och överdrivna axlar i kombination med midja och glans. 80-talets silhuetter fanns på flera av CPHFW:s visningar – mest tydligt hos danskt tjejiga Rotate – men de fanns även hos svenska Stand Studio

Stand Studio AW20 Foto: Stand Studio
Eleganta skinnplagg går sida vid sida med plagg som i det närmaste skulle kunna beskrivas som tacky

Stand Studio ger både känslan av en ihophållen stil, framför allt för att materialet oftast är skinn eller fuskpäls, och samtidigt på något sätt spretig. Eleganta skinnplagg går sida vid sida med plagg som i det närmaste skulle kunna beskrivas som tacky. Mer så i denna kollektion än de jag tidigare sett, vilket också kan sammankopplas till 80-talstemat – 80-talet är inte känt för att vara smakfullt. Dock: Ur modevisningsperspektiv fungerar det bra när dessa plagg samsas på modellerna, mixen blir ändå lite kul. I verkliga livet torde plaggen tilltala till helt olika kunder, men det finns kanske en tanke med det? Om den röda tråden ligger i tydliga och konsekventa materialval, så kan man troligtvis kosta på sig att designmässigt röra sig både högt och lågt på ”god smak-stegen” – och kanske hitta fler kunder på det sättet. 

Stand Studio AW20 Foto: Stand Studio
Stand Studio AW20 Foto: Stand Studio
Stand Studio AW20 Foto: Stand Studio
Stand Studio AW20 Foto: Stand Studio

RODEBJER

Öppningslooken på Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

 

Det fjärde och sista svenska märket var en svensk klassiker: Rodebjer. Det var också den största visningen av de fyra och den som drog mest publik. Jag har sett många, många visningar Carin Rodebjer och hennes team presenterat – de två senaste insatserna på CPHFW har varit otroligt intressanta – men jag är uppriktigt ledsen över att säga att denna visning inte gav mig samma känsla. Inte så mycket på grund av de enskilda plaggen, men sättet de presenterades på. 

Öppningslooken var otroligt fin, men sen följde en rad svagare looker

Öppningslooken var otroligt fin, men sen följde en rad svagare looker som fick personen bredvid mig, från brittisk media, att läsa mejl på telefonen i stället resten av visningen. Beteendet ska givetvis inte försvaras, men visningen kunde ha inletts mer intressant för att inte riskera att tappa ögonpar. 

Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

Dem av oss som känner Rodebjers design vet att hon alltid gör plagg som klarar balansen mellan att hålla en modegrad och på samma gång designa för kvinnors riktiga liv – hon har alla kvinnor och kvinnokroppar i åtanke på ett underbart sätt. Jag har sett många, många Rodebjer-visningar och i sina bästa stunder är de snudd på episka. I sina sämre: Lite för intetsägande för catwalken. En rolig hatt hjälper inte. 

Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

När du sedan närstuderar plaggen så är de ofta underbara och mycket mer intressanta än vad catwalken lyckades förmedla – och det är ju trots allt det viktigaste. Ett Rodebjer-vant öga kan ana att det är så även den här säsongen (där hon samarbetat med kreatören Masha Reva), även om hösten 2020 troligtvis inte går till historien som en av märkets mest minnesvärda i den i dag långa raden av kollektioner Rodebjer presenterat. Dock fanns det så klart planglooker även på denna visning – framför allt klänningarna (inte oväntat) var genomgående starka. Den avslutande svarta med volymärmar och glittrande axelband skapade en wow-faktor som fler looker hade mått bra av att komma i närheten av. 

Avslutningslooken hos Rodebjer AW20. Foto: Copenhagen Fashion Week

Men det här är en höstkollektion, och Rodebjer har alltid har sin prime time när hon går in i våren och sommaren. Det är alltid med plaggen för årets varma årstider Carin Rodebjer briljerar. Det är där hon skapar magi, där är hon svårslagen – jag ser redan fram mot SS21-visningen om ett halvår.

Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Foto: Copenhagen Fashion Week
Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week
Foto: Copenhagen Fashion Week
Rodebjer AW20 Foto: Copenhagen Fashion Week

BECKMANS SCHOOL OF DESIGN

Alva Lingestål i samarbete med Filippa K, "Internal Arches". Foto: Beata Cervin/Beckmans School of Desig

Det fanns ännu fler svenskar i Köpenhamn. Modeskolan Beckmans School of Design har i många år haft ett projekt där elever arbetar ihop med svenska modemärken.

I Axel Arigatos butik i city hade Beckmans elever en takeover en av kvällarna. Väl inne visade eleverna sina alster på modeller och på galge – och intresset var stort bland besökarna som trängdes i butiken. Rektor Karina Ericson Wärn såg mycket belåten ut när hon lämnade lokalen i sällskap av designern Per Engsheden, också han en Beckmans-profil.

Jag blir mer inspirerad här än på visningarna.

– Jag blir mer inspirerad här än på visningarna, konstaterade min kollega Elina när vi gick igenom plaggen. Och så ska det vara – här är modet lekfullt och utåtagerande, en kreativ drömbubbla att njuta av under utbildningen innan yrkeslivets budgetkrav och kundnytta tar vid. 

Inom kort tar Beckmans evenemanget till Stockholm, och det är inte en bortkastad kväll att gå dit – tvärt om!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande