Damernas Värld möter Hermès skostjärna Pierre Hardy: ”Att teckna är mitt språk”

Pierre Hardy är en av mycket få skodesigners som lyckas skapa en skoklassiker – för Sverigeaktuella modehuset Hermès. Damernas Värld möter en uppsluppen modeman som njuter av minnen – och dyrkar nuet.

– Att teckna är mitt språk. Det är så jag förklarar vad jag ser och känner, säger Pierre Hardy och handen rör sig i en sketchande rörelse, trots att saknar både block eller penna. Som om handen vill understryka att det är den, och inte munnen, som kommunicerar det Monsieur Hardy har på hjärtat. 

Pierre Hardy Foto: ALEXIS ARMANET

Nu är det inget fel på Pierre Hardys audio heller ska sägas, tvärtom. Han är en utmärkt konversatör och kommunikatör som ledigt och med glad mun delar med sig av sina tankar kring dagens och framtidens skomode. För det är skor som är Pierre Hardys liv. Han arbetar med inte mindre än två märken – märket som bär hans namn startade han 1999. 21 år är en ansenlig ålder i modevärlden – men i jämförelse med det andra märket han i dag arbetar för så är det en droppe i havet: Pierre Hardy ansvarar även för skodelen hos franska modehuset Hermès, bildat så tidigt som 1837 och som är kända för sina lädervaror av yppersta klass. 

LÄS ÄVEN: Skönhetsredaktören har valt Hermès läppstift som toppköp!

Hermès är unikt i modevärlden

Hermès är unikt i modevärlden. Det är ett familjeägt företag som arbetar mycket lite som andra modevarumärken – här finns inte trend med som ett värdeord, i stället är det evig design och bästa kvalitet som är märkets konkurrenskraft. 

Hermès AW2020 Foto: Jason Lloyd-Evans

Och man gör det bra. Hermès väskor, där modellen Birkin (ja, döpt efter skådespelaren Jane Birkin) är den mest kända, kräver i många fall fortfarande väntelista och hisnande belopp om du vill ha den i din ägo. Skorna, som Pierre arbetar med, ligger inte i den prisklassen, men tillhör förstås det lyxigare segmentet. Men även han tänker tradition, om än i synk med samtiden, före trend. 

LÄS ÄVEN: Hela historien om Hermès lyxiga Birkin-väska!

– Hermès objekt är inte något som du älskar i fem minuter, för att sedan söka ”nästa grej”. Det vi gör här är det totalt motsatta. Kvaliteten i material och design är av det slaget att när du väl har beslutat dig för att något ska få äran att ingå i ditt liv, så kommer det aldrig att svika dig. Det här tänker jag mycket på – tidsperspektivet både i fråga om design och material. Oavsett vad det är så ska det vara något som ska användas i många, många år. Och skorna ska vara även om du bär dem mycket, och om du bär dem till andra saker än vad du gör i dag. Den inställningen är vi inte så många designer som har i dag, och jag är mycket stolt över att jobba på det viset.

Hermès objekt är inte något som du älskar i fem minuter, för att sedan söka ’nästa grej’. Det vi gör här är det totalt motsatta.

Pierre Hardys design för Hermès är klassisk, men med en grafisk känsla som ger den en egen och modern känsla – trots återkommande referenser till husets historia. Hermès, i likhet med till exempel Chanel, har genom årens lopp utvecklat en omfattande symbolvärld, i princip alltid kopplad till hästvärlden eller till bokstaven H. Där finns den speciella kedjan chaîne d’ancre där ett H kan skönjas i varje del, logotypen med häst och vagn, färgen orange, det stiliserade H:et, spännet som påminner om ett hästträns … Pierre Hardy är en ivrig användare av dessa koder, och i höst har han bland annat använt chaîne ­d’ancre-kedjan som klack på en sko. 

Skiss för Hermès av Pierre Hardy. AW2020.

LÄS ÄVEN: Därför bär Meghan Markle alltid för stora skor - anledningen är så smart! 

Du använder gärna symboler som funnits hos Hermès i decennier på dina skor och smycken, hur tänker du kring det?

– De är som minnen, och därför jätteviktiga, de hjälper oss att komma ihåg var vi kommer ifrån – vilket alltid är viktigt. Inte minst för vår framtid. Jag tycker det är väldigt roligt att arbeta med Hermès symboler och koder, och mer än så: jag tycker de ger näring till min design. Det är som ett eget språk som människor före mig har byggt upp, utvecklat och raffinerat under åratal, århundraden till och med. Det jag tycker om är också att referenserna kommer från någonting utanför modevärlden. (Hermès hämtar som sagt sina referenser från hästvärlden – reds. anm.) Det är väldigt roligt att tolka. Att ta något ur den här kulturen, förädla det och förvandla det till en accessoar eller ett modeobjekt som är relevant, eget och modernt. Att göra något åtråvärt igen och igen … Det tycker jag är helt och fullt njutbart. 

Pierre Hardy står även bakom designen på läppstiften som är inspirerade av bommar man använder sig av i hästtävlingar. Hermès koppling till hästvärlden är stark.

Pierre Hardy om framtidens skomode

Hermès var ett av de första modehusen att erbjuda sneakers. I dag känns det nästan obegripligt att det inte är speciellt många år sedan sneakers inte fanns i modehusens sortiment, men Pierre Hardy insåg tidigt att sportmodet inte gick att bortse ifrån. 

Mode handlar i grund och botten om förändring

Som framtidsman och skokännare så vill jag fråga dig om vad du tror om framtiden för det skomode som varit dominerande under en lång tid – det sportiga skomodet?

– Förmodligen kommer det att ske ett skifte eftersom mode i grund och botten handlar om förändring. Men min analys är att det kommer att dröja. Bekvämlighet är svårt att avvara när du väl vant dig vid det. Dessutom finns det en ungdomlig känsla som vilar över sneakers, som jag vet att många tycker mycket om och trivs med att bära. Man gillar uttrycket. Dessa saker gör att jag är helt övertygad om att sneakers kommer att stanna kvar som en del av modebilden, men självklart på ett annat sätt än nu. Sneakers är en livsstil i dag, den viftar du inte bort. 

Sneakers ur AW2020-kollektionen.

Hermès var ett av de första modehusen att erbjuda sneakers, och i den här kollektionen har du gjort fashionabla gummistövlar … Hur ska vi tolka det?

– Du menar om gummistövlarna är nästa sneakers. Nej, det tror jag inte, men helt klart är det ju så att det finns en stark längtan att plocka upp en lantlig stil även i stan. Plus att den i vårt utförande är både elegant och praktisk. Det är också ett exempel på något modernt som skapas ur ett arv – de är en blinkning till Hermès klassiska ridstövel.  

Skiss av gummistövlarna i AW20-kollektionen.

Hermès succéskor genom tiderna

Manolo Blahniks BB pump, Nike Jordan Air, Chanels ballerinasko … Och Hermès Oran-sandal. Pierre Hardy tillhör de få som lyckats göra en evig skoklassiker. 1997 skapade han sandalen som är ett bra exempel på hans strävan efter att skapa evig design (även den med ett stiliserat ”H” av läder). 

Oren-sandalen i desgin av Pierre Hardy. Foto: COPYRIGHT 2019. ALL RIGHTS RESERVED.

– Det där är en rolig historia, för vi var helt oförberedda på att den skulle bli en sådan framgång, som den har varit i mer än 20 år nu. Jag kan dessvärre inte förklara varför det blev en sådan succé – visste jag det skulle jag göra om det. Men vissa saker kan man inte förutspå. Och det är härligt!

Hermès öppnade sin första Sverige-butik på Hamngatan i Stockholm den 9 oktober 2020.

Hermès AW2020.

LÄS ÄVEN: Nya sätt att knyta scarfen! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande