Danska Day Birger et Mikkelsen lanserar underlinje

Danska modemärket Day Birger et Mikkelsen vill föryngra sig och lanserar därför en helt ny linje - 2nd Day. 

Damernas.se träffar märkets grundare Keld Mikkelsen och frågar honom om höstens kollektioner och den nya linjen 2nd Day.
- Om huvudlinjen är bohemisk så är 2nd Day-kollektionen mer konstnärlig, säger Keld Mikkelsen.

Märket Day Birger et Mikkelsen har funnits sedan 1997 och kollektionerna karaktäriseras av en omisskännlig bohemkänsla. Till skillnad från huvudlinjens klassiska, moderna och etniskt inspirerade plagg i mjuka färger som brunt, smutsrosa och grönt, innehåller den nya linjen istället en mörkare färgskala och skarpare silhuetter.
- Den är mycket yngre, mer urban och svartare. Inte svart på ett deprimerat sätt, utan det är mer ett självsäkert "min personlighet är värd mer än de plagg jag bär"-svart, säger Keld Mikkelsen.

I tidigare Day-kollektioner har inslag som denim och asymmetriska skärningar lyst med sin frånvaro, men tanken är att sådant ska få utrymme i den här djärvare linjen som vänder sig till en yngre mer experimenterande publik.

Idén till 2nd Day är sprungen ur en vilja att förnya och föryngra det nu 13 år gamla, danska modemärket Day.
- Det finns alltid utrymme för förbättringar. Det tror jag är hälsosamt. Man måste ha förmågan att se om det väntar något spännande runt nästa hörn och vara nyfiken - som vi har varit med 2nd Day.

Från juli 2011 kommer 2nd Days första höst- och vinterkollektion att finnas i butik, men du kan tjuvkika på den redan nu på Damernas.se ...

AV: Elin Sunehed

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!