Dior och Gucci slutar med "supersmala" modeller – vill inspirera modeindustrin

Foto: Estrop

Inget mer "size zero" på catwalken. Företagen LVMH och Kering, som står bakom flera av de absolut största modehusen i världen, har bestämt sig för att sluta använda sig av supersmala och väldigt unga modeller.

De franska jättarna LVMH och Kering äger tillsammans märken som Christian Dior, Gucci, Louis Vuitton, Givenchy, Marc Jacobs, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Thomas Pink, Stella McCartney och Fendi.

LÄS OCKSÅ: Så tas en visningslook fram – häng med backstage på modeveckan

Från och med nu måste alla modeller som jobbar för märken kopplade till LVMH och Kering ha en större klädstorlek än den franska storleken 32, som i Sverige ofta kallas för storlek 30, och i USA kallas för size zero, skriver BBC. De två modejättarna väljer också att sluta använda modeller under 16 år för att visa vuxenkläder. Förändringen kommer att ske innan Paris modevecka som drar igång i slutet på september.

Foto: Estrop

Modeller på Diors catwalk under Paris modevecka i våras.

Kerings ordförande Francois-Henri Pinault säger att han i framtiden hoppas kunna se en stor förändring i modellernas arbetsvillkor, och att deras nya riktlinjer ska "inspirera hela industrin".

Det är efter att en ny fransk lag där väldigt smala modeller förbjuds som LVMH och Kering börjar med nya riktlinjer. Sedan maj i år måste alla modeller kunna visa upp ett medicinskt intyg som visar att de är tillräckligt friska för att arbeta. Modehus som bryter mot lagen riskerar att få upp till 75 000 euro i böter eller fängelse i upp till sex månader.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!