Donatella Versace: "Om du vill vara bekväm, stanna hemma i din pyjamas"

DV Mode har träffat Donatella Versace och snackat mysbyxor, blyghet och såklart vår/sommar-kollektionen 2016 där modeskaparen återigen visat prov på sin fingertoppskänsla. Versace är definitivt tillbaka!

När Donatella Versace kom in och tackade efter Versaces ­visning av vår/sommar-kollektionen 2016 var det många som kunde konstatera att gammal är äldst. Kanske var det hennes bästa kollektion hittills, här hade hon verkligen hittat sig själv. Och hittat rätt.

Publiken hade fått se en armé av tuffa kvinnor marschera in på

catwalken i kakifärgat och djurmönstrat med många militära referenser. Borta var familjeföretagets gamla kännetecken, det färgglada och förföriska. Visst spelar Donatella Versace fortfarande på sexighet, det är tajt, skyhöga klackar och platåer och mycket kvinnligt. Men de

giftiga ormarna har ringlat i väg och Medusa-loggan syns mer diskret.

I stället är Versace-kvinnan utsläppt i den urbana djungeln, som företaget självt beskriver det. Det är maskulint skrädderi som feminiseras genom ett hårt åtdraget skärp i midjan.

Versace handlar om styrka, individualitet och makt. Versace handlar också om att älska livet.

– Jag vill inte bara tänka på Versace av i dag, utan om Versace i morgon. Det är så vi för vårt dna framåt – genom att vara sanna mot våra rötter men alltid fokuserade på framtiden.

Tidigare har Versaces kollektioner beskyllts för att vara en röra av stilar, en mix av arvet efter Gianni Versace och Donatellas egna idéer. Om han var den överdådige, på gränsen till barock, insåg hon tidigt att det var andra vindar som blåste och införde mer minimalistiska inslag.

Genom samarbeten med yngre förmågor, som J.W Anderson, Christopher Kane och nu senast Anthony Vaccarello, har hon visat att hon haft fingertoppskänsla för vilka som är något att räkna med i den yngre generationen. År 2011 kunde H&M-kunder världen över få råd att köpa lite italiensk glamour i form av Versace. Samarbetet var förstås ett sätt för Versace att spridas till yngre, och framför allt större, kretsar. Men Donatella Versace gör även andra, lite mer oväntade, samarbeten: hösten 2015 var det Donatella Versace som var Givenchys ansikte i en kampanj.

Donatella Versace föddes i Kalabrien, längst ner i den italienska stövelspetsen. Hon växte upp med två äldre bröder, den äldsta systern Tinuccia dog redan vid nio års ålder av bukhinneinflammation.

[adSpace placement="auto"]

På 1980-talet lanserade brodern Gianni en doft dedikerad till henne, Blonde. Och nog är hon blond. Redan när hon var elva år blev hon övertalad av sin bror att färga in blonda slingor. Det var otänkbart att be föräldrarna om tillåtelse så de tog det lite pö om pö. Vid 14 var Donatella blondin, vid 16 platinablond. Och så har hon förblivit.

Själv är hon inte den som kryper upp i soffan i mysbyxor och luvtröja. Nej, hellre lack-brallor.

– Naturligt? Vad är det? För mig har naturligt någonting med grönsaker att göra, har hon sagt.

Också hennes förkärlek för skyhöga klackar började i tonåren, och på morgnarna steg hon upp klockan 6 för att styla håret och lägga en rejäl makeup innan det var dags att gå till skolan.

Mamman var sömmerska med egen ateljé och hos henne hängde Gianni, även om han inte tänkte sig en framtid inom mode. Han ville syssla med musik. Inte heller Donatella drömde om en designkarriär. Hon började läsa språk i Florens, men ville inte bli lärare som sina studiekamrater utan planerade att jobba med pr eller musik.

När mamman dog 1978 lämnade Donatella studierna och flyttade till Milano för att assistera sin bror, som då hade startat sitt eget märke. Ganska snart ökade hennes betydelse för Gianni och hon blev hans vapendragare, bollplank och musa.

Hon fick ta hand om hår och makeup, och så småningom även accessoarer, som väskor, skor och smycken. Allteftersom fick hon mer ansvar, hon övervakade legendariska kampanjer med fotografer som Richard Avedon, Irving Penn och Helmut Newton. 1994 blev hon chefsdesigner för Versus, den yngre och lite mer rebelliska underlinjen.

Donatella tillsammans med Anna Wintour. Foto: Delphine Achard/WWD/REX / Copyright Rex Features L

Efter Gianni Versaces första haute couture-visning 1990 gjordes den första klänningen till prinsessan Diana, ett isblått sidenfodral med glittrande stenar. Sju år senare var Diana död och bilden av henne i den blekblå klänningen prydde omslaget när Harper’s Bazaar hyllade henne i ett minnesnummer.

Det har gått nästan 20 år sedan Gianni Versace sköts av en seriemördare i Miami Beach 1997. År som har präglats av framgångar och fall, då företaget varit nära konkurs, delvis på grund av den ekonomiska krisen 2008, som slog hårt även mot lyxindustrin. Men också för att huset Versaces utgifter varit betydligt högre än inkomsterna. Mycket gick till familjens privata konsumtion, även medan Gianni Versace levde. Fastigheter i slottsklass, en storartad konstsamling och privatflygplan var hans vardag. Donatella Versace har också haft ett vidlyftigt leverne och varit generös i överkant mot anställda och vänner, bjudit kändisar på vip-behandling och presenter som säkert hade hamnat i ett klassiskt mediedrev om mutor om det hade varit i Sverige.

[adSpace placement="auto"]

När ekonomin var i botten inleddes olika räddningsaktioner för att hålla kvar Versace på marknaden, med inkallande av konsulter och även funderingar på att sälja en del till Gucci och Tom Ford. Tack vare hårda nypor och rehab för både ekonomin och Donatella Versace själv kom företaget på fötter igen.

Gianni Versace hade kort innan han dog testamenterat sin del av företaget till sin systerdotter Allegra, som då bara var elva år. I dag är hon 29 år och representerar familjen tillsammans med sin mamma Donatella Versace och morbror Santos Versace. Donatella Versace har dock hela det kreativa ansvaret.

I det ansvaret ingår förutom prêt-à-porter för herr och dam haute couturen under etiketten Atelier Versace samt den yngre linjen Versus Versace, som i skrivande stund sköts av Anthony Vaccarello.

I varumärket Versace ingår också Versace Home, smycken, klockor, parfymer och glasögon. Och inte att förglömma, Palazzo Versace-hotellen i Australien och Dubai. Ett tredje ska byggas i Macau i Kina.

DONATELLA VERSACE Foto: B4486 / LFI/Photoshot / Photoshot. All rights rese

Den massmediala bilden av Donatella Versace visar en kvinna med extra allt. Men hon hävdar att hon är en blyg person som dessutom har dåligt självförtroende. Även om det blivit bättre med åren har hon varit nervös i offentliga sammanhang, som att vara med i tv. Det är inget som märks när man tittar på senare intervjuer med Donatella Versace, ofta textade eftersom den engelska hon sprutar ur sig på italienskt maner ibland är svårbegriplig.

Numera har hon ett glamkommando som hjälper henne med hår och makeup på morgonen. Platta skor har hon aldrig ägt.

– Vad är bekvämt mode? Att vara bekväm – det finns inte i modets vokabulär. Om du vill vara bekväm, stanna hemma i din pyjamas.

Men själv är hon inte den som kryper upp i tv-soffan i mysbyxor och luvtröja. Nej, hellre lackbrallor. Och alltid högklackat.

Kläder ska ge styrka, som hon säger. Och det var det modellerna på visningen av vår/sommarkollektionen 2016 utstrålade. Stor säkerhet och glamourös kvinnlighet.

Fakta om Donatella Versace

Ålder: 60

Familj: Barnen Allegra, 29 år och Daniel, 26 år som hon fick med ex-mannen Paul Beck.

Aktuell: Med en stark vår/sommarkollektion 2016.

Av: Annika Bergson



Foto: IBL

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!